• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2010-01-09 18:27:03 följande:
    Hejsan!Här har hästparken utökas med TVÅ hästar till  det ärminus 25 här och folk vill inte gå ut genom dörren och så säljer dom sin ahästar BILLIGT till oss ...Hunden min opererades i torsdags för hon hade en tumör, en godartad !!! Så där blev jag nästan 2000kr fattigare... Och så ska 5 hästar få nya dojor runt om och min dator har kollapsat ... så detta blir en fattig månad för mig ...JohannaJ ; Låter inte alls kul att bli sparkad av en häst(eller rättare sagt att jagvethur det känns)Ang sadlar vet jag ingen ting om...FruW; Kan du inte filma i smyg din svägerska när hon håller på med sin unghäst??? (jo jag vet att jaghar dålig humor)littelmum; tur att ni inte har fryset vatten.. det har vi förutom i "tävlingsstallet"
    inte så kul, förutom att vi alla ser fram emot Fru W's film...
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2010-01-09 19:14:21 följande:
    inte så kul, förutom att vi alla ser fram emot Fru W's film...
    Mmm nä inte alls kul.... men jag har kommit framtill att jag inte behöver nån dator det är ju bara att gå till nångranne som inte är hemma och låna deras dator i nån timme ;)

Men hästarna behöver nya gylleneskor och veterinären ska betalas... som nån sa här lite tidigare, som häst(djur) ägare har man inga ekonomiskaproblem man har alltid utgifter ;)
  • angelofthedevil
    Nemia noj skrev 2010-01-09 10:44:32 följande:
    Angelica: kastrera du någon av dina när vi prata om de sist? kommer du ihåg hur mycket det gick på ungefär allt som allt. För när jag gjorde de tillkom de ju massor av komplikationer så de blev ju mega dyrt. Fundera ju på att kastrera Tinker bebis, men kostar de för mycket så får de vänta.
    Om jag inte minns helt fel så gick kalaset på 2500:-, men då var det 2 vaccineringar med så säg 2000:-.
    Jag kan leta reda på pappret om en stund så kan du få exakt summa.
    *Pojke 070220* *Flicka 090721*
  • Fru Wirenborg
    {#lang_emotions_laughing} *asg* En film vore superduper roligt ...hahaha..jag har redan hotat svägerskan med Youtube..haha

Ja..jag sa ju åt henne från början att hon skulle ha medhjälpare som har låångt ledrep eller longerlina just för att det inte ska kunna bli tok. Man tappar ju liksom inte longerlina just med tanke på längden.

Men nix. Det var ju sååå farligt att ha det.
    (bättre att hästen sliter sig och galopperar hem på snorhal VÄG, riskerar att krocka med bil/lastbilar och bryta benen eftersom han inte är skodd)

Jag har även försökt "tipsa" om det ena och det andra men får inget gehör.

Hon vet ju vad hon gör..hon har ju gått naturbruksgymnasium-hästhållning och har en papa som är känd för sina fina körhästar. Och hon har ju haft häst sen hon var liten...mm mera.

Så tyvärr...som sagt..följetongen fortsätter...
    Jag håller tummarna för att ingen ska skada sig och att unghingsten inte blir rädd för att ha nån på ryggen för all framtid.
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-10 09:33:03 följande:
     *asg* En film vore superduper roligt ...hahaha..jag har redan hotat svägerskan med Youtube..hahaJa..jag sa ju åt henne från början att hon skulle ha medhjälpare som har låångt ledrep eller longerlina just för att det inte ska kunna bli tok. Man tappar ju liksom inte longerlina just med tanke på längden.Men nix. Det var ju sååå farligt att ha det.(bättre att hästen sliter sig och galopperar hem på snorhal VÄG, riskerar att krocka med bil/lastbilar och bryta benen eftersom han inte är skodd)Jag har även försökt "tipsa" om det ena och det andra men får inget gehör. Hon vet ju vad hon gör..hon har ju gått naturbruksgymnasium-hästhållning och har en papa som är känd för sina fina körhästar. Och hon har ju haft häst sen hon var liten...mm mera.Så tyvärr...som sagt..följetongen fortsätter...Jag håller tummarna för att ingen ska skada sig och att unghingsten inte blir rädd för att ha nån på ryggen för all framtid.
    Det är sällan man blir profet i sitt eget land...

Unghingsten blir nog inte rädd - han lajar bara!

Lång/kort lina har för- och nackdelar. En förutsättning är ATT man kan hantera den långa linan...

Din svägeraka beter sog som min medhyresgäst, förutom att hon inte gått nån djurutb (det märks!) så har hennes föräldrar ingen kunskap heller.

Försökte tömköra sin förra häst - det gick runt, runt... "tömkörning är överskattat, jag har ringt Flyinge o de tömkör inte alls"
    http://flyinge.se/ sök "flyinge modellen"...
    Jag var eg lite taskig som påpekade "att det är som att rida, det ser svårare ut än det är..." MEN hon är så jäkla snabb med att påpeka ev småfel som ALLA andra gör. Petimeter... OM hästen går som en klocka, så ser hon inte det. Gör väl ont att vara glad för nån annans skull antagligen.
    Nä, men det hade vart bra att kunna nu när hon har en 4-åring som blir värre för var dag som går, för att hon inte vågar rida den pga grav (klokt avstå då...)

Jag själv har väl haft tur under mina 31år som hästägare. Har ingen som helst formell utb förutom några år på ridskola o så tränar jag fn för c-tränare.
    Ändå sköter mina hästar sig exemplariskt! Skulle inte våga vara nära dem annars, faktiskt. Håller gör de också o går skapligt när de rids... Måste vara nybörjartur!

Nåväl, här har vi kallt fortf. Väntar på att tempen ska gå över -10, då ska det bli rida av. Ska skritta ingång E (ev promenad/tömkörn om det är för kallt)
    G har fått 12 dgr vila pga kylan, gjorde nog gott eg... Han trappas upp snabbare.

Ha det gott alla!
  • Fru Wirenborg
    Fru X: nybörjar tur ja...hahahaha...du har väl ett gott djuröga?! {#lang_emotions_smile}

Jag är ju motsatsen till min svägerska...
    Jag frågar hellre en mera kunnig person en gång för mycket än att genomföra saker och ting fel. Och säkerheten kommer främst!

Så för mig är det lite plågsamt att se henne hålla på lite hursomhelst..haha..{#lang_emotions_tongue_out} eftersom jag hellre läser på innan än att bara göra nånting slarvigt..

Men det drabbar ju som sagt inte mig.Inte min häst hon grejar med...{#lang_emotions_dreamer}

Ja,nu tycker jag att den här otäcka kylan kan ge med sig. Här ska oxå bli lite igångsättning efter flera veckors vila men att rida lär det ju inte bli om det är så här kallt för man blir ju isbit!
  • Sialch

Fru w: Vem är hennes pappa? Nyfiken som fasiken blev jag Inboxa om du inte vill lägga ut det här   vill oxå gärna se film   yes yes yes....
    Synd att man inte kan ta lärdom av dom öldre och framför allt kunniga, än hur det är så har man i regel mer erfarenhet att backa tillbaka på......

Väntar höleverans nu, hämtade lite halm i går, vill gärna ha det nu när kylan vägrar att ge sig, -24.... kan säga att det blir ingen ridning här nu heller...

Må så gott alla

ღ ♥ ღ `°?.¸Ett UNDERBART mirakel Oscar 070301 ¸.?°´ ღ ♥ ღ
  • Fru X

Fru W/Sialch

Undrar också om pappan?

Tänk vilken tid det finns till skvaller nu när det är för kallt att rida!
    Här är det ändå "bara" -14...

Jag frågar också om hjälp när jag behöver, iallafall bollar idéer.

Det finns inte en hjälm/väst ännu som skyddar mot ett osäkert beteende...

Din svägerska verkar ju inte ha de mest elementära baskunskaperna. Det kommer tyvärr sluta med en olycka till slut. Varför tar hon inte sin pappa till hjälp?

• Lathundarna

Är det nån här som håller på med detta?

• Fru Wirenborg

Skvaller ...skvaller..hehe

Pappan är mest känd i Nordsvensk kretsar så ni kanske inte vet vem det är...
    Roland Wirenborg.

Han har tävlat mycket i både DM/SM/NM i plöjning med häst och skogskörning med häst.
    Numera jobbar han på Kvinnersta Naturbruksgymnasium som lärare i brukshäststallet. Fast han har många järn i elden så han brukar kunna dyka upp lite varstans..haha..han har ju även eget företag som kör vid bröllop mm.

Och han håller på med avel, just nu har han Lindus 1885 hemma på gården. Han hade ju en som hette Orkan 1911 innan men de fick tyvärr avliva honom.

Han är jätteduktig {#lang_emotions_smile} 

Att hon inte frågat honom är nog för att han inte har tid...och så tror jag inte hon vill ha hjälp :S

Jag var ju med som medhjälpare ett par gånger när hon satt upp på sin förra unghäst (ett sto ,arab/nordsvensk) och då tog hon det ju lugnt. Jag höll i ett långt ledrep..båda hade hjälm och handskar o s v.
    Men det blev ju bara ett par gånger sen sålde hon den för att kunna köpa sin drömhäst..en arabhingst.

Nu när hon har en riktigt temperamentsfull häst så har hon så bråttom. vet inte varför..

Svar på tråden Hästtråden v. 11