• Anonym (Bitter)

Inget bolån:-((( ***bitter***

Är singel, 30 år, har jobbat heltid i två år, 2008 tjänade jag 370 000, 2009 tjänade jag 400 000, har ett bra jobb helt utan risk för arbetslöshet (dock finns ju alltid risk att man blir sjuk...), har 250 000 att lägga i kontantinsats, inga betalningsanmärkningar...

Försökte idag få ett bo-lån på 1350 000 men det var omöjligt, har fått nej från samtliga storbanker.
    Sedan läser jag om folk härinne som tjänar 11 000 i månaden, har tre ungar, hundar och köper villa...hur lyckas ni???! Säg inte att jag ska flytta till Arjeplog, jag vill inte!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***
  • Kjell2
    Anonym (Stina) skrev 2010-01-19 16:07:26 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Jag fick bolån hos Handelsbanken för 3 år sedan. Jag hade då ett vikariat och tjänade ca 19.000kr innan skatt. Lånet gällde en etta i Sthlm, och var på 700.000kr. Jag lade 50.000kr i kontantinsats.
    Det är en väldig skillnad på lånemarknaden nu jämfört med för tre år sedan. Bankerna har blivit mycket mer restriktiva så det kan nog bli svårt, dock ej omöjligt, för TS.

/Kjell
  • Anonym (Stina)
    Kjell2 skrev 2010-01-19 16:10:16 följande:
    Det är en väldig skillnad på lånemarknaden nu jämfört med för tre år sedan. Bankerna har blivit mycket mer restriktiva så det kan nog bli svårt, dock ej omöjligt, för TS./Kjell
    Förvisso, mitt inlägg var mest ett svar på "det är omöjligt att få lån om man inte har en tillsvadareanställning" - för det stämmer inte.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2010-01-19 16:14:56 följande:
    Förvisso, mitt inlägg var mest ett svar på "det är omöjligt att få lån om man inte har en tillsvadareanställning" - för det stämmer inte.
    Jaja, jag kan inte stava - men jag hoppas att är lästbart iaf
  • Kjell2
    Anonym (Stina) skrev 2010-01-19 16:14:56 följande:
    Men du citerade ett inlägg som sa "kan det nog bli riktigt svårt" inte omöjligt.

/Kjell
  • Anonym (Bitter)

Tack för alla svar! Jag ska försöka ta kontakt med bankerna nu (tack för alla tips om andra banker, ska kolla Handelsbanken, Länsförsäkringar och Ica=ännu fler kreditförfrågningar och få till ett personligt möte.

Är läkare om någon undrade, det finns väldigt gott om jobb för närvarande, nästan varenda vårdcentral behöver folk! Men, får kanske bli några vändor till Norge istället för till banken

Blir mest lite bitter över att bankerna inte kan se till att man kan ha en stabil arbetstillvaro trots avsaknad av FAST jobb och avsaknad av hög ålder.

• Kjell2
    Anonym (Bitter) skrev 2010-01-19 18:26:10 följande:
    Tack för alla svar! Jag ska försöka ta kontakt med bankerna nu (tack för alla tips om andra banker, ska kolla Handelsbanken, Länsförsäkringar och Ica=ännu fler kreditförfrågningar och få till ett personligt möte.Är läkare om någon undrade, det finns väldigt gott om jobb för närvarande, nästan varenda vårdcentral behöver folk! Men, får kanske bli några vändor till Norge istället för till banken Blir mest lite bitter över att bankerna inte kan se till att man kan ha en stabil arbetstillvaro trots avsaknad av FAST jobb och avsaknad av hög ålder.
    Har du verkligen pratat med bankerna eller bara skickat in formulär via någon websida?
  • Anonym (Bitter)
    Kjell2 skrev 2010-01-19 18:59:28 följande:
    Har du verkligen pratat med bankerna eller bara skickat in formulär via någon websida?
    Har pratat med SEB, Nordea och Skandiabanken.
  • Anonym

När jag skilde mig hade jag jättesvårt att få nya bolån, de var jättepetiga (HB) och det slutade med att jag bytte bank (till Nordea) - min exmans bank där vi hade huslånet. Det visade sig att jag hade en "kredit" på ett kök (eg inbakat i huslånet) i UC som låg som ett "in blanco"-lån. Därför drog de öronen åt sig.

Det löste sig men det lönar sig att kolla runt!!

• Anonym

Jag är ensamstående med 2 barn tjänar 31.000(innan skatt)+barnbidrag och underhållsbidrag(1.273*2) till barnen. Fick låna 1.300.000 i veckan. Inga problem alls, men jag har fast anställning och en trygg arbetsplats! Har/hade även ett blancolån på 160.000 som jag bakat in i lånet nu...

• Anonym

Fast om du ska kolla med fler banker så gå igenom allt med dem INNAN de kollar vidare... de kan ju säga att "nej, vissitdsanställning godkänner vi inte" - då finns det ju ingen mening att du får fler frågor på dig!!

När vi pratat med banker har de inte gjort någon upplysning förrän de har fått ok från oss att gå vidare.

Svar på tråden Inget bolån:-((( ***bitter***