• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Fru X
    ModestyB skrev 2010-01-14 23:51:47 följande:
    Tja, hon är född någon gång under 2007 och det beror på vilken syn man har på saken, jag tycker de ston som betäcks ska vara helt färdigvuxa, fysiskt såväl som mentalt. Men vill man slita på en häst i onödan så kan man ju köra hårt o betäcka så snart man bara kan...
    Är det något som du vet som jag missat?
    Den rek lämpligate åldern att föla första gången är 4 år. Det förenklar ev framtida bet/fölningar.
    Det är väl verkligen INTE att slita på hästen i onödan? På vilket sätt blir den sliten, menar du? Vad menar du med att köra hårt?
    *fattar nada...*
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-14 07:14:04 följande:
    Halloj halloj!Fy fan vad slö man blir av att gå arbetslös. Suck. Jag kommer av mig helt..."orkar" inte ens städa hemma..hahaRed i måndags..märktes att han inte gått på länge för nu var han rädd för sin egen skugga! ( red med pannlampa) haha..så han höll på  löjliga nordsvensk...
    Surt vara arbetslös... Hoppas att det löser sig snart!!!
    Tur att du har hästarna iaf...
    littlemum skrev 2010-01-14 19:30:23 följande:
    Lyckliga jag tog en kort liten promenadtur barbacka med V idag. Äntligen lite ridning
    Kul!
    Jag red också igår! Äntligen -8 = helt ok temp att rida i. Red en liten stund på bägge grabbarna. Djup snö i padd men ville ha lyset. Mer idag!
    Har en extra ledig dag idag... Har nyss ridit med "tangruppen" på ridskolan. Red ett par år i tantgruppen eft barnafödande o så för nästan 20 år sen... Det var SAMMA tanter idag numera kvalar jag ju in där också, helt klart yngst men iaf
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-15 08:55:51 följande:
    God förmiddag!Här sitter jag med en ny H***s katalog ..fundrar på hur sommarsäsongen ska bli.Hagen vi använt har ju fårstaket OCH taggtråd. Det är en hage som en såndäringa vandrarled går igenom. Frågan är ju nu hur sjutton vi ska lösa detta med taggtrådsförbud. Dessutom äger vi inte hagen så jag måste ta ett snack med ägaren om detta dilemma.Och dessa flygande odjur då? ...som fullkomligt åt upp min häst trots diverse medel.Kanske han är väldigt känslig eftersom han fick stoora bulor som satt kvar länge på höstkanten innan de gick ner.Ni som har erfarenhet av flugtäcken..vad tycker ni om dem? Vad tycker era hästar?Jag avskyr täcken! Men börjar seriöst fundra på flugtäcke för han måste ha lidit förra sommaren.Snacka om att jag går händelserna i förväg..haha..men jag gillar at ha en plan.
    Vi tar in hästarna. Jag anpassar ridn efter insektsläget. O så fungerade ju det där dyra medlet mkt bättre än allt annar vi har testat... E får ju oclså stora bulor, hydrocortison brukar hjälpa. Han blir ju dessutom helt hysterisk, de har tak i hagen, när det är som värst får de gå in några timmar. Det är det bästa om man har tillgång till stallet. Har inte testat täcke.
  • ModestyB
    Fru X skrev 2010-01-15 11:27:35 följande:
    Är det något som du vet som jag missat? Den rek lämpligate åldern att föla första gången är 4 år. Det förenklar ev framtida bet/fölningar. Det är väl verkligen INTE att slita på hästen i onödan? På vilket sätt blir den sliten, menar du? Vad menar du med att köra hårt? *fattar nada...*
    Olika människor har olika syn på det. Min-och många andras, är att alla djur har rätt att i lugn och ro ha sin uppväxt i fred. Det är den syn Sveriges samlade etologer har på saken och jag håller med om den... Varför skynda? Ett mentalt moget sto blir även en mycket bättre mor som bättre kan ledsaga sin avkomma och fostra väl.

Dessutom så är ju hästen i verkligheten inte 4 år vid fölningen...

Och varför ens avla på en häst när man inte ännu kan avgöra något vad gäller ridbarhet och andra kvaliteter? Jag tycker det är fruktavsvärt med rena avelsston fö.

Känner inget behov av att diskutera detta mer, jag har min bestämda åsikt och andra har sin.
  • Fru Wirenborg
    Fru x: vad häftigt att vara samma "tanter" i ridgruppen !  {#lang_emotions_cool}
  • ModestyB

För att nyansera bilden av mig som rabiat så kommer nu ett trevligare inlägg, tycker det behövs eftersom jag är nyinhoppad i tråden;)

Har någon här återupptagit ridningen i vuxen ålder efter ett långt uppehåll? Jag har ridit från 6-17 år, haft häst men sedan blev det väl för så ånga andra för mycket med resten av livet och jag la ridningen på hyllan... Har även (och har alltid haft) ett brinnande hundintresse också=)

Har ridit en terin på ridskola för kanske 3-4 år sedan sedan dess ingenting... Jag saknar ridningen och hästeriet så oerhört att jag lovat mig själv att jag till sommaren ska försöka hitta en trevlig häst att vara medryttare åt, en långsiktig relation till både ägare och häst... Någon annan nygammal ryttare som gjort som jag tänkt göra?=) Hur lång tid tog det innan du satt som förr i sadeln igen? 

• littlemum
    ModestyB skrev 2010-01-15 14:59:33 följande:
    För att nyansera bilden av mig som rabiat så kommer nu ett trevligare inlägg, tycker det behövs eftersom jag är nyinhoppad i tråden;)Har någon här återupptagit ridningen i vuxen ålder efter ett långt uppehåll? Jag har ridit från 6-17 år, haft häst men sedan blev det väl för så ånga andra för mycket med resten av livet och jag la ridningen på hyllan... Har även (och har alltid haft) ett brinnande hundintresse också=)Har ridit en terin på ridskola för kanske 3-4 år sedan sedan dess ingenting... Jag saknar ridningen och hästeriet så oerhört att jag lovat mig själv att jag till sommaren ska försöka hitta en trevlig häst att vara medryttare åt, en långsiktig relation till både ägare och häst... Någon annan nygammal ryttare som gjort som jag tänkt göra?=) Hur lång tid tog det innan du satt som förr i sadeln igen?
    Jag är näst intill i precis samma sits! Red på ridskola som yngre. Sedan ett "återfall" för några år sedan, även det på ridskolan. För några månader sedan blev jag tillfrågad om att vara medryttare. Kan säga att jag blev GLAD, det var ju precis vad jag önskade!
    Jag drar till stallet istället...
  • ModestyB
    littlemum skrev 2010-01-15 15:54:02 följande:
    Jag är näst intill i precis samma sits! Red på ridskola som yngre. Sedan ett "återfall" för några år sedan, även det på ridskolan. För några månader sedan blev jag tillfrågad om att vara medryttare. Kan säga att jag blev GLAD, det var ju precis vad jag önskade!
    Oj, så kul!=)
  • Fru X
    ModestyB skrev 2010-01-15 13:20:52 följande:
    Olika människor har olika syn på det. Min-och många andras, är att alla djur har rätt att i lugn och ro ha sin uppväxt i fred. Det är den syn Sveriges samlade etologer har på saken och jag håller med om den... Varför skynda? Ett mentalt moget sto blir även en mycket bättre mor som bättre kan ledsaga sin avkomma och fostra väl.Dessutom så är ju hästen i verkligheten inte 4 år vid fölningen...Och varför ens avla på en häst när man inte ännu kan avgöra något vad gäller ridbarhet och andra kvaliteter? Jag tycker det är fruktavsvärt med rena avelsston fö.Känner inget behov av att diskutera detta mer, jag har min bestämda åsikt och andra har sin.
    Och du vill uppenbarligen inte höra andras åsikter... det är ok med mig, ha din åsikt i fred du.
    Hela avels-Sverige tycker att 4 år (som de fö hinner fylla) är en utm ålder på ett maidensto. Så sååå fel kan det ju knappast vara.
    Man ska INTE sätta mänskliga etiketter på djur med en massa tyckande: MIN åsikt..
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-15 14:48:29 följande:
    Fru x: vad häftigt att vara samma "tanter" i ridgruppen ! 
    Javisst! O de ÄR verkligen tanter! De är 15-30 år äldre än mig. Men sååå kul vi hade vid fikat! Hakar nog på igen om det uppenbarar sig nån mer led fredag.
  • Fru X
    ModestyB skrev 2010-01-15 14:59:33 följande:
    För att nyansera bilden av mig som rabiat så kommer nu ett trevligare inlägg, tycker det behövs eftersom jag är nyinhoppad i tråden;)Har någon här återupptagit ridningen i vuxen ålder efter ett långt uppehåll? Jag har ridit från 6-17 år, haft häst men sedan blev det väl för så ånga andra för mycket med resten av livet och jag la ridningen på hyllan... Har även (och har alltid haft) ett brinnande hundintresse också=)Har ridit en terin på ridskola för kanske 3-4 år sedan sedan dess ingenting... Jag saknar ridningen och hästeriet så oerhört att jag lovat mig själv att jag till sommaren ska försöka hitta en trevlig häst att vara medryttare åt, en långsiktig relation till både ägare och häst... Någon annan nygammal ryttare som gjort som jag tänkt göra?=) Hur lång tid tog det innan du satt som förr i sadeln igen? 
    Välkommen! Vi har en pres-tråd om du är intresserad.
Svar på tråden Hästtråden v. 11