• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Anonym
    M Y L F skrev 2010-01-19 13:09:07 följande:
    Fast TS skriver att detta jobbet tar slut i April. Då är det ju ingen fast tillvidare anställning!
    Såg att det var en visstidsanställning och ingen tillsvidare. Då är det avtalsformen på arbetet som ställer till det och förfrågningarna!
  • Anonym (????)
    Anonym (Bluestep) skrev 2010-01-19 12:16:45 följande:
    Vi fick lån på bluestep då min sambo är egenföretagare. Helt omöjligt att få ett vanligt lån annars. Dessutom får jag för tillfället FP, så inte det optimala inkomsten. Vi har en årsränta på 7%. Men det skulle vara väldigt skönt att ha mindre i ränta.... Och de krävde 20% kontantinsats. Vi bor i Stockholm. Lycka till!! Hoppas det löser sig med bostaden.
    Helt omöjligt är det inte att få banklån som egenföretagare, min man har eget företag som dessutom var relativt nystartat näör vi sökte bolån, själv jobbar jag bara 50% men var föräldraledig när vi sökte lånet  dvs inte helt optimalt - med en 10% kontantinsats fick vi ett lån på 1.8milj. beviljat utan ngr som helst problem.... och, ja vi bor ochså i Sthlm.
  • Anonym

Det är inte för att vara taskiga du inte får lån. Boka ett möte så kanske det går bättre. Banken ryr sig ju inte om vad du har tjänat utan vad du förväntas tjäna i framtiden.

Om man ska vara krass så har det ju visat sig den hårda vägen att det är bra om bankerna inte är för "snälla" när de lånar ut pengar.

• Anonym

Nu är ju detta två år sedan men maken hade visstidsanställning och jag var timvikarie och skulle gå på föräldraledighet. Vi fick utan vidare lån på 1,1 milj. hos swedbank. Vi har lånat hela beloppet och lade alltså inte någon kontantinsats.

Bistra tider.

• JsN

Boka en tid med en lånerådgivare på din bank. Har du haft en välskött ekonomi i flera år och kan visa på varför du tror på fortsatt anställning så är det nog inga problem. Det är inte alls omöjligt att få lån även om man inte faller inom normalramen, men då krävs att man inte bara söker via standardformulär. Fundera också på om du har någon som kan tänka sig att vra borgenär åt dig.

• Anonym (Jenny)

Det låter märkligt att du inte får lån med den inkomsten, men som flera påpekat kan det bero på många kreditförfrågningar.

Jag tjänar strax över 400 000 kr och får utan problem låna 2 000 000 kr från vår bank. Jag har 350 000 kr i kontantinsats.

• M Y L F
    Anonym (Jenny) skrev 2010-01-19 15:10:19 följande:
    Det låter märkligt att du inte får lån med den inkomsten, men som flera påpekat kan det bero på många kreditförfrågningar. Jag tjänar strax över 400 000 kr och får utan problem låna 2 000 000 kr från vår bank. Jag har 350 000 kr i kontantinsats.
    Fast ts har ingen tillsvidare anställning heller, hon har bara en visstidsanställning som hon slutar på i April. Det är ju inte så konstigt at man med för många förfrågningar och inget fast jobb inte får något lån.
  • naiga78
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:10:11 följande:
    Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!
    Hej TS. Allting går bara man inte ger sig. Mitt tips är att boka ett personligt möte och gå dit väl förberedd med svar på samtliga förfrågningar. Om du visar din bankkontakt att du har koll på ekonomin och att du har en plan B och C så kommer det att gå igenom. Man kan få lån hos storbanken även om man har prickar mm. Bara man har en bra förklaring. Vi har all vår ekomi på handelsbanken och då min make är egen krävdes det en del möten för att bygga upp en stark relation med vår bankkontakt. När dagen D kom och jag behövde låna till bostad så var det inge snack.

Med andra ord. Bli inte bitter utan sätt dig ner och gör en familje kalkyl, visa banke att du har koll så får du igenom ditt lån utan problem. Jag har ett fantastiskt budget program om du vill ha.

Lycka till
  • Anonym (Stina)
    Anonym (hm) skrev 2010-01-18 23:56:53 följande:
    har du inte tillsvidareanställning så kan det nog bli riktigt svårt för dig att få lån, oavsett hur bra du tjänar ... tyvärr.. :(
    Det stämmer inte riktigt. Jag fick bolån hos Handelsbanken för 3 år sedan. Jag hade då ett vikariat och tjänade ca 19.000kr innan skatt. Lånet gällde en etta i Sthlm, och var på 700.000kr. Jag lade 50.000kr i kontantinsats.
  • Anonym (Bluestep)

Det är inte jätte hemskt och vi håller inte på att gå under. Så jag ser inga problem med detta. Mina föräldrar band räntan för 20 år sen och den låg då på 9% så de betalar mer de också. De har för övrigt lånet på SBAB. Det jobbiga är att ansöka och ansöka och få massa nej. Hoppas bara det löser sig för TS. Det är det jag menar. Livet har inte gått under bara för vi har bolån på Bluestep.

Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***