• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • Movie Freak
    Emeli skrev 2010-01-23 14:36:37 följande:
    Jag bor också i väster och håller med om att det ligger i en klass för sig, men  TS har inte råd att köpa bostad i Långedrag etc. Högsbo, Tynnered eller Frölunda skulle möjligen kunna gå.
    fast både nya varvet, grimmered, påvelund har hyreslägenheter iaf nya varvet, grimmered för där har jag själv bott.
    Bridget Jones wanted sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • M Y L F

Priserna i Västra Frölunda kommer nog att höjas inom en snar framtid då dom bygger ut, rustar upp och bygger nytt runt Frölunda Torg. Sedan har hela Sisjön blivit ett stort köpcentra så man behöver inte åka in till stan eller längre bort för att handla.

Jag hade aldrig köpt något runt eller nära Frölunda Torg. Men Ruddalen, Högsbo, Flatås, Järnbrott och Askim skulle jag kunna tänka mig.
    Det man skall tänka på är att skolorna försämras i en del områden i Frölunda. Dom lägger ner små skolor. Dom mindre barnen får längre att gå till skolan och det det blir försämring för att dom kommer att komma till en stor skola istället.
    Det finns 2 friskolor som är bra Ebba Petterssons privat skola och Drakbergs skolan. Jag hade försökt att bosätta mig någonstans i närheten där så att jag hade haft en chans att få in mina barn där. Det kanske finns några fler som jag inte känner till. men dom här två har bra rykte.
    Sedan är Hisings Kärra ganska trevligt. Mycket skog och natur och en bra skola vad jag hört.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:35:27 följande:
    Vänstar sidan av Vågmästerplatsen (om man kommer från stan-hållet) är helt ok för barnfamiljer.
    Kvilletorget?? 
    Var får du allting ifrån?
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 15:05:26 följande:
    Det stämmer inte för fem öre. Har bott i Utby i 18 års tid och aldrig hört om det eller sett speciellt många poliser i området, och då känner jag i princip till hela området och många av de som bor där.
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 16:36:23 följande:
    Ehh...har själv bott där. Och nej inte Kvilletorget i sig.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 16:47:04 följande:
    Det stämmer inte för fem öre. Har bott i Utby i 18 års tid och aldrig hört om det eller sett speciellt många poliser i området, och då känner jag i princip till hela området och många av de som bor där.
    Eller så stämmer det fast du inte är medveten om det. 
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 16:59:32 följande:
    Eller så stämmer det fast du inte är medveten om det. 
    Nej.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 16:48:02 följande:
    Ehh...har själv bott där. Och nej inte Kvilletorget i sig.
    Men det är väl inget skäl för att du har rätt?
    Du hävdar ju friskt att jag har fel trots att egen erfarenhet av områden. 
    Bättre kan du. 
  • xolma
    Movie Freak skrev 2010-01-23 15:22:35 följande:
    fast både nya varvet, grimmered, påvelund har hyreslägenheter iaf nya varvet, grimmered för där har jag själv bott.
    Var finns det hyreslägenheter i grimmered och nya varvet? Ligger de ner mot själva varvet, eller mot nya varvets skola? Menar inget illa alltså, är bara nyfiken då jag själv är uppvuxen i grimmered :)
  • Emeli
    xolma skrev 2010-01-23 17:38:31 följande:
    Var finns det hyreslägenheter i grimmered och nya varvet? Ligger de ner mot själva varvet, eller mot nya varvets skola? Menar inget illa alltså, är bara nyfiken då jag själv är uppvuxen i grimmered :)
    Undrar samma sak, är uppvuxen i Påvelund. Vid Nya Varvet finns ju det område som kallas Toredammen. Jättetrevliga men dyra bostadsrätter. Några hyresrätter känner jag inte till, men kan ha fel. I Grimmered finns bara villor och radhus såvitt jag vet. Vid Påvelunds centrum finns ett litet fåtal lägenheter som jag tror är bostadsrätter. Där skulle jag inte vilja bosätta mig med ett litet barn och därmed bli närmsta granne med en av Göteborgs största högstadieskolor.
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?