• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • jessican

Jag har precis pratat med SEB idag och de vill inte låna oss en krona mer då vi vill köpa större lägenhet för de ser bara att jag inte tar ut någon föräldrapenning och räknar då endast på min sambos inkomst. Tyvärr ser de inte att vi klarar oss utan min inkomst! Konstig syn tycker jag! De ser inte heller våra kontanta medel eller värdet i nuvarande bostadsrätten. Jag har varit kund hon SEB sedan 1984 och alltid skött mina affärer med dem. Däremot sa Swedbank ja på telefon så i morgon ska vi titta på ny lägemhet {#lang_emotions_smile}

• Anonym

Haha, förstod redan i början av tråden att du är läkare! Börjar jobba sent i livet, snabb löneökning och visstidsanställning i många år...

Som sagt, ingen risk att du står utan arbete. Satsa på att boka fler personliga besök på bankerna. Jag lyckades få låna när jag gick på tremånadersvik för några år sedan, men hade då en sambo som tjänade bra.

Ge inte upp! När vi väl träffade en vettig bankkontakt sade de att de mycket väl visste att läkare sällan har fasta anställningar (även om det är mycket bättre med det nu än vad det var för 15 år sedan).

/Från en som vid knappt 40 års ålder äntligen lyckats få en tillsvidareanställning...

• Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-19 23:28:56 följande:
    Haha, förstod redan i början av tråden att du är läkare! Börjar jobba sent i livet, snabb löneökning och visstidsanställning i många år... Som sagt, ingen risk att du står utan arbete. Satsa på att boka fler personliga besök på bankerna. Jag lyckades få låna när jag gick på tremånadersvik för några år sedan, men hade då en sambo som tjänade bra. Ge inte upp! När vi väl träffade en vettig bankkontakt sade de att de mycket väl visste att läkare sällan har fasta anställningar (även om det är mycket bättre med det nu än vad det var för 15 år sedan). /Från en som vid knappt 40 års ålder äntligen lyckats få en tillsvidareanställning...
    Haha ja visst är det lite irriterande! Skulle kanske hållit fast vid Handels ändå, började läsa där, då hade jag fått sitta på SEB och neka läkare bolån. Men oj så tråkigt det hade varit,-)
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (bankanställd) skrev 2010-01-19 22:40:08 följande:
    Hej, Det är därför du har fårr nej till lån tyvärr =( Jobbar sälv som privatrådgivare på en storank och anställningsformen är en jätteviktig faktor! Den garanterar banken att få tillbaka sina pengar. Även om huset ligger som säkerhet så vill banken inte hamna i det läget att den tvingar sina kunder till en försäljning. Det är ju detta som kallas för kreditrisk och det är det bankerna skall minska. Hoppas att det ska lösa sig för dig! // bankanställd
    Jo jag vet. Men det finns ju olika trygga branscher. Jag tror att "vikarierande konstnär" har en otryggare anställning än "vikarierande läkare". Men jag kan ha fel...
  • Anonym

har bara läst Ts ,men det är MÅNGA faktorer som spelar in vid lån inte bara inkomst.

• Anonym

Sen gör än väldigt bra kalkyl som du har med dig på utgifter mm som du kan visa att du tar ansvar för din ekonomi och gör en som du kan ha ifall du tvnigas gå ner i lön eller liknanade så att dem ser att du tar ansvar

• nollåtta

Det går att få låna trots att man inte är fast anställd, det skiljer dock från bank till bank. Jag och min sambo fick ett lån på 1,3 för två år sen. Då var jag föräldraledig från ett vikariat och han var inte heller fast anställd. Dock hade vi lika stor summa som lånet att lägga in själva, vilket givetvis underlättade. Vi har lån på Swedbank.

• nollåtta
    nollåtta skrev 2010-01-20 07:51:24 följande:
    Det går att få låna trots att man inte är fast anställd, det skiljer dock från bank till bank. Jag och min sambo fick ett lån på 1,3 för två år sen. Då var jag föräldraledig från ett vikariat och han var inte heller fast anställd. Dock hade vi lika stor summa som lånet att lägga in själva, vilket givetvis underlättade. Vi har lån på Swedbank.
    Vi hade inte heller samma ekonomiska förutsättningar som TS kanske jag ska tillägga.
  • UnDeuxTrois

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, så kanske har du redan fått det här rådet,  men jag skulle kunna tänka mig att problemet med visstidsanställningen skulle kunna lösa sig om du tar med dig dokument som styrker att du har haft stadiga inkomster i många år på raken.

Som egenföretagare är man nämligen lite i samma situation, men vi fick låna "normalmycket" i förhållande till våra löner tack vare att jag (som är egenföretagare) kunde visa att jag haft stadiga (och ökande) intäkter under flera års tid.

Hos banken handlar det mycket om hur väl förberedd man är (med papper osv.) och vilket intryck man gör samt vilken banktjänsteman man pratar med. Det är inte bankerna emellan som det skiljer åt.

• Styvmodern

Har inte läst hela tråden men tycker det låter i det närmaste otroligt att du inte får lån...
    Vi hade lite problem när vi skulle låna till vårt hus. Vi är båda relativt välbetalda och skulle bara låna 1,4 mkr. Men känslan var att de skulle bråka lite... När jag sa att då vänder vi oss till en annan bank så vände de tvärt och vi fick låna till huset, lagfart mm och en mindre renovering...
    Jag visade våra kalkyler som visade stora överskott och så sa jag till bankmannen när han ville ha minst tio procent kontant att det är ju vår återbetalningsförmåga han ska bedöma - inte säkerheten...
    Vi ville låna allt för att ha kvar vår buffert och eftersom huset var relativt billigt så kändes det bäst...
    Visa dina kalkyler och ta ett snack till...
    Lycka till och hoppas det löser sig.

• Anonym (dessatider)

De flesta bankerna har dragit åt svångremmen nu efter finanskrisen. Dvs det är i princip omöjligt att få bolån som ensamstående. Detta beskad fick jag och min exsambo när jag flyttade i höstas. Han får inte ta över lånet själv, fast det endast är på 800 000, trots att han haft tillsvidareanställning i TOLV år och har en årsinkomst på 330 000 kr!!! Så jag får stå kvar på lånen trots att jag flyttat, annars måste vi sälja huset. Lite trist men jag vill ju inte försätta honom i den sitsen, när tiderna blir bättre kan han säkert ta över lånen.

• geten

Det värkar vara väldigt olika från bank till bank samt vem som frågar....
    Har bekanta som vill renovera sitt hus och därför sökt om nytt lån på 300.000:- det vill säga att de vill låna upp så att deras hus är belånat med ca 250.000:- mer än huset är värderat med men det var inga problem!!!????? Hur sjutton kan de få göra det? Det var likadant när vi ville köpa hus för snart 6år sedan, vi fick inte låna 800.000:- fast båda jobbar heltid och ingen av oss har några betalnings anmärkningar. Men de fick låna  1.300.000:- fast de har ganska mycket lägre inkomster än vi!! Varför??? Hon känner än av de som jobbar på banken här!!! Man kan ju bli förbannad för mindre!!! Vi bytte bank och då var det inga problem!!
    Vi hade Swedbank först, nu har vi Länsförsäkringar och de är hur bra som helst!

Lycka till!!!!

Kanske lite OT men ville bara påvisa att bankerna kan vara väldigt orättvisa utan anledning.

• Anonym

Stå på dig och försök igen. Jag tycker att det låter väldigt säkert att låna ut pengar till dig...

Vi fick lån för hela huset + lite till, men vårt hus kostade 400 000. Men vi har inga jätte löner... Nu har vå två barn, ett billån (utgifterena på det är lika mycket som huslånet) och jag tar endast ut 3500:- i fp, men vi klarar det ändå. Så du skulleju helt klart klara av att betala ditt lån...

• Anonym (jasså!)
    jessican skrev 2010-01-19 23:05:59 följande:
    Jag har precis pratat med SEB idag och de vill inte låna oss en krona mer då vi vill köpa större lägenhet för de ser bara att jag inte tar ut någon föräldrapenning och räknar då endast på min sambos inkomst. Tyvärr ser de inte att vi klarar oss utan min inkomst! Konstig syn tycker jag! De ser inte heller våra kontanta medel eller värdet i nuvarande bostadsrätten. Jag har varit kund hon SEB sedan 1984 och alltid skött mina affärer med dem. Däremot sa Swedbank ja på telefon så i morgon ska vi titta på ny lägemhet
    Jasså!
    Swedbank räknar inte med min inkomst alls fastän jag tar ut fp!
    Vi har fått lånelöfte på 800 000 bara eftersom dom inte räknar min inkomst alls! Fastän vi bor i norra Sverige är det svårt att hitta ett bra hus för de pengarna (om man nu inte vill ha två timmars bilfärd till jobbet).
    Sambons kollega som har en arbetslös fru (har samma inkomster som oss) fick på samma bank lånelöfte på 1,2 miljoner utan problemas.
    Vi har inga bet.anmärkingar, inga andra lån förutom ett på bilen, samma som sambons kollega! De har inte större kontantinsats att lägga än oss osv!
    Knas!
  • dosedumman86

ts har du prövat med handelsbanken? Min förra sambo och ja fick lån på 650 tusen genom dom och jag pluggade bara och hade en anmärkning...

• JosieJosie

Skaffa f-skattsedel. Om du arbetar i en kreativ branch är det sällan man får fast (jobbar i samma) och då är dte bättre både för dig och arbetsgivaren om du kan fakturera. Sen kan du dessutm låna utan problem om du fakturerar motsvarande din månadslön.

• Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2010-01-19 16:07:26 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Jag fick bolån hos Handelsbanken för 3 år sedan. Jag hade då ett vikariat och tjänade ca 19.000kr innan skatt. Lånet gällde en etta i Sthlm, och var på 700.000kr. Jag lade 50.000kr i kontantinsats.
    Ja fast det är andra ekonomiska tider nu än för tre år sedan. Bankerna har stramat åt när det gäller bolån.
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***