• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Tonci
    Sialch skrev 2010-01-12 06:03:49 följande:
    lUrkan: Har jag varit dig så skulle jag beställa tid på klinik för ev riktigt koll, antingen med ultraljud el rönken. Kan ju vara ngt som inte här 100 % läkt, senskada eller annat. Men låter som en f.d. häst som jag hade för längesen, var likadan - den hade hovbroskförbening på ena fram, när hoven "broskade" sig så markerade han, men när hoven "vilade" var han normal men så fort processen körde i gång så markerade han...
    Senskada tror jag inte att det är. Det trodde inte veterinären heller. Hon är inte svullen eller öm, och hon har ändå gått i samma hage som dom andra ända sen skadan kom.. Och hade det vart senan hade hon blivit svullen nu.
    Idag kände jag lite värme, på högersida av ballen på vänsterben. Men hon har inte ont, om man inte får henne att gå på volt i högervarv.
    Veterinären trodde iallafall att det var vrickning, och har det inte visar sig att det är på G att bli bättre om ett par dagar skulle jag komma in. : )
    Jag är hoppfull! Tycker så synd om min bäbis.. vill inte att hon ska ha ont!
  • Nemia noj

Behöver bola lite funderingar, är det någon av er som har erfarenhet av karprygg?? Positivt/negativt om de.

Det är ett vbl, va 155/160. Riden men inte på 1 år nu, körd men inte på något år.
    Tror ni de blir svårt att sätta igång henne i både? Något man bör tänka på en extra gång? Och något som kan ge värk?

• Fru X

Oj vad det händer grejer...

Här händer ingenting! Vi har gått i ide i väntan på varmamre väder.

Badar bubbelbad, kör data o glider mest omkring = Lika bra att ha häst, då har man full sysselsättning Ja, utom nu då.

Johanna: Ingen aning vad man ska ta för hingst.

lurkan: Fatta ett beslut: Så har på håll (starka reservationer om att vara "dataveterinär") så har du två alt: Utred på klinik ELLER vila, Lång vila på minst ett par månader, kanske ett halvår/år.

Nemia: Ingen erf av karprygg, beror ju på benställ, halansättning, ja hela hästens exteriör. Har hästen stått ett år så skulle jag låta igångsättningen ta 3-4 mån beroende på hur gammal hästen är.

• Nemia noj
    Fru X skrev 2010-01-12 20:53:19 följande:
    Oj vad det händer grejer...Här händer ingenting! Vi har gått i ide i väntan på varmamre väder.Badar bubbelbad, kör data o glider mest omkring = Lika bra att ha häst, då har man full sysselsättning Ja, utom nu då. Johanna: Ingen aning vad man ska ta för hingst.lurkan: Fatta ett beslut: Så har på håll (starka reservationer om att vara "dataveterinär") så har du två alt: Utred på klinik ELLER vila, Lång vila på minst ett par månader, kanske ett halvår/år.Nemia: Ingen erf av karprygg, beror ju på benställ, halansättning, ja hela hästens exteriör. Har hästen stått ett år så skulle jag låta igångsättningen ta 3-4 mån beroende på hur gammal hästen är.
    Hon är född 99.
    Hon rör sig luftigt i hagen, ser stark ut i steget. Tidigare ägare har inte haft några problem alls med hennes rygg i ridning, jag är ute efter en körhäst.
    Hon har det medfött (vet dom kan få det vid fölning oxå) men de vid fölning går oftast tillbaka efter ett tag, detta har hon haft medfött så det går ju inte tillbaka.
    Hon ser bra ut i benställningen, känns bra i benen. Inte haft några problem med hälta va fd ägaren vet.
  • Nemia noj

I helgen ska jag nog ut o rida. Ska bli SKIT skoj helt enkelt, så skönt att den värsta bitande kylan lagt sig så man kan komma igång igen.
    Kommer inte kunna rida mer än helgerna just nu iaf, men de e en bra början iaf. Sen får vi se när det blir ljusare på dygnet om jag hinner rida på kvällarna oxå.

• angelofthedevil
    Nemia noj skrev 2010-01-13 09:04:11 följande:
    Hon är född 99. Hon rör sig luftigt i hagen, ser stark ut i steget. Tidigare ägare har inte haft några problem alls med hennes rygg i ridning, jag är ute efter en körhäst. Hon har det medfött (vet dom kan få det vid fölning oxå) men de vid fölning går oftast tillbaka efter ett tag, detta har hon haft medfött så det går ju inte tillbaka. Hon ser bra ut i benställningen, känns bra i benen. Inte haft några problem med hälta va fd ägaren vet.
    Kör in din hingst så har du en körhäst.....
    *Pojke 070220* *Flicka 090721*
  • Tonci

Idag kom en veterinär ut =) Hon trodde att det inte alls var så farligt med min lilla pålla. : ) Det är ju verkligen inte mycket hon visar, men hon böjde lite, klämde lite, och sa att två veckor ska vi börja med. Är det inte bra tills dess ska jag komma in så får vi ultraljuda. Hoppas hoppas hoppas att hon är "haltfri" om två veckor!
    Och jag har fortfarande panik!! Jag MÅSTE rida, haha! Nu har jag inte ridit på fyra dagar, och det kryper i benen på mig. ; )
    Kanske man skulle söka jobb på ett dressyrcenter? Hade vart nåt!

• Fru X

Jag väntar också på att kylan ska ge sig. I morgon! Har jag trott i 3 dgr nu. Ja, ja, det blir lite vintervila för hästarna.
    Och själv gör jag inte nåt extra, bara går o drar. Kan ju vara bra att komma ihåg sen när man tycker att hästarna tar för mkt tid
    Det är lika bra att vara i stallet... Gör inget extra hemma iaf...

• Nemia noj
    angelofthedevil skrev 2010-01-13 19:47:50 följande:
    Kör in din hingst så har du en körhäst.....
    Kommer inte börja köra in han förrens tidigast i sommar har jag bestämt mig för, då är de varmt o skönt och förhoppningsvis några fler ljusa timmar på dygnet. Nu kommer man hem vid halv 4-4 och ska ge hästarna mat innan halv 5 då barnen ska hämtas. Och sen vid 19-20 då barnen somnar så är det kol svart ute, o då kan man lägga ner tanken om att pyssla med någon trött häst.

Och han blir ju inte 2 förrenst i Maj
Svar på tråden Hästtråden v. 11