• Leelo

Hur mkt har ni gått upp i vikt och i vilken gravidvecka är ni?

Vilken vecka är ni i och hur mkt har ni gått upp i vikt?

Jag är i v 24, har gått upp 4 kg, fr 55.5-59.5 kg, första barnet, förväntar mig att det kommer att ticka snabbare uppåt nu på vågen..

• Svar på tråden Hur mkt har ni gått upp i vikt och i vilken gravidvecka är ni?
  • aleakim

Strax vecka 26 och ungefär +3. Tror jag hade gått upp det tredubbla i samma vecka sist gång.

W och liten i magen :)
  • ummsumaya

?!!!!!

Jag är i vecka 28 och jag har gått upp ca 7kilo skulle jag tippa på om jag går efter skitvågen här hemma. Trots det har jag inte ätit mer..snarare tvärtom. Hur kommer det sig?!

• Fröken Smilla

Vecka 34 och jag har gått upp 2 kg jämfört med startvikten. Däremot gick jag först ner 3 kg pga illamående, så total viktuppgång efter det är 5 kg.

• Mijjan
    ummsumaya skrev 2015-08-28 13:25:01 följande:

?!!!!!

Jag är i vecka 28 och jag har gått upp ca 7kilo skulle jag tippa på om jag går efter skitvågen här hemma. Trots det har jag inte ätit mer..snarare tvärtom. Hur kommer det sig?!

Det är så väldigt olika. Vissa drar på sig mer vätska, andra tappar aptit medan en tredje år konstant hungrig. Sen spelar väl startvikt också in. Jag hade en del extrakilon från början så jag borde gå upp mindre än någon med bmi 18 som inte har något att ta av är inget att stressa upp sig över om inte barnmorskan börjar bli orolig. Tycker din uppgång låter helt normal
  • ummsumaya
    Mijjan skrev 2015-08-28 13:37:01 följande:

Det är så väldigt olika. Vissa drar på sig mer vätska, andra tappar aptit medan en tredje år konstant hungrig. Sen spelar väl startvikt också in. Jag hade en del extrakilon från början så jag borde gå upp mindre än någon med bmi 18 som inte har något att ta av är inget att stressa upp sig över om inte barnmorskan börjar bli orolig. Tycker din uppgång låter helt normal

Tack

Tycker alla går ner så lite här så jag börjar undra hur jag kan lägga på mig så mycket trots hur normalt/lite jag äter. Men jag vet att jag samlat på mig mycket vätska så det kan ju vara det
  • Melinoe

Vecka 27 och gått ner 7kg (gått ner 8 kg från v8 till v20 och efter det upp 1 kg)

• Jemp
    ummsumaya skrev 2015-08-28 13:25:01 följande:

?!!!!!

12 kg fick jag höra är vad själva graviditeten väger (nu vet jag iof inte hur mycket i vilken vecka) med bebis, fostervatten osv.

Om man samlar på sig vätska i resten av kroppen, rör sig mindre eller äter mer blir det såklart mer.
  • Jemp

V 18 -2 kg.

Funderar på om det finns något samband mellan när man börjar gå upp i vikt och hur mycket det blir tro? Samma med när magen börjar växa.

• ummsumaya
    Jemp skrev 2015-08-29 11:26:48 följande:

12 kg fick jag höra är vad själva graviditeten väger (nu vet jag iof inte hur mycket i vilken vecka) med bebis, fostervatten osv.

Om man samlar på sig vätska i resten av kroppen, rör sig mindre eller äter mer blir det såklart mer.

Ja, det finns även en sida man kalkylerar ut på ett ungefär hur mycket man ska ha gått upp i vilken vecka och där ligger jag väl enligt beräkning..men ni som gått ner så pass mycket, var ni överviktiga innan?
  • Melinoe
    ummsumaya skrev 2015-08-29 11:32:54 följande:

Ja, det finns även en sida man kalkylerar ut på ett ungefär hur mycket man ska ha gått upp i vilken vecka och där ligger jag väl enligt beräkning..men ni som gått ner så pass mycket, var ni överviktiga innan?

Vet inte om jan räknas som gått ner mycket med 8 kg men nej jag var inte överviktig. Visst, på den tyngre sidan av normal vikt för min längd, 76kg 177cm men inte övervikt.
  • ummsumaya
    Melinoe skrev 2015-08-29 16:03:52 följande:

Vet inte om jan räknas som gått ner mycket med 8 kg men nej jag var inte överviktig. Visst, på den tyngre sidan av normal vikt för min längd, 76kg 177cm men inte övervikt.

8 kilo är ganska mycket, men om det inte påverkat barnet eller dig på ett anmärknings värt sätt så skadar det ju inte
  • Melinoe
    ummsumaya skrev 2015-08-29 16:18:09 följande:

8 kilo är ganska mycket, men om det inte påverkat barnet eller dig på ett anmärknings värt sätt så skadar det ju inte

Nä, jag mår bra och barnet växer som hen ska och mår bra enligt bm :)
  • ravenite

V 26 har gått upp 18kg än så länge,

Känns bra att jag gått upp ganska mycket eftersom jag var underviktig innan, hoppas på att få behålla några kg :)

Svar på tråden Hur mkt har ni gått upp i vikt och i vilken gravidvecka är ni?