• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Tonci

Ja, vila får hon ju göra nu naturligtvis. Hon bev avställd i lördags. Hittade lite puls idag, så är ju lite orolig. Men hon får vila ett par dagar och så får jag kolla upp det om det inte blir bättre.
    Men tänkte på hagen, hon ÄLSKAR den hagen hon har nu, massa roligheter i den och hennes två pojkvänner går ju med henne.
    Ska jag ta ut henne ur den? Har ju en häst som hatar att stå själv, och kan ibland få för sig att springa ur hagen om hon inte ser sina kompisar.
    Och den hage dom går i nu kan dom försvinna bakom ett träd, så jag är ju lite orolig för att hon ska springa igenom om hon inte ser dom. Vilket antagligen ger mer skador. :S

Linda i hagen kan jag inte bestämma mig om riktigt. Stallägaren som har mycket skadekunskap tyckte att jag skulle linda under natten, men just pga att lindorna KAN linda upp sig under dagen så är det bättre utan i hagen.
    Dock är jag väldigt säker på hur jag lindar ben. Så det skulle fungera. Men skulle jag linda med fleecelindorna då, eller ta elastiska ridbandage? Vad tycker ni?
    Får fundera lite till. Sist hon vrickade sig klarade hon sig utan bandage i hagen.
    Tycker så synd om min lilla bebis. :(

• JohannaJ
    Tonci skrev 2010-01-11 20:09:43 följande:
    Ja, vila får hon ju göra nu naturligtvis. Hon bev avställd i lördags. Hittade lite puls idag, så är ju lite orolig. Men hon får vila ett par dagar och så får jag kolla upp det om det inte blir bättre. Men tänkte på hagen, hon ÄLSKAR den hagen hon har nu, massa roligheter i den och hennes två pojkvänner går ju med henne. Ska jag ta ut henne ur den? Har ju en häst som hatar att stå själv, och kan ibland få för sig att springa ur hagen om hon inte ser sina kompisar. Och den hage dom går i nu kan dom försvinna bakom ett träd, så jag är ju lite orolig för att hon ska springa igenom om hon inte ser dom. Vilket antagligen ger mer skador. :S Linda i hagen kan jag inte bestämma mig om riktigt. Stallägaren som har mycket skadekunskap tyckte att jag skulle linda under natten, men just pga att lindorna KAN linda upp sig under dagen så är det bättre utan i hagen. Dock är jag väldigt säker på hur jag lindar ben. Så det skulle fungera. Men skulle jag linda med fleecelindorna då, eller ta elastiska ridbandage? Vad tycker ni? Får fundera lite till. Sist hon vrickade sig klarade hon sig utan bandage i hagen. Tycker så synd om min lilla bebis. :(
    Jag lindar med equiline stickade lindor med stora eskadronpaddar under i hagen.
    Förstår inte riktigt hur ni resonerar kring stora skaderisken med att linda i hagen. Iof har vi plana gräshagar men jag faktiskt aldrig varit med om att en häst skadat sig av att vara lindad i hagen. Jag har jobbat på proffsstall när jag var yngre och vi släppte inte ut en häst utan lindor under tävlingssäsong. Kan du linda ordentligt så gör det.
  • Tonci
    JohannaJ skrev 2010-01-11 20:20:48 följande:
    Jag lindar med equiline stickade lindor med stora eskadronpaddar under i hagen. Förstår inte riktigt hur ni resonerar kring stora skaderisken med att linda i hagen. Iof har vi plana gräshagar men jag faktiskt aldrig varit med om att en häst skadat sig av att vara lindad i hagen. Jag har jobbat på proffsstall när jag var yngre och vi släppte inte ut en häst utan lindor under tävlingssäsong. Kan du linda ordentligt så gör det.
    Jag kan linda ordentligt, hoppas jag. Haha =)
  • Nemia noj
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-11 07:15:37 följande:
    V8 i all ära ...men när nån gör så är det inte roligt. Kramar
    Hehe ja V8 i all ära, men INTE i närheten av hagen.

Appropå linda i hagen, jag släpper oxå lindade hästar i hagen, har jag alltid gjort och aldrig haft en skdad häst pga lindorna. Inte heller har jag haft någon skadad som gått med täcke i hagen (trots ganska kuperad skog) har heller inte haft särskillt många täcken förstörda. MEN självklart en dåligt lindad linda kan lossna, och ett skit täckr för 500 dringen går lättare sönder i hagen. 

Har ett tjockt termo täcke till min gammel gubbe, de köpte jag till han första vintern när han var mellan 4-5 år gammal. Använt de ALLA vintrar sen dess och de håller ännu tjockleken, de håller för vint o vatten OCH de e HELT. Ganska coolt med tanke på att han är 16 år i år  
  • Nemia noj
    Nemia noj skrev 2010-01-11 20:34:55 följande:
    Hehe ja V8 i all ära, men INTE i närheten av hagen. Appropå linda i hagen, jag släpper oxå lindade hästar i hagen, har jag alltid gjort och aldrig haft en skdad häst pga lindorna. Inte heller har jag haft någon skadad som gått med täcke i hagen (trots ganska kuperad skog) har heller inte haft särskillt många täcken förstörda. MEN självklart en dåligt lindad linda kan lossna, och ett skit täckr för 500 dringen går lättare sönder i hagen. Har ett tjockt termo täcke till min gammel gubbe, de köpte jag till han första vintern när han var mellan 4-5 år gammal. Använt de ALLA vintrar sen dess och de håller ännu tjockleken, de håller för vint o vatten OCH de e HELT. Ganska coolt med tanke på att han är 16 år i år  
    Kom på att han har 2 sådana täcken, MEN ett av dom skrota jag i vintras då vi hade lånat ut de till en tras-maja, så de hade fått en stor reva och några spännen hade rykt.
  • Fru X
    JohannaJ skrev 2010-01-11 20:20:48 följande:
    Jag lindar med equiline stickade lindor med stora eskadronpaddar under i hagen. Förstår inte riktigt hur ni resonerar kring stora skaderisken med att linda i hagen. Iof har vi plana gräshagar men jag faktiskt aldrig varit med om att en häst skadat sig av att vara lindad i hagen. Jag har jobbat på proffsstall när jag var yngre och vi släppte inte ut en häst utan lindor under tävlingssäsong. Kan du linda ordentligt så gör det.
    Skaderisken bsetår i att lindan KAN gå upp. Då kan hästen få ordentliga skador.
    Det är upp till var o en. Man får väga för o nackdelar. Jag har aldrig lindor i hagen.

Lurkan: Jag slkulle låta dem gå i samma hage - olindad
    Om du vill vara säker på att skadan läkt: ultraljuda den.
    littlemum skrev 2010-01-11 18:05:11 följande:
    Ok, så bra! Tyckte att det såg ut att vara så mycket, men då är det ingen fara då. Tack för hjälpen! Är så mycket "nytt" man möter nu tillskillnad från åren i ridskola. Då missade man allt det här som jag gillar så mycket. Omvårdnaden och stallsysslorna.  
    Det kan vara ganska mkt "fnas" på en stråle. kolla att den luktar "friskt". O ja, på ridskolan lär man sig att RIDA, inget annat. Det finns det oftast inte personal till.
  • Tonci
    Fru X skrev 2010-01-11 21:09:41 följande:
    Skaderisken bsetår i att lindan KAN gå upp. Då kan hästen få ordentliga skador. Det är upp till var o en. Man får väga för o nackdelar. Jag har aldrig lindor i hagen.Lurkan: Jag slkulle låta dem gå i samma hage - olindad Om du vill vara säker på att skadan läkt: ultraljuda den. Det kan vara ganska mkt "fnas" på en stråle. kolla att den luktar "friskt". O ja, på ridskolan lär man sig att RIDA, inget annat. Det finns det oftast inte personal till.
    Ska naturligtvis åka till veterinären om det inte blir bättre. Men hon hatar att åka transport, så hon får någon dag på sig att visa att hon blir bättre. Blir nog nån vecka innan vi rider igen..
    Får försöka låna någons häst så jag får rida lite, får abstinens efter bara en dag, haha!
  • Fru X
    Tonci skrev 2010-01-11 21:23:03 följande:
    Ska naturligtvis åka till veterinären om det inte blir bättre. Men hon hatar att åka transport, så hon får någon dag på sig att visa att hon blir bättre. Blir nog nån vecka innan vi rider igen.. Får försöka låna någons häst så jag får rida lite, får abstinens efter bara en dag, haha!
    Vet kan oftast inte göra något åt en vrickning, bara ge en PROGNOS hur lång tid det ska ta. Vila är det som gäller.
    Jag har ju en lånehäst = alltid någonting att rida på
  • Sialch

En till som har lindor på i hagen om jag (hästen) är i behov av det, men har slutat att linda "ifallatt" om ngt händer.
    Sedan travtiden hade ju alltid starthästarna lindor, men där började jag faktist ifrågasätta varför ALLA hästarna hade lindat, insåg snabbt att det enbart var 2 st av 24 som skulle behöva ha lindor. Fanns ngn till som svällde i under natten så den fick ju även vara lindad då.
    Men har aldrig upplev att ngn har skadat sig då ngn linda ev har gått upp. (har inte vart med om att den har lossnat ngn gång).
    MEn har man taskigt kardborre på lindan så slå ett varv runt med eltejp så sitter även den taskiga med kardborrebandet.

Själv använder jag back on track paddar och vanliga fleece bandage, men jag har ett par gamla lindor kvar sedan 80 talet som bara är super, lite mer stadga i dom än i fleece... suveräna lindor - håller formen än efter så lång tid.

ღ ♥ ღ `°?.¸Ett UNDERBART mirakel Oscar 070301 ¸.?°´ ღ ♥ ღ
  • Sialch

lUrkan: Har jag varit dig så skulle jag beställa tid på klinik för ev riktigt koll, antingen med ultraljud el rönken. Kan ju vara ngt som inte här 100 % läkt, senskada eller annat. Men låter som en f.d. häst som jag hade för längesen, var likadan - den hade hovbroskförbening på ena fram, när hoven "broskade" sig så markerade han, men när hoven "vilade" var han normal men så fort processen körde i gång så markerade han...

ღ ♥ ღ `°?.¸Ett UNDERBART mirakel Oscar 070301 ¸.?°´ ღ ♥ ღ
Svar på tråden Hästtråden v. 11