• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • chrissandra

Känner ett par som inte hade särskilt hög total inkomst och de lånade från länsförsäkringar. Där hade mannen tillsvidareanställning och lön på knappt 20000:- Kvinnan var barnledig men hade inget jobb. Förmodligen är det visstidsanställningen som ställer till problem, min syster tjänar 27000:- och har fått lånelöfte på 800000:-. Hon har barn, annars hade det nog blivit högre. (Swedbank)

• chrissandra
    Anonym skrev 2010-01-18 23:36:56 följande:
    samma här Singel, Har en dotter, fast jobb med årslön på 280 000 kr. (sen 2006)Ansökte om 1.3 miljoner men fick avslag!Vad får man för billigare än det...
    Det skulle nog bli väldigt kämpigt om du hade fått ja. Du kanske har en väldigt stor kontantinsatts?
  • mirakelasta

En bostadsrätt är inte samma säkerhet för banken som en villa eller ett radhus. Du köper ju inte din lägenhet utan en andel i en förening med rätt att disponera en viss yta.

Banker kan säga nej för att bostadsrättsföreningen har misskött ekonomi etc.

Sen ett tips så är det bättre att göra ett personligt besök hos banken (om du inte gjort det) , ta med en budget, förklara din arbetssituation mm.

• mirakelasta

En bostadsrätt är inte samma säkerhet för banken som en villa eller ett radhus. Du köper ju inte din lägenhet utan en andel i en förening med rätt att disponera en viss yta.

Banker kan säga nej för att bostadsrättsföreningen har misskött ekonomi etc.

Sen ett tips så är det bättre att göra ett personligt besök hos banken (om du inte gjort det) , ta med en budget, förklara din arbetssituation mm.

• Anonym (också bitter)

Här är en till! Sambon provanställd och jag timanställd, men vi har haft stabila inkomster ett bra tag nu och har personer på arbetsplatserna som kan intyga att vi kommer att jobba kvar. Dessutom har vi ett fläckfritt ekonomiskt förflutet utan skulder annat än CSN, inga betalningsanmärkningar, inga krediter, alltid ett väl tilltaget sparande och massor med pengar på sparkontot.

Åtminstone inom min bransch så existerar inte fast anställning för personer i min ålder (20 årsåldern) Har aldrig hört talas om någon fast under 35. (Kulturarbetare)
    Det känns verkligen bittert att vi kan fylla badkar med pengar men inte får köpa det vi helst vill ha för dem och måste slösa många timmar, ja snart månader, av våra liv, i kollektivtrafiken. Att få ett hyreskontrakt kommer ta 5-10 år.

Det känns som att bankerna inte hängt med i hur arbetsmarknaden ser ut på 2000 talet. Att man kan vara tillförlitlig och ha god ekonomi trots avsaknad av fast anställning. Och det känns ju väldigt diskriminerande mot oss som är unga. Vi har inte en chans att ha stått i bostadskö tillräckligt länge. Och det spelar ingen roll hur skötsamma vi är. Vi får snällt sitta i skiten ändå.

• Anonym (LF)

Jag och sambon har lån hos Länsförsäkringar, trots att vi bägge två är doktorander (vilket ju per definition är tidsbegränsade anställningar). Handläggaren kollade läget  med sin chef först bara och återkom sedan och sa att det var OK. Vi lånade runt 75% men hade fått låna upp till iaf 85% tror jag. Detta var för ungefär ett år sedan. Så kolla med dem! De har tidvis haft marknadens lägsta räntor också, vet dock inte hur det ser ut nu.

• Toker

OT, men får man fråga vad du jobbar med där det finns så mycket jobb?

Det är nästan helt säkert det där med visstidsanställningen för vi har lånelöfte och vi har bara en fast inkomst på fyra personer...

• Signa tur

Det enda du kan göra i så fall är att låna av exempelvis Blue Step och liknande banker. De ska visst låna ut till de som inte har fast jobb osv. Nackdelen är att räntan brukar vara skyhög på just sådana banker.

• carola1977

Kan du inte skaffa någon borgenär då?

• Anonym

Om du bara har visstidsanställning kommer du nog aldrig få lån och särskilt när du är själv, tyvärr.

Sambon och jag fick inte lån till att bygga hus förrän jag fick en tillsvidare anställning. DÅ har sambon haft fast anställning under tio år och jag har aldrig varit arbetslös och har alltid haft en stabil inkomst under flera år men bara varit visstidsanställd inte tillsvidare. Man tyckte ju att de kunde kolla upp hur min inkomst sett ut under åren men det hjälpte inte. Vi hade även en bostadsrätt som vi fick en bra vinst av när vi sålde.

Vi kollade runt bland olika banker och fick bäst lånelöfte hos handelsbanken. Så försöka kan du alltid

Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***