Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Hästtråden v. 11

Det går Finfint Den gamle 20-åringen går som tåget, gjorde klockrena skolor i trav och galopp på träning i går, satt bara o växlade mellan skänkel o vikthjälper. Rids 3-4 dagr/v Vara två rena skrittpass i princip

"Den lille" 2- åringen, *Långben*, växte 14 cm juli 2010- april 2011, kastrerades i maj 2011 är nu 160 cm med lååånga ben. Har lärt honom löshoppning i sommar - tillväxtpåverkad så det var låga hinder. Sen har jag suttit på honom 9 ggr, han tömkörs nu för att sätta lite muskler och växa på sig o sätta kommandona för trav glp så ska jag testa det uppsuttet snart . Tränar lastning: Han blev ju tagen fr mamma o stoppad i släpet, så han gillart inte. JAG vill att han ska vara lika trygg i trp som i stallet så jag nöter och nöter med det, med framgång men det går sakta. Jag håller dessutom på ensam med det - annars är man bara beroende av andra o kommer inte kunna åka som jag vill iaf. Superkänslig och väldigt reaktionssnabb (vi snackar ferrari...) med ett milt och fint temperament. Himla snygg är han också vad mer kan man begära?

• Fru X

Han går snällt in o ställer sig o äter hö. Så håller han stenkoll så ingen kommer och stänger in honom

Jag tränar extra bara stå i stallet själv med honom. Han tycker bara det är jobbigt. Extremt sällskapssjuk. Men det är bara att förhålla sig till det, nöta och ha tålamod så kommer det att bli BRA  Jag tar det enl "vissa goda råd" aaaalldeles för lugnt... 

• Fru X
    Cecese skrev 2011-09-19 06:45:40 följande:
    Låter toppen :)
    Bra att ha möjlighet till lastträning. Jag har ingen egen transport utan hyr vid behov så jag har inte haft möjlighet att träna mer än när jag måste nånstans. Har iaf gått riktigt bra och från att ha tagit typ 1,5 timme 3 pers till att ta max 5 minuter ensam. Så numera kan jag lasta damen helt själv. Lite testar hon genom att gå på sidan och försöka komma i från men genom att hålla emot när hon bråkar och ge efter så fort hon gör rätt går det bra nu. Barnens häst går på utan problem så han kan dottern lasta själv.

har en gammal enaxlad så jag kan tyvärr inte ställa in en gammal van häst bredvid o sen stänga. Han måste lära sig att stå själv. Det är bara en mkt längre väg att vandra. Men å andra sidan finns släpet alltid tillgängligt.

När jag blir rikitigt rik ska jag skaffa en suv o boggiesläp :-P

• Fru X

Tömkört H idag, första ggn helt ensamma i skogen, gick ut bara 10 min, runt nägra träd åt olika håll och gick sen hem. Han skötte sig exemplariskt. Bra balans, klockrena halter.

• Fru X
    Pallas skrev 2011-09-19 23:12:42 följande:
    Kom just hem efter ett pass där vi tragglat med slutan och fått lite resultat. Jobbade henne från marken, både från ytter- och innersida och kom äntligen åt henne. Men det var jättejobbigt, tyckte hon. Vi provade även i trav när jag gick bredvid och jag fick iaf antydan till tagen bakdel där också. Fint sving fick hon när jag inte satt på och störde. :D

Nu vill jag ha tips på hur fanken vi ska få till halterna utan att hon går upp med huvudet och spänner underhalsen. Hon gör det även i avsaktningarna, men inte så markant. Jag vill ha henne lösgjord hela vägen men lyckas inte, har ni några råd? Hon gör detta även om jag gör halt med sitsen (något vi haft tillfälle att träna på under våra långa skrittmånader rakt fram) och hon stannar alltid med bakbenen långt efter sig. Jag tror att det har att göra med jag inte lyckas rida henne ända in i halten, eftersom det då aldrig blir någon halt.  

Hon är inte ärligt på tygeln. Skippa skolorna och rid vanlig skänkelvikning, även motställd osv. Rid med ÖVRE delen på skänkeln. Kom ihåg att det heter "skänkelvikning" och inte "tygelvikning"....

Hon måste bli starkare innan hon orkar, det tyder övergångaran också på så som du beskriver dem. 
  • Fru X
    Pallas skrev 2011-09-20 19:22:00 följande:
    Ja, hon är inte stark nog, det är tydligt. Skänkelvikningarna i skritt går bra, där är hon ärligt framme för sitshjälperna för det mesta. I traven är det fortfarande mycket jobb, försöker jobba med det i tömkörningen. Det är mest att hon ruttnar på dem i längden och vi behöver fler övningar. Öppnan är stadig i skritt, vi har provat i trav, men det är jobbigt. Vi jobbar också mycket med ridvägar för sitshjälperna och det är här min mycket mediokra ridning visar sig. Spänner jag en muskel fel eller för länge så går det åt helvete. Jag brukar bara avbryta och börja om, men vet inte om det är rätt taktik. 

avbryt direkt, det ger sig. Det kan lika gärna vara hon som får mjölksyra och behöver en liten mikropaus. Släpp skolorna helt två veckor. Gör enkla grejer som ni lyckas med. annars sliter du bara på hästen i onödan
  • Fru X

öva övergångar skritt trav.

öva halter när hon är uppvärmd. Kom ihåg, ge eftergift - stilla - ta stöd - rid framåt...... 

• Fru X

DET är RÄTT väg att gå. I form, ---> trava, ---> gunga igång med sitsen istället för tryck med skänkeln, ev liten smack så hon fattar. LÅT det ta 5-10m att börja trava. DET bygger. DIREKT hon börjar trava; var beredd, parera räkna takten 1 2 1 2 1 2 1 2... Se till att dina höfter gungar takten uååt och nedåt i sadeln för att samla energi. Höfterna ska inte gå framåt - bakåt i sadeln, de ska upp - ned i takt 1 2 1 2 1 2. Magmuskler!!! På både dig och hästen. Om hon trots det lägger iväg, ta halvhalter m tygeln också, lite seeega, se till att de når BÅDA bakbenen - eftergift - ny halvhalt - 50 st om det behövs. PAUS vila sen

• Fru X

det kommer... låt henne gå i lite för långsamt tempo. Många pauser (naturliga övergångar...) De ÄR olika att rida i olika varv, de bara SER liksidiga ut om man tränat mer..

• Fru X
    Pallas skrev 2011-09-21 21:39:13 följande:
    Skulle ha ridit ut i skogen i dag men kom inte ut till stallet förrän det var mörkt, så det blev lite tragglande på banan i allafall. Det blev en massa övergångar, skänkelvikningar, noggranna ridvägar (hörnpasseringar, volter, halvt igenom och sånt) och mot slutet släppte hon faktiskt riktigt fint. Mycket jobb är det, både för mig och henne. Jag måste lära mig rida! Hon är jätte, jättesvår för hon är så känslig...
    min är svårriden för han är så het
Svar på tråden Hästtråden v. 11