• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • mi07va

Min dotter är snart 3 år och hon äter chips, inte varje dag och inte mycket men några bitar tar hon, fast inte alla smaker, bara vanlig grillchips tycker hon om:)

• lövet2

Ja, TS, visst verkar det vara väldigt onödigt att köpa en påse chips åt ett så litet barn. Men det finns så mycket konstigt folk ... {#lang_emotions_undecided}

• Tilcha
    Tilcha skrev 2010-01-04 21:27:14 följande:
    Min dotter är 21 månader och hon har nog aldrig ätit chips tror jag. Kan hända att hon fått smaka ett ellet två nångång men vi äter det så sällan så jag kommer inte ihåg.Däremot så äter jag popcorn liiite oftare (max en gång i månaden) å då får hon smaka om hon e vaken. Men jag håller tillbaka på saltet då.Försöker undvika att hon äter sötsaker oxå (men en å annan bulle blir d när man e å fikar). Saft har hon druckit två gånger på kalas.
    Vill bara tillägga att JAG vill försöka undvika så länge som möjligt att MITT barn äter onyttiga saker men jag inser ju eftersom jag själv gillar godis, chips m.m. att hon så småningom kommer äta det iaf.

Enda gången jag "lägger mig i" (tänker för mig själv) är när ett uppenbart överviktigt barn sitter med sina föräldrar å trycker i sig pizza, hamburgare m. pommes å läsk o.dyl. Då kan jag fundera varför man gör sitt barn en sån otjänst.
  • nano

Spelar roll

Vår dotter skriker COLA när hon ser en flaska coca cola/liknande. Hon vet hur det smakar och har smakat både det och julmust under julen men det betyder inte att hon får det så ofta som 2 ggr/mån ens.

En 2-3 åring dör inte (så vitt jag vet....) av att äta chips nån gång. Hon kanske fick bara för att de skulle just till moster som de är hos 1 gång i månaden, och bara äter chips just där. Sluta tolka så mycket i små korta situationer.

• Naturelle

oj min dotter är 2½ och hon får chips mest när vi är på besök eller när jag och sambon har myskvällar. Barn är barn, min dotter springer som en nyfiken jag vet inte vad runt hela affären.. det betyder väl inte att jag är en dålig mamma för det? herregud vad folk ska bry sig om hur andra sköter sina barn... speciellt då man inte ens har egna får mig att lyfta lite på ögonbrynet

• Trollet Ludenben

jag hade inte ens brytt mig om vad andra köper till sina barn. Jag ger mitt barn en bra kost, inte för mycket godis och chips jättesällan men andra får göra vad de känner för utan att det stör mig.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Ullis 10
    Viktorsmamma skrev 2010-01-04 21:09:32 följande:
    min 14månaders skulle jag aldrig få för mig att ge något dylikt.han äter mat, frukt,smörgåsrån, gröt, macka,välling, vatten och mjölk.han får inte äns saft/juice el. babydryck endast fått de en gång då han var sjuk på inrådan från sjukvården.han har nu under julhelgen smakat på lite lussebulle, men bara 1-2småbitar aldrig en hel eller ens en halv.sött och sånt lär de sig äta såsmåning om behöver inte trycka i dem de om de inte vet att de finns.godis/chips eller dylikt står aldrig framme om han är vaken
    Ensambarn?:)
  • Isnogood
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:08:54 följande:
    Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag. Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?
    Beror nog på situation o situation...

kanske jag inte skulle ha köpt chips till min son när han var 2-3 år...men hans syskon som är 5 år äldre äter ju det o köper det...o då är det svårt att hålla den yngre borta.

Nu är min son 8 år...men även han har varit 2 år... {#lang_emotions_dreamer} o inte är det lätt att hålla en liten borta från allt onyttigt som äldre syskon stoppar i sig, även om man tappert försöker så länge det går...
    Min dotter i den åldern visste nog inte vad chips var...men så hade inte hon något äldre syskon som visat heller {#lang_emotions_wink}

Så..med sonen så kom allt in i hans liv så mycket tidigare...går ju liksom inte o gömma undan allt...o inte gick det att gömma undan honom varje lördag då de äldre syskonen hade lördagsgodis  {#lang_emotions_tongue_out}

Jag skulle inte ta så allvarligt på detta...man vet ju trots allt inget om bakrunden.. inga detaljer alls förutom att dom köpte chips att ha med hem till mostern...

Visst...det var söndag...men med handen på hjärtat...vem har inte någon gång ätit något onyttigt på "fel" veckodag...?

NEJ, jag skulle nog inte kalla dig gammeldags...snarare så att alla är olika, alla har sin syn på saken...

Tror inte att detta barn komer lida nämnvärt när det blir äldre för en påse chips...
    I´m the one and only....of my kind...
  • FannyGioia

Otroligt udda - att du registrerar och lägger dig i andras val på det sättet.

Svar på tråden Chips till en 2-åring???