Cecese skrev 2011-10-01 08:12:11 följande:
Jag måste bara skriva om min älskade häst och bubblan jag är i.
Igår när vi var ute på ritt så mötte vi en buss precis i början av ridturen. Hästen spände till sig en sekund typ och slappande sen av och gick lugnt när den körde förbi. För någon vecka sen kom det också en buss, då bakifrån och även den gången stod hon precis stilla.
Anledningen till att det känns så underbart är att för ett år sen ungefär höll vi på att bli påkörda 2 ggr inom en vecka. Först av en buss och sen av en amerikansk bil med stoooor motor. Min häst var lite nervös då och precis när båda skulle passera så gasar dom på vilket låter en del och min häst for i väg typ 3-4 steg innan jag fick stopp.
Känns helt underbart att hon äntligen verkar lita på mej tillräckligt mycket. Inte för att jag vet om det är så men det är känslan iaf att hon litar på mej och jag blivit "flockledare". Även lastningen går ju superbra.
För övrigt kan jag ju även tillägga att förra året så ringde jag faktiskt till bussbolaget och berättade vad som hänt, att chauffören kanske skulle sakta ner istället för att gasa på och prata i telefon... Han skulle ta upp det med de anställda och det verkar ha effekt för nu saktar faktiskt bussarna ner när dom ser hästen.

Härligt!
Grattis till din bubbla, se till att stanna i den. Mest för att det är farligt annars men också för att det är en sån härlig känsla när allt flyter på som det ska. Bra kämpat för att komma dit du är nu!
På lilla byvägen här är det såklart 70, fast vi har tjuvat upp en 30skylt.... När E hoppar högt, då tar han plats!
Så jag är så "ful" att jag rider mitt i vägen! Då måste bilarna stanna/sakta av rejält. Om jag makar mig åt sidan så hamnar jag med avståndet 1m mellan hästen och bilen och förarna :
1 lättar lite på gasen - susar förbi,
2 kör som om det inte fanns häst på vägen.
3 stannar nästan, krypkör och när de är mitt för hästen - gasar.
Ibland har jag stoppat dem och frågat om de skulle köra lika fort om det stod en älg i diket???
"Du förstår, min häst är lika stor som en älg - och den har inte nån människa på sig... :-/"
Hellre travar jag 50-100m på asfalt (mitt i vägen) tills vi kommer till nåt ställe där vi kan passera varandra. Numer har bilisterna (de flesta) lärt sig o stannar på håll. OM jag då ser ett bra ställe när mig så vinkar jag tram dem o travar dit, Tryggt och säkert.
BRA att du ringde till bussbolaget, det hade nog effekt, inte så kul hamna under en buss!