• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Tonci

Jag igen! : ) Har bokat tid hos veterinären nu, så på måndag kl 9 kan ni väl hålla tummarna för oss? =)

• Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-01-20 21:59:14 följande:
    Fru W. Djurägaransvaret är inte ditt, det är hästägarens.Har hört på omvägar om häst som skulle ridas fast den var halt. Bekantas bekanta, du vet... Måste ju iaf lita på vet. De pluggar 5 år o kan o vet mkt bättre varför de gör som de gör...Ts mamma: Samma har jag också hört.Sarah84: Grattis till fina hovar, då! Ogift fru: Jag kan ingenting om spatt, utveckla gärna, kunskap är alltid bra.Sialch: GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! Såg att du hade liten lektion om spatt, tack.Själv så knallar det på. E skrittar o G är förstahäst just nu. Hoppas kunna växla dem om 3-4v. Träning på lördag, så vi har varit ute och ridit öppnor i trav på vägen i kväll. Å så hämtar jag H om 10 dar
    Är absolut ingen expert, men kan ju vidareförmedla vad de sa på hästkliniken när jag var där med min pålle.

De sa att spatt är en kronisk ledinflammation i bakhasar/framknä som uppkommer om en häst står långa perioder för att sedan ridas hårt och står igen osv.

Vanligt på travhästar, men där av den anledningen att de helt enkelt tränats för hårt och därför överansträngt lederna.

Spatt är en kronisk inflammation som alltså inte går att bota, men däremot lindra genom att injicera kortison direkt i leden. Behandlingen behöver oftast upprepas inom några år.

En spatthäst ska alltid värmas upp/skrittas av extra noga för att undvika ökad inflammation i lederna.

Ett vanligt symptom hos spatthästar är ryggont, eftersom de pga smärtan i benen felbelastar/överbelastar kroppen och ryggen.
    Därför kan massage/akupunktur vara nödvändigt i samband med kortisonbehandlig för att få bort ryggsmärtan.
    Spatt i bakbenen leder ofta till smärta även i frambenen pga att dessa överbelastas.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Fru Wirenborg

Ogift fru:

Tonci skrev 2010-01-21 14:23:06 följande:
    Jag igen! : ) Har bokat tid hos veterinären nu, så på måndag kl 9 kan ni väl hålla tummarna för oss? =)
    Ska hålla tummarna!
  • Tonci

Allt har löst sig med bil, transport och lasthjälp för oss. Känns jätte skönt! Nu kan jag bara "längta" tills måndagen är här. : )

• Ogift Fru

Igår kväll när jag kom ut till min medryttarhäst, var han ute på promenad på eget bevåg.

Han såg ut som ett barn som blivit tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken.
    Va!? Hur hamnade jag HÄR?!

Var inga problem att få tag i honom iaf. Han ville nog in. Var väl sugen på kvällsmat, kan jag tro.

De är ju påhittiga så det räcker till iaf. Man får väl tacka sin lyckliga stjärna att det går bra de flesta av gångerna.

• Mystic noblesse

Här har oturen vart framme en sväng. Min medryttare var ute och red förut och hästen halkade omkull. Men hon fick inga sår och verkade inte ha ont heller. Men min mamma skulle gå igenom pållen imorgon ifall att. Så hon inte har fått ont i ryggen osv. Mamma är utbildad hästmassör så det är ganska skönt att hon kan känna igenom pållen. Nästa vecka ska jag sko noblesse i fram iaf.

• Fru Wirenborg
    Ogift Fru skrev 2010-01-22 16:29:42 följande:
    Igår kväll när jag kom ut till min medryttarhäst, var han ute på promenad på eget bevåg.Han såg ut som ett barn som blivit tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken. Va!? Hur hamnade jag HÄR?! Var inga problem att få tag i honom iaf. Han ville nog in. Var väl sugen på kvällsmat, kan jag tro. De är ju påhittiga så det räcker till iaf. Man får väl tacka sin lyckliga stjärna att det går bra de flesta av gångerna.
    tokiga häst..haha {#lang_emotions_dreamer} 

{#lang_emotions_sunny}

Här så har ridskolehästen blivit bra! Möjligen att hon går lite,lite stelt/orent bak men ingen självklar hälta och gallorna kommer och går precis hur som helst men de är dock aldrig ömma.
    Så nu kom ju ägarna på att de inte skulle röntga..suck..jag hade hoppats på en röntgen av hasarna iallafall så man kan utesluta Spatt.

men det är ju inte min häst...
  • Ts Mamma
    Ogift Fru skrev 2010-01-22 16:29:42 följande:
    Igår kväll när jag kom ut till min medryttarhäst, var han ute på promenad på eget bevåg.Han såg ut som ett barn som blivit tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken. Va!? Hur hamnade jag HÄR?! Var inga problem att få tag i honom iaf. Han ville nog in. Var väl sugen på kvällsmat, kan jag tro. De är ju påhittiga så det räcker till iaf. Man får väl tacka sin lyckliga stjärna att det går bra de flesta av gångerna.

Det hände här om veckan, kom en farbror och knackade på och sa att det stod tre hästar på åkern och undrade om de hörde till oss...

De stod alla tre och så oslyldiga ut när vi kom ut...

Det är tur att det går bra oftast, men shit va nervös jag va ett tag då vi har en stor väg nära stallet. Antagligen hade ett rådjur sprungit igenom staketet för eltråden var av på ett ställe.
  • Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-01-22 17:58:05 följande:
    Det hände här om veckan, kom en farbror och knackade på och sa att det stod tre hästar på åkern och undrade om de hörde till oss... De stod alla tre och så oslyldiga ut när vi kom ut... Det är tur att det går bra oftast, men shit va nervös jag va ett tag då vi har en stor väg nära stallet. Antagligen hade ett rådjur sprungit igenom staketet för eltråden var av på ett ställe.
    Ja mina två kusar fick för sig att de skulle rymma mitt i vintern när det var -20. Minishettisen var hopplös på att slita sönder stängslet och släppa ut sin stora kompis!
    Var lite lätt nervös eftersom järnvägen (som är mycket hårt trafikerad) gick precis intill hagen. Bushästarna var borta hela natten och hur hittar man en häst i en höstack, lixom?!

Dagen efter kom en snäll farbror och sa att han sett "en och en halv" häst stå och beta fruset gräs på en åker, 2 km hemifrån!
    De hade helt sonika följt järnvägen och - tack och lov - vikt av ut på ett gärde.
    De är påhittiga!
  • Ts Mamma
    Ogift Fru skrev 2010-01-22 18:55:04 följande:
    Ja mina två kusar fick för sig att de skulle rymma mitt i vintern när det var -20. Minishettisen var hopplös på att slita sönder stängslet och släppa ut sin stora kompis! Var lite lätt nervös eftersom järnvägen (som är mycket hårt trafikerad) gick precis intill hagen. Bushästarna var borta hela natten och hur hittar man en häst i en höstack, lixom?!Dagen efter kom en snäll farbror och sa att han sett "en och en halv" häst stå och beta fruset gräs på en åker, 2 km hemifrån!De hade helt sonika följt järnvägen och - tack och lov - vikt av ut på ett gärde.De är påhittiga!
    Japp, de gör de...

Tack och lov är inte shettisen hos os snågon rymmare, even om hon tar de chanser hon får till att hitta på bus...

Mitt halvblod har stenkoll på om strömmen är på elle rinte, är den av för att jag hålle rpå å fylla vatten elelr nått så sträcker hon sig långt över för att nå till ett längre grässtrå eller lite tappat hö... Sen har hon fått sig ett par rejäla smällar när hon trott att strömmen varit av men den inte varit det, sen går hon inte nära tråden på en vecka eller två...

Varmboldet som står i samma stall kollar först in om hon får en stöt av tråden innan han törs sträcka sig över, lite smartare än mitt matvrak...
Svar på tråden Hästtråden v. 11