• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-18 23:34:03 följande:
    Med visstid betyder det att det är tidsbegränsat, typ att du nästa år står utan jobb? Eller är det som tillsvidareanställd, att du är FAST-anställd?
    Jo nästa år i april är den här anställningen slut...men det är en bra arbetsmarknad så jag hade hoppats att jag skulle få låna ändå. Kommer nämligen aldrig få FAST jobb...och det är ju tråkigt att aldrig få lån...
  • Anonym (Bitter)
    Killarnas morsa skrev 2010-01-18 23:38:34 följande:
    Länsförsäkringar bank har ju blivit utsedd till bästa bank. Kanske värt att pröva? Varför har du en visstidsanställning? Kan du prata med arbetsgivaren?
    Tack för tips, de har jag nog inte försökt med.
    Har en sorts "trainee-tjänst", den är tidsbegränsad därför...kan inte prata med arbetsgivaren men kanske kunde fixa ett annat jobb redan nu från april 2011
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-18 23:36:56 följande:
    samma här Singel, Har en dotter, fast jobb med årslön på 280 000 kr. (sen 2006) Ansökte om 1.3 miljoner men fick avslag! Vad får man för billigare än det...
    Visst är det irriterande.......
  • mallanis

Det var ju inget gigantiskt lån du tänker ta och bra inkomst men det är säkert för att du inte har fast som de hakar upp sig på, tyvärr. Men jag tycker ändå att det låter konstigt att de bara erbjuder 75%, kollar lån själv och det är några banker som bara vill låna ut 75% men det beror i vårt fall på att det är en lantbruksfastighet vi ska ha. Kolla du med Ica får du bara napp på ett ställe så kan du säkert "ställa bankerna" mot varandra sen. ;)  Ingen bank du har lite "conections" i, kompisens grannes kusin eller något ;) ?

• Anonym (Bitter)
    mallanis skrev 2010-01-18 23:45:31 följande:
    Det var ju inget gigantiskt lån du tänker ta och bra inkomst men det är säkert för att du inte har fast som de hakar upp sig på, tyvärr. Men jag tycker ändå att det låter konstigt att de bara erbjuder 75%, kollar lån själv och det är några banker som bara vill låna ut 75% men det beror i vårt fall på att det är en lantbruksfastighet vi ska ha. Kolla du med Ica får du bara napp på ett ställe så kan du säkert "ställa bankerna" mot varandra sen. ;)  Ingen bank du har lite "conections" i, kompisens grannes kusin eller något ;) ?
    Det där med "75%" sa SEB var för att jag var "ung" och "ensamstående", de har tydligen infört något nytt formulär efter bankkrisen som gör att de minskar risklånetagare...känner mig inte som en sådan bara...
  • Anonym (hm)

har du inte tillsvidareanställning så kan det nog bli riktigt svårt för dig att få lån, oavsett hur bra du tjänar ... tyvärr.. :(

• Anonym (Bitter)
    Anonym (hm) skrev 2010-01-18 23:56:53 följande:
    har du inte tillsvidareanställning så kan det nog bli riktigt svårt för dig att få lån, oavsett hur bra du tjänar ... tyvärr.. :(
    Men det är det som gör mig lite bitter...det är i en bransch där det vimlar av jobb, de borde väl kunna se lite till det också....
  • Anonym

Jag har flera bekanta som försökte få bolån men när de sedan bytte till Handelsbanken var det inga problem så hör med den banken är mitt tips. Jag jobbar INTE på Handelsbanken om någon undrar, ville bara tipsa ändå i fall fler kan ha nytta av det. Lycka till!

• Anonym

Självklart att de säger nej med bara visstidsanställning, kom igen när du har en tillsvidare, då är det en helt annan sak.

• Stinky
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:22:25 följande:
    Jo de sa nej eftersom jag har en visstidsanställning.
    Ja, där har du svaret.
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***