• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Wagram
    evaoregon skrev 2010-01-21 19:55:27 följande:
    Det är svårt att säga om priserna går upp eller ner på kort tid.  I det långa loppet så brukar ju priserna gå upp, men inte alltid på kort tid.  Om ni bestämmer er för att flytta tillbaka så vore det ju inte kul om ni fick sälja bostaden med förlust och ha skulder kvar även efter att ni sålt. Angående att föra över pengar så brukar det inte vara så svårt.  När min mamma sålde sitt hus för 1,5 år sedan så delade hon ut en summa pengar var till oss barn.  Våra pengar förde hon över ifrån sin bank direkt till vårt bankkonto här i USA.  Har ni någon släkting som ni kan bo hos den första tiden?  Vi bodde med mina föräldrar när vi först flyttade till Sverige och sedan fick vi en hyreslägenhet efter cirka 3-4 månader.  Nu förstår jag dock att det är jobbigare att bo så när man har barn.
    Vi bodde ocksa hos mina foraldrar i borjan under det ar vi bodde i Sverige. Efter tre manader hittade vi en lagenhet som vi hyrde i andra hand. Visst ar det sakert jobbigt att bo sa nar man har barn, men om man flyttar sa langt far man nog rakna med att ga ner lite i standard, speciellt i borjan innan man far ordning pa saker och ting. Att kopa ett hus for nagon annans lanade pengar det forsta man gor later lite overilat.
  • evaoregon
    Desertchick skrev 2010-01-21 20:05:35 följande:
    Swedishmamma: Det är en intressant fråga du ställer där. Jag som inte har barn med min man, vet att jag skulle stanna i USA om jag och min man skulle skilja oss. Jag har varit här så länge nu att det är mitt hem. Sverige känns inte alls lockande att flytta tillbaks till. Jag kan ju stanna här nu utan "hans hjälp" så att säga, även fast jag inte är medborgare. Nu hoppas jag att vi inte skiljer oss så klart. Jag tror dock att vi (min man och jag) jobbar hårdare på vårt förhållande än vad tex våra vänner gör.  Som ni vet så dejtar vi ju varann fortfarande. Jag vet att det är lättare för att vi inte har barn, men vi har vänner som har barn, som ALDRIG gör nåt på tu man hand. Lite tråkigt.
    Jag håller med dig.  Jag har bott här så pass länge (nästan 15 år) att jag inte skulle flytta tillbaka till Sverig vid en ev skilsmässa.  Sverige känns inte alls som "mitt land" längre. 
  • Desertchick
    evaoregon skrev 2010-01-21 20:08:09 följande:
    Jag håller med dig.  Jag har bott här så pass länge (nästan 15 år) att jag inte skulle flytta tillbaka till Sverig vid en ev skilsmässa.  Sverige känns inte alls som "mitt land" längre. 
    Sverige känns inte heller som "mitt land". Tänk, det trodde jag aldrig skulle hända när jag precis kommit hit. 
  • Rhino

SwedishMamma:
    Jag tror helt klart att vi utlandssvenskar funderar igenom en evetuell separation en, två och tre gånger extra i jämförelse med par beoende i Sverige.

Alla har vi våra dalar i äktenskapen, men det är fasen inte bara att gå skilda vägar. Och det är definitivt en av nackdelarna med att vara hemmafru; man är beroende av sin mans inkomst. Visst skulle jag kunna få ett jobb och visst skulle jag få alimony, men det skulle ändå bli väldigt väldigt tufft rent ekonomiskt (på ett annat vis än det skulle bli i Sverige... bara barnomsorgsavgifterna skulle äta upp större delen av min lön).

Det enklaste (rent ekonomiskt) skulle då vara för mig att flytta till Sverige... med barnen? Skulle Dino gå med på det? Jag skulle då fan inte gått med på det om vi skilt oss när vi bodde i Sverige och han velat flytta till USA med barnen. ALDRIG!

Så, man sitter ju fast på ett annat vis. Nu har det tack och lov inte kommit upp... och efter 12 års äktenskap och två barn, så hoppas och tror jag inte heller det kommer bli aktuellt.

Men det är intressant att du tar upp frågan, för jag tänkte faktiskt på det så sent som igår, att ingen här i tråden är skild. Eller? Ingen har barn från ett f.d. äktenskap, eller hur? Några har bonusbarn vet jag.

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Wagram

Jag tror att en fordel med att vara gift/sambo med nagon fran ett annat land ar att man redan fran borjan vet att man ar olika och tar med det i berakningen. Jag vet sa manga par fran samma land som inbillar sig att de ar sa otroligt lika i allt och som blir chockade den dag de upptacker att de faktiskt inte ar sa lika som de trodde. Jag och min man ar valdigt olika, bade pga personlighet och kultur, sa det ar nagot vi har vetat om fran borjan och som vi har jobbat med (och ocksa skrattat mycket at nar vi tycker helt olika om saker). Och visst kampar man kanske lite extra for aktenskapet om man vet hur mycket mer som star pa spel an i ett svensk-svenskt aktenskap (oj, nu later det som om jag och maken har aktenskapsproblem, men sa ar inte fallet). Sedan pa minussidan sa tror jag ocksa att manga som kanske egentligen hade matt bra av att skiljas inte gor det eftersom det blir sa valdigt mycket besvarligare om man kommer ifran olika lander. Om vi skulle skiljas skulle jag helt klart vilja flytta till Sverige for att vara nara mina foraldrar, men det skulle ju aldrig ga om maken ville stanna kvar har pga barnen.

• evaoregon
    Wagram skrev 2010-01-21 20:06:28 följande:
    Vi bodde ocksa hos mina foraldrar i borjan under det ar vi bodde i Sverige. Efter tre manader hittade vi en lagenhet som vi hyrde i andra hand. Visst ar det sakert jobbigt att bo sa nar man har barn, men om man flyttar sa langt far man nog rakna med att ga ner lite i standard, speciellt i borjan innan man far ordning pa saker och ting. Att kopa ett hus for nagon annans lanade pengar det forsta man gor later lite overilat.
    Jo, det kan nog vara bra att "känna sig för" lite först.  Min man trivdes inte alls i Sverige och jag kände ganska många amerikaner som var i samma situation. 

Även när vi flyttade till USA så bodde vi några månader med mina svärföräldrar innan vi hittade ett hus som vi hyrde.  När min man pluggade till advokat så bodde vi i typ tvårumslägenheter (vi hade inga barn då) och jag fnissade lite åt de som t ex hyrde stora hus under studietiden och sedan fick flytta hem till sina föräldrar när de pluggat klart...  Eftersom vi då fick låna en massa pengar så kändes det absolut inte bra att bo dyrare än nödvändigt.
  • Rhino

KS:
    Nu ska jag inte svara för Madde, för det kan hon nog själv, men hon bor väl inte så jättestort och imponerade här efter vad jag förstått...

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • LAMadde

Ok. Jag ska ha barn i juli och ja tänker inte bo hemma hos mina föräldrar med en nyfödd bebis. Jag har tänkt flytta till sverige i april och sedan ska josh komma i början av juni är det tänkt. Ni som inte är stockholmare förstår nog inte hur svårt det är att hitta nånstans att bo. Kan börja med att jag helst inte vill bo i lägenhet. Har gjort det sen jag flyttade hemifrån och är trött på det. Och en 4a i sverige är ju som en 3a här. Dvs 3 sovrum. Inte en chans att vi ska bo 4 pers med 2 sovrum.. det skulle kanske gå i max 6mån men efter det skulle det inte va hållbart. Om mina föräldrar går in som borgenärer så är det ju inte för att vi inte har råd att köpa nåt själva, det är ju för att banken inte kan ge oss lån om inte josh (lr jag) har jobb i sverige. Josh ska börja söka jobb när han får besked fr ambassaden och förhoppningsvis kanske vi kan få lån iaf om han hittar nåt. Men gå in på typ blocket o titta på hus att hyra söder om sthlm så får ni se att det finns verkligen ingenting.. så vad ska vi göra?

• evaoregon
    Desertchick skrev 2010-01-21 20:10:46 följande:
    Sverige känns inte heller som "mitt land". Tänk, det trodde jag aldrig skulle hända när jag precis kommit hit. 
    Det är ju så mycket som har förändrats i Sverige under åren...  Mycket till det sämre...  {#lang_emotions_frown} När mina syskonbarn var här så förvånades de inte alls över hemlösa och tiggare för det har de ju numera även i Sverige.  Det fanns ju inte där jag växte upp...  Min mamma bor inte i en storstad (där det väl är vanligare med hemlösa), men ändå hade några hemlösa bosatt sig i soprummet vid hennes lägenhet... 
  • evaoregon
    Rhino skrev 2010-01-21 20:11:00 följande:
    SwedishMamma: Jag tror helt klart att vi utlandssvenskar funderar igenom en evetuell separation en, två och tre gånger extra i jämförelse med par beoende i Sverige. Alla har vi våra dalar i äktenskapen, men det är fasen inte bara att gå skilda vägar. Och det är definitivt en av nackdelarna med att vara hemmafru; man är beroende av sin mans inkomst. Visst skulle jag kunna få ett jobb och visst skulle jag få alimony, men det skulle ändå bli väldigt väldigt tufft rent ekonomiskt (på ett annat vis än det skulle bli i Sverige... bara barnomsorgsavgifterna skulle äta upp större delen av min lön). Det enklaste (rent ekonomiskt) skulle då vara för mig att flytta till Sverige... med barnen? Skulle Dino gå med på det? Jag skulle då fan inte gått med på det om vi skilt oss när vi bodde i Sverige och han velat flytta till USA med barnen. ALDRIG! Så, man sitter ju fast på ett annat vis.
    Så sant så...
Svar på tråden USA tråden!