• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Molson Canadian

Har just fått för mig att köpa ett hus och pratat med "min" bank, Handelsbanken. Har ungefär samma ekonomiska förutsättningar som TS, men har fast tjänst. Jag har väldigt positiv erfarenhet av just Handelsbanken då deras "petighet" innebär att de räknar mycket noga utifrån just det objektet man vill köpa och betalningsförmågan därefter.

Jag har inte läst hela tråden, men förutom att du inte har fast anställning så kan det tänkas att du får avslag för att månadskostnaden bedöms bli för hög för dig. Alltså - det har inte så mycket att göra med husets försäljningspris som med alla andra kostnader runt omkring det, inte minst driftkostnad. Har du t ex ett objekt som kostar 1 350 000 med en driftkostnad på, säg, 6000 kr/mnd så kan du få avslag på lån för det objektet utifrån att den totala månadskostnaden bedöms för hög för dig, medan du kan få beviljat lån på ett objekt för 1 800 000 men med 1000 kr i driftkostnad. Get my drift? (no pun)
    Jag skulle testa Handelsbanken om jag var du, men det kommer från en som har haft Handelsbanken sedan ungefär 7 års ålder. {#lang_emotions_cool}
  • Anonym

Har inte läst hela tråden, men när vi tog huslån fick vi jättedåliga villkor hos vår vanliga bank - funderade länge på varför men iom två husköp tätt inpå (vi sålde det första och flyttade till annat efter att mellanlandat i hyresrätt) så innebar det en del kreditförfrågningar plus att vi båda har några krediter pga olika kort ex onoff/siba eller dyl som vi inte använder men de kan ändå stå som krediter, detta uppmärksammades på plus för ett tag sedan och många kreditförfrågningar gör att bankerna drar öronen åt sig, oavsett om det är använda krediter eller bara förfrågningar så tänk er för innan ni tar in möjligheter på bolån hos många banker samtidigt, kolla vilka krav de har först. Ett tips är SBAB (eller IKANO bank men de använder sig av SBAB) de var jättebra för oss med bra villkor. Lycka till!!

• Anonym

Vet inte om någon redan sagt det men flera av bankerna har innfört nya regler SEB vet jag säkert då jag själv jobbar där har bla infört en regel att man inte får låna mer än 3 gånger sin årsinkomst dvs om du har en årsinkomst på 400 000 får du inte låna mer än 1 200 000.

• Anonym (seb)
    Anonym skrev 2010-01-19 21:38:12 följande:
    Vet inte om någon redan sagt det men flera av bankerna har innfört nya regler SEB vet jag säkert då jag själv jobbar där har bla infört en regel att man inte får låna mer än 3 gånger sin årsinkomst dvs om du har en årsinkomst på 400 000 får du inte låna mer än 1 200 000.
    men för oss anställda gäller väl inte den regeln, antar jag?
  • Anonym (Bitter)
    Anonym skrev 2010-01-19 21:38:12 följande:
    Det är ju fräckt! Har flera vänner som tjänar 300 000/år, de har förvisso fasta jobb till skillnad från mig, men de har lån på 2 000 000...

Men det kanske är deras lägenheter jag ska köpa när räntan höjs då
  • Molson Canadian
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-19 22:29:26 följande:
    Det är ju fräckt! Har flera vänner som tjänar 300 000/år, de har förvisso fasta jobb till skillnad från mig, men de har lån på 2 000 000... Men det kanske är deras lägenheter jag ska köpa när räntan höjs då
    Men - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - kolla vad den faktiska månadskostnaden blir, inklusive driftkostnad. Det kan mycket väl vara så att du får avslag för att månadskostnaden blir för hög, trots ett högre försäljningspris.
  • Anonym (Bitter)
    Molson Canadian skrev 2010-01-19 22:33:41 följande:
    Men - som jag skrev i mitt tidigare inlägg - kolla vad den faktiska månadskostnaden blir, inklusive driftkostnad. Det kan mycket väl vara så att du får avslag för att månadskostnaden blir för hög, trots ett högre försäljningspris.
    Tack för tips, de jag kollar på har avgifter på 1000-2300 kr/mån. Får väldigt mycket över varje månad...
  • Anonym (bankanställd)
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:22:25 följande:
    Jo de sa nej eftersom jag har en visstidsanställning.
    Hej,

Det är därför du har fårr nej till lån tyvärr =(

Jobbar sälv som privatrådgivare på en storank och anställningsformen är en jätteviktig faktor! Den garanterar banken att få tillbaka sina pengar. Även om huset ligger som säkerhet så vill banken inte hamna i det läget att den tvingar sina kunder till en försäljning. Det är ju detta som kallas för kreditrisk och det är det bankerna skall minska.

Hoppas att det ska lösa sig för dig!

// bankanställd
  • lilla mej

har bara last ts, har du ingen som kan skriva pa som borgenar? da brukar det kunna ga, det ar ju inget som kostar de som skriver pa som borgenarer nagot(sa lange du inte misskoter lanet)

• emelyaus

Kolla med DnB Nor. Vilket är en av norges största banker. De finns i sverige, www.dnbnor.se . Vi fick lån väldigt snabbt av dem, och de hade vid tiden för lånelöfte den lägsta räntan på marknaden. Nu betalar vi 1.53% i ränta.
    Fick lånelöfte på 1.4 utan att ens träffa banken. Och jag hade bara ett flertal extrajobb och sambon har bara bott i sverige i 2 år, men är iofs tillsvidareanställd. Men inkomsterna var inte höga kan jag säga.

Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***