• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Anonym
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:20:49 följande:
    Har funderat över det. Har blivit omfrågad där en del (har sökt bolån i perioder, kanske totalt 10 ggr senaste två åren...)...har CSN-lån på 150 000, inget annat lån.
    Du har nog för många förfrågningar som sätter stopp för dig. CSN lån gör ingen skillnad när man söker bolån. Har du bra kontakt med din bank så kan du förklara dessa förfrågningar och troligtvis få ett lån. Boka ett personligt möte på banken så löser det sig nog prima för dig!
  • Anonym (också bitter)
    Signa tur skrev 2010-01-19 10:56:11 följande:
    Det enda du kan göra i så fall är att låna av exempelvis Blue Step och liknande banker. De ska visst låna ut till de som inte har fast jobb osv. Nackdelen är att räntan brukar vara skyhög på just sådana banker.
    Jo vi pratade med dem. De sa att vi gärna kunde få låna.... till en ränta 6-12%. Visserligen har vi faktiskt råd med en sådan ränta. MEN det känns inte bra att ge sig i lag med företag som ger bottenlån till en ränta på 12% när den vanliga ligger kring 1,53%.
  • Anonym (Bluestep)

Vi fick lån på bluestep då min sambo är egenföretagare. Helt omöjligt att få ett vanligt lån annars. Dessutom får jag för tillfället FP, så inte det optimala inkomsten. Vi har en årsränta på 7%. Men det skulle vara väldigt skönt att ha mindre i ränta.... Och de krävde 20% kontantinsats. Vi bor i Stockholm. Lycka till!! Hoppas det löser sig med bostaden.

• TrumPappa0406
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-18 23:10:11 följande:
    har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet
    Ett sådant jobb skulle jag vilja ha!

Nåväl, be dom motiviera. Det kan vara någon faktor du bortsett från.
  • CoolJen

Jag tycker det låter konstigt...
    Jag fick lånelöfte på 1,4 milj och hade ca 10% kontantinsats, hade lägre inkomst än TS och detta var när räntan låg som högst, precis innan finanskrisen.
    Kanske hade finanstiden nåt med det att göra, eller att det inte gick att få tag i en billigare 1a just då(för högre lån-större lägenhet var ju inte på tapeten, vare sig från banken el mig)
    Det var verkligen på gränsen för mig- 1,4 milj men fick iaf ett lånelöfte från en bank och jag hade då 1 barn.

• M Y L F
    Anonym skrev 2010-01-19 11:48:05 följande:
    Du har nog för många förfrågningar som sätter stopp för dig. CSN lån gör ingen skillnad när man söker bolån. Har du bra kontakt med din bank så kan du förklara dessa förfrågningar och troligtvis få ett lån. Boka ett personligt möte på banken så löser det sig nog prima för dig!
    Det tror jag också och i kombination att TS bara har en tillsvidareanställning som inte är fast. Även om TS är säker på att få jobb direkt igen så har ju inte bankerna någon som helst garanti för det. 
    Ju fler förfrågningar man dra på sig desto svårare blir det att få ett lån.
    Att man har en hög lön innebär ju inte automatiskt att man får lån hur som helst.
  • Anonym
    Anonym (Bluestep) skrev 2010-01-19 12:16:45 följande:
    Vi fick lån på bluestep då min sambo är egenföretagare. Helt omöjligt att få ett vanligt lån annars. Dessutom får jag för tillfället FP, så inte det optimala inkomsten. Vi har en årsränta på 7%. Men det skulle vara väldigt skönt att ha mindre i ränta.... Och de krävde 20% kontantinsats. Vi bor i Stockholm. Lycka till!! Hoppas det löser sig med bostaden.
    Vi har lån på en vanlig bank utan några restriktioner, dvs vi kunde ha fått låna hela beloppet, för vår bostadsrätt. Min sambo är egen företagare, märkligt att ni var tvunga attgå till en ockerbank...
  • Kjell2

TS: Har du sökta bara via internet? I så fall är det nog din avsaknad av tillsvidarejobb som ställer till probelm. Ett förslag är att du bokar en tid med din nuvarande bank. Så du får en möjlighet att förklara din ekonomsika situation, berätta om ditt jobb mm. Gå dit väl förbered med budget osv. Ett personlig möte kan ibland lösa probelmet.

Lycka till!
    Kjell

• Anonym
    M Y L F skrev 2010-01-19 13:03:36 följande:
    Det tror jag också och i kombination att TS bara har en tillsvidareanställning som inte är fast. Även om TS är säker på att få jobb direkt igen så har ju inte bankerna någon som helst garanti för det.  Ju fler förfrågningar man dra på sig desto svårare blir det att få ett lån. Att man har en hög lön innebär ju inte automatiskt att man får lån hur som helst.
    Fast en tillsvidareanställning är det nya "fasta". Finns ingen anställningsform som heter fast idag, utan det heter tillsvidare! :)
  • M Y L F
    Anonym skrev 2010-01-19 13:07:55 följande:
    Fast en tillsvidareanställning är det nya "fasta". Finns ingen anställningsform som heter fast idag, utan det heter tillsvidare! :)
    Fast TS skriver att detta jobbet tar slut i April. Då är det ju ingen fast tillvidare anställning!
Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***