• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Isnogood
    cajsasmamma skrev 2010-01-29 19:21:26 följande:
    , Kan är en gammal c-ponny herre som är rättså grov. Eftersom jag ibland tar imot hästar som har fart illa åt så kom han till oss för drygt 1år sen. han är verkligen en klippa , han är smart, snäll, och lätthanterad. men tyvärr verka det som inte rätt köpare ha hittat hit ännu.
    Visst är det kul när folk utger sig för att vara något som dom absolut inte är...

Min valack som jag sålde förra våren kastade av 4 personer som sa sig vara BRA ryttare.

O då kämpade han inte ens...ett lätt litet skutt o sedan var dom på backen...
    -En av dem lyckades alldeles på egen hand då hon svängde honom alldeles för nära elstängslet så rumpan hans gick emot banden, men ändå så skyllde hon på att han inte var bra och ville inte prova mer.

-Gjorde inget, ska jag sälja en häst så ska jag känna till 100% att det är rätt o jag ska kunna se på hästen att den verkar trivas, vilket han gjorde med dom som köpte honom
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-01-29 19:22:27 följande:
    I mitt stall ;)
    Ja det vore nåt!

Jag letar inte jätteintensivt just nu för jag behöver ett jobb först, men kan ju inte låta bli att kolla lite...

Jag letar efter en grövre häst. Är lite Tinkerfrälst, men skulle inte dissa en fin kallblodstravare heller.

Jag är alltså ute efter en ridhäst av grövre typ. Gärna mellan 6-10 år. Mankhöjden får gärna vara mellan 160-170 cm så renrasiga Tinkrar och Nordisar är ju inte att fundera på.
    Sen var det ju prislappen som var bekymret...
    Kan ju bara finansiera köp upp till 20 000:- som absolut max.

Har haft funderingar på att köpa unghäst, men funderar på att hyra in på ridskola och då behöver det vara en häst som klarar av att vara med på lektionsverksamheten.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Isnogood

Oh, tinker..?

Kan rekommendera att kolla lite på http://www.svenskatinker.se/ finns en förening till men den är inte så seriös...
    (köpte mitt sto från kvinnan som startade den andra...plus att jag hört en hel del mer negativt om dem under åren)

Finns en uppfödare i Dalarna (Susanne någonting) som är en jättebra människa

sedan så finns ju så klart alla privata säljare förstås

Ja, rasen ligger mig varmt om hjärtat, har haft 2 men har nu bara en...

• Isnogood

Åh, kan ju tillägga att tinkerkillen jag sålde hade en mankhöjd på 165 cm så nog finns de i större format, maffig kille med dasslock till fötter...
    Veterinären tippade honom på 1200 kg när han skulle kastreras...

Dom flesta tinkrar som importeras till Sverige är lite mindre i storlekarna, de största o finaste "snos" ofta av bla England, men det börjar komma fler o fler högre tinkrar här med.

• Nemia noj

Min Tinker pojk kommer nog slutmätas runt 145-155. Han håller runt 140-145 nu. och har ett tag till på sig att växa. Vet dock inte hur mycket standard dom växer per år. Han e 2 i maj. Man vet ju aldrig han kanske sjuter i höjd efter ett tag eller så stannar han där han e. För mig får han gärna sluta på 145-155 max. Gillar inte dom högre för jag är inbiten kortstegare. Och högre hästar brukar ha längre steg

• Nemia noj

Jag har problem med min skit hingst här ute i hagen oxå. han spränger staket som tändstickor, enbart för att få dia lite. Och han ska f** inte dia längre.. Morrar lite..

Men nu kanske jag hitta ett stall där jag kan ha stoet tills hon fölat, så får hon vara i fred.

• Fru X

Nu har H kommit hem! Resan gick kanon. Trodde att "en sån där liten lyfter man väl in...!" Jo, tjena... MEN det gick att locka in honom m morötter... Slamrade på "fint" i släpet första ½milen/kvarten. Sen var det lugnt. Stod så fint o var inte spec rädd när vi kom fram... Morotstricket funkade inte när han skulle gå in i stallet... Så vi övertalade honom medelst långpisken. 1 lektion räckte fint! E surade i sin box när H kom i stallet. B(4-åningen) o G var intresserade. Testade släppa ihop E o H. Det gick bra i 5 min. Sen gav sig E på H... Innan vi hann få ut H så fick han några smällar. Ömmar övre del hb E slog åt långpisken, 4 ggr! så han var riktigt arg... Så det var bara att pulsa ut i snön o dela av hagarna. Just nu går E o B i en hage och H o G i den andra. Det är hela gårdsplanen emellan, så de ser tyvärr inte varann. Det är som två hagar på var sida om gården. En 50*300m "korridor" förbinder hagarna. Den är avsnörd i bägge ändar... Men de ser varann i stallet iaf.

• Fru Wirenborg
    Fru X skrev 2010-01-30 15:58:16 följande:
    Nu har H kommit hem! Resan gick kanon. Trodde att "en sån där liten lyfter man väl in...!" Jo, tjena... MEN det gick att locka in honom m morötter... Slamrade på "fint" i släpet första ½milen/kvarten. Sen var det lugnt. Stod så fint o var inte spec rädd när vi kom fram... Morotstricket funkade inte när han skulle gå in i stallet... Så vi övertalade honom medelst långpisken. 1 lektion räckte fint! E surade i sin box när H kom i stallet. B(4-åningen) o G var intresserade. Testade släppa ihop E o H. Det gick bra i 5 min. Sen gav sig E på H... Innan vi hann få ut H så fick han några smällar. Ömmar övre del hb E slog åt långpisken, 4 ggr! så han var riktigt arg... Så det var bara att pulsa ut i snön o dela av hagarna. Just nu går E o B i en hage och H o G i den andra. Det är hela gårdsplanen emellan, så de ser tyvärr inte varann. Det är som två hagar på var sida om gården. En 50*300m "korridor" förbinder hagarna. Den är avsnörd i bägge ändar... Men de ser varann i stallet iaf.
    Vad skönt att fått hem honom! {#lang_emotions_flower}

Men vad tråkigt att E inte tyckte detsamma {#lang_emotions_undecided} 
  • Fru X

Fru W.
    Ja, snön hade de lyckats få bort där. Kallt som satan, vad gör man...

Resan gick ju fantstiskt bra. Skönt att få en vardag tillsammans

E har alltid varit världens snällaste häst som kan gå med vem som helst. Oerhörd repekt för G. Blev hårt tuktad av G när han var liten...

Han brukar inte våga gå fram o hälsa. Av rädsla för G. Det har gällt när det kommit äldre hästar.

De tre senaste hästarna som kommit till oss är ju B, han kom som åring i juni. B "tuggade" o visade underkastelse. E sprang över honom  o mejade ned honom. Två gånger, bara sådär  Efter en vecka så kunde vi ha alla tillsammans.

Nr 2 senast var 8mån, allt var lugnt i en timme. Han "tuggade" o visade underkastelse. Sen gav sig E på honom o trängde upp honom i ett hörn. Han räddade sig genom att "flyga" "genom" stålrörsstaketet Efter en vecka testade vi igen, då var E snäll. Han har flyttat för ett år sen, det är hans box som H bor i nu.

Å så H idag, då. E ville inte hälsa, han vände rumpan till o surade... H kissade i boxen. E flemade, de andra brydde sig inte... Släppte ut E o H, de hälsade, allt var lugnt i 10 min, H "tuggade" o visade underkastelse. Sen gav E sig på H o han hade haft ihjäl honom om vi inte ingripgt?
    Så, vi kollar väl igen om en vecka...

Idag nu när H kom in så kissade han igen. E flemar, de andra bryr sig inte...

H är iaf inte öm el skadad förutom ett par små sår såvitt vi kunde se.

Vi tror att E är så rädd om sin rang i flocken. Har aldrig varit med om att nån ger sig på de unga hästarna som ju visar på alla sätt de kan: Hej, jag är liten och jag ger mig...

Svar på tråden Hästtråden v. 11