Inlägg från: skuggspel |Visa alla inlägg
  • skuggspel

bf-juni västerås

Jag sa till om epidral tidigt efter att en bekant fått krysta helt utan bedövning i timmar efter att hon sa till för sent. De sätter inte eda om man redan är öppen ett visst antal cm, minns inte hur många. När jag sa till var smärtan fortfarande helt hanterbar, kunde stått ut ett bra tag till. När edan mellan varven gick ur, innan de hann fylla på den hade jag istället minnesluckor av smärtan, kunde inte stå, höll på att svimma och skakade okontrollerat. Säkert för att jag var grymt trött efter två dygn med värkar men jag undrar verkligen hur det hade gått om de inte hunnit sätta den på mig.
    Sedan är ju varje förlossning unik, vi ser ju inte likadana ut på utsidan så varför skulle vi vara det på insidan. Alla får olika mycket ont och hanterar detta onda olika. Det som funkar för mig kanske känns helt tokigt för dig. Gör det som känns rätt för dig så blir det bra. För mig var profylaxandningen (som jag inte gav ett ruttet lingon för innnan) jättebra och edan var lätt guds gåva till födande kvinnor..
    Spännande att se hur det blir nästa gång, och hur det blir för alla er!!!

• skuggspel

Shia; Beklagar sorgen! Va hemskt.

24/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    Skuggspel (Sanna)

25/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    Skuggspel (Sanna)

MaraFara; Shit va läskigt! Att de kan lyckas göra så fel så många gånger! Var födde du?

• skuggspel

24/4

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika)
    MaraFara(Sara)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

25/4

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika)
    MaraFara(Sara)
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

1/5

Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Lady of Baqueta(Annika)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    Happy73
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

2/5

Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Lady of Baqueta(Annika)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    Happy73
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

Så skulle det ju vara!

• skuggspel
    HippYgirl skrev 2010-04-16 13:19:33 följande:
     Annars så har jag fått jätte ont i höger höft. varje steg jag tar så hugger det mitt i skinkan! När jag sitter eller ligger ner så ilar det :(
    Låter väldigt mycket som ischias tycker jag. Jag fick det förra grav så illa att jag tillslut inte kunde gå, benet bara vek sig. Det gick över efter graviditeten, det är visst en nerv som inte är så glad.

Nu har jag varit på citypraktiken och träffat en Kicki. Hon var jättetrevlig och det är grymt skönt att slippa sätta sig i bilen och flänga till stockholm en gång i veckan!

Jag har sett två fjärilar ett bi och två humlor! Vååår!!
  • skuggspel
    HippYgirl: Stretcha och ta det lugnt är nog det enda som går att göra fast kryckor låter ju inte dumt alls det heller!

Nu ligger vårt hus ute på hemnet. Jag känner knappt igen det på bilderna när alla personliga saker är borta.
    www.hemnet.se/beskrivning/645720

Lite sorgligt känns det men jag fokuserar på vårt kommande jätteprojekt. Hoppas vi får tillträde innan 15 maj, det känns som att tiden springer ifrån mig! Stödhjul på magen var det..

MumsMaräng
    ; fikaknytis låter toppen! Hade jag någonstans att ha er skulle jag ta hem er men men..
  • skuggspel

Fika/ätbart hos Marängen 25/4
    Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika) Kärleksmums (jag vill ha sött{#lang_emotions_tongue_out})
    MaraFara(Sara)
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny) - tar med lite frukter som man kan plocka av
    Nihao(Emma) - tar med matbröd
    vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling.
    Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka.
    MumsMaräng

• skuggspel

Funkar kl 13 för mig också.

HippYgirl; jag ska hålla ögonen öppna när jag ändå blocket-surfar så mycket!

• skuggspel
    Nihao skrev 2010-04-21 09:08:30 följande:
    Hej, blir kul att ses. :) Jag tänkte återgå lite till förlossningssnacket och bedövning. Då jag inte hann med någon bedövning sist känner jag mig kluven till tex epidural, jag är jätte-oinsatt i hur det funkar.   Hade i helgen därför lite diskussioner med både kvinnor och en man (!) som tagit epidural, och de förstod inte hur många som verkligen ville utsätta sig för det i samband med förlossning. Deras sammanlagda åsikter var ungefär: -Varför vill man frivilligt utsätta sig för att bli helförlamad från midjan och neråt? Att se sina ben men inte känna dem, de är bara med som köttklumpar. När förlossningen är klar kan du fortfarande inte röra dig, man är förlamad tills epiduralen går ur. -Varför vill man spruta in bedövningsmedel i ryggmärgen, när ett misstag kan ge permanenta skador? Märgen är känslig. -Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare. Vad säger ni om dessa åsikter? Jag visste faktiskt inte att man blir helförlamad av epidural från nålsticket och ner, så oinsatt var jag. Jag vet ju att det finns kvinnor som är supernöjda med all bedövning, men när jag hörde detta att vara fast i sängen utan rörlighet i benen blev jag lite skraj. Låter läskigt! Åsikta gärna med mig tjejer, jag har inte tagit ställning till vad för bedövning jag ska ta än. Nån som vet nåt om andra metoder, förutom psykoprofylax och lustgas? PS. Mannen som fått epidural hade opererat knät ifall ni undrar. :)
    Nix, som Marafara skriver, man blir inte ett dugg förlamad. Dessutom kan jag meddela att man är allt annat än smärtfri (jag höll på att svimma av smärta) under den absolut sista delen av förlossningen. Det går tydligen inte att bedöva så.
    Med epidral fick jag vara uppe och gå under förlossningen vilket hade varit aningens knepigt om jag varit förlamad med köttklumpar till ben..{#lang_emotions_laughing} (vilket otäckt uttryck förresten!) Det kändes inte alls mycket när narkosläkaren satte edan, sedan spred sig bara en varm känsla och jag kunde slappna av. Jag är löjligt spruträdd men det onda från värkarna gjorde att sticket var rätt löjligt. Fast sedan hade jag en skitbra narkosläkare på karolinska, det var inte så att han var tvungen att sticka flera gånger, han var helt otroligt snabb. Värkarna kändes sedan inte alls, jo lite som ett tryck kanske, och jag var glad över att vara helt klar i huvudet. Jag hade varit rädd för att bli snurrig även om de flesta sagt att eda inte funkar så. Jag vet inte om det var det som gjorde förlossningen långdragen, den hade hållit på bra länge innan jag fick edan också.
  • skuggspel
    . -Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare.
    ..förresten vet jag inte hur motiverad man är när man kämpar mot att det svartnar för ögonen hela tiden. Det låter faktiskt inte som att någon av dem fött barn.. eller så har de bara haft en himla tur!(vilket självklart är toppen för dem i så fall!) Jag tror att alla självklart får olika ont men det är fysiskt man ska öppna sig, inte mentalt så där brister det lite i resonomanget om motivation.
  • skuggspel
    Stretching vid Ischias kan ibland lindra. HippYgirl, om du kan göra så här så brukar det funka. Lagon knepigt när man är höggravid dock!!
Svar på tråden bf-juni västerås