• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • nobivac
    M Y L F skrev 2010-01-23 15:40:26 följande:
    Priserna i Västra Frölunda kommer nog att höjas inom en snar framtid då dom bygger ut, rustar upp och bygger nytt runt Frölunda Torg. Sedan har hela Sisjön blivit ett stort köpcentra så man behöver inte åka in till stan eller längre bort för att handla. Jag hade aldrig köpt något runt eller nära Frölunda Torg. Men Ruddalen, Högsbo, Flatås, Järnbrott och Askim skulle jag kunna tänka mig. Det man skall tänka på är att skolorna försämras i en del områden i Frölunda. Dom lägger ner små skolor. Dom mindre barnen får längre att gå till skolan och det det blir försämring för att dom kommer att komma till en stor skola istället. Det finns 2 friskolor som är bra Ebba Petterssons privat skola och Drakbergs skolan. Jag hade försökt att bosätta mig någonstans i närheten där så att jag hade haft en chans att få in mina barn där. Det kanske finns några fler som jag inte känner till. men dom här två har bra rykte. Sedan är Hisings Kärra ganska trevligt. Mycket skog och natur och en bra skola vad jag hört.
    kärra är trevligt och VÄLDIGT populärt,men finns inga hyresrätter vad jag vet,bara bostadsrätter ,villor och radhus...
  • M Y L F
    nobivac skrev 2010-01-23 19:21:29 följande:
    kärra är trevligt och VÄLDIGT populärt,men finns inga hyresrätter vad jag vet,bara bostadsrätter ,villor och radhus...
    Fast har TS skrivit att det är hyres dom är ute efter? Det har jag missat isåfall. Jag trodde att dom skulle köpa lght men inte hade råd med hur mycket som helst.
  • Emeli

TS har skrivit att hon i första hand är ute efter en bostadsrätt i ett barnvänligt, lugnt område med bra kommunikationer. Hon kan betala upp till 900 000 för sin lägenhet.

TS har inte skrivit hur stor lägenhet hon tycker sig behöva. Om hon vill ha en trea eller större blir det begränsat utbud. Det finns så klart lägenheter i nordost (Angered, Bergsjön, Kortedala) och på flera ställen på Hisingen t.ex. i Biskopsgården men inget av de områdena tycker jag uppfyller TS krav och önskemål. Om hon kan tänka sig någon av kranskkommunerna, t.ex. Partille eller Mölndal, blir utbudet något större. Kollektivtrafiken blir dock dyrare och mer opraktisk. Om TS nöjer sig med en tvåa får hon genast mer att välja på.

Eftersom TS åker kollektivt har det betydelse var hon har sin arbetsplats. Det ska vara praktiskt att ta sig till och från jobbet, speciellt om man ska passa hämtningstiden på förskolan.

• Mamma och son
    Emeli skrev 2010-01-23 21:03:38 följande:
    TS har skrivit att hon i första hand är ute efter en bostadsrätt i ett barnvänligt, lugnt område med bra kommunikationer. Hon kan betala upp till 900 000 för sin lägenhet. TS har inte skrivit hur stor lägenhet hon tycker sig behöva. Om hon vill ha en trea eller större blir det begränsat utbud. Det finns så klart lägenheter i nordost (Angered, Bergsjön, Kortedala) och på flera ställen på Hisingen t.ex. i Biskopsgården men inget av de områdena tycker jag uppfyller TS krav och önskemål. Om hon kan tänka sig någon av kranskkommunerna, t.ex. Partille eller Mölndal, blir utbudet något större. Kollektivtrafiken blir dock dyrare och mer opraktisk. Om TS nöjer sig med en tvåa får hon genast mer att välja på. Eftersom TS åker kollektivt har det betydelse var hon har sin arbetsplats. Det ska vara praktiskt att ta sig till och från jobbet, speciellt om man ska passa hämtningstiden på förskolan.
    Som alltid så slår du spiken i huvudet

Alltså helst över 50 kvm som minst en två men helst en trea. Dock riktigt kök i viket fall som helst.
    I dags läge har jag ingen arbetsplats att ta hänsyn till då jag kommer vara mammaledig i minst ett år till sen därefter så lär jag ha tillgång till GBG centrum då jag ska studera. Men har även en passiv inkomst så har inte sådan stress att bo supernär något speciellt ställe dock önskvärt att inte bo längre än ca 30 min pendlingsväg till gbg.

Nu har jag läst och läst å börjat tänka lite mera. Har en mycket bättre bild över vart man ska börja leta, lutar mest mot grannkommunerna Mölndal, lerum och partille och kungsbacka. Inom Gbg så ska jag nog gå igenom områdena inom några veckor för att se vad som passar oss bäst.
    Har sedan innan varit intresserad av västra frölunda, högsbo och kungsladugården som alternativ men får se lite mera.
    Tycker detta med att köpa bostad verkligen kräver att forska och läsa till sej och verkligen veta att det är rätt ställe för sin familj.
    M Y L F skrev 2010-01-23 20:17:35 följande:
    Fast har TS skrivit att det är hyres dom är ute efter? Det har jag missat isåfall. Jag trodde att dom skulle köpa lght men inte hade råd med hur mycket som helst.
    Jag är ute efter att köpa. Pga ekonomi blir det troligen lägenhet.
    Om ingen kan ge förslag på ett radhus inom gbg under en miljon
  • TheSunset
    Mamma och son skrev 2010-01-23 22:04:32 följande:
    Som alltid så slår du spiken i huvudet Alltså helst över 50 kvm som minst en två men helst en trea. Dock riktigt kök i viket fall som helst. I dags läge har jag ingen arbetsplats att ta hänsyn till då jag kommer vara mammaledig i minst ett år till sen därefter så lär jag ha tillgång till GBG centrum då jag ska studera. Men har även en passiv inkomst så har inte sådan stress att bo supernär något speciellt ställe dock önskvärt att inte bo längre än ca 30 min pendlingsväg till gbg.Nu har jag läst och läst å börjat tänka lite mera. Har en mycket bättre bild över vart man ska börja leta, lutar mest mot grannkommunerna Mölndal, lerum och partille och kungsbacka. Inom Gbg så ska jag nog gå igenom områdena inom några veckor för att se vad som passar oss bäst. Har sedan innan varit intresserad av västra frölunda, högsbo och kungsladugården som alternativ men får se lite mera.Tycker detta med att köpa bostad verkligen kräver att forska och läsa till sej och verkligen veta att det är rätt ställe för sin familj. Jag är ute efter att köpa. Pga ekonomi blir det troligen lägenhet. Om ingen kan ge förslag på ett radhus inom gbg under en miljon
    kolla på www.hemnet.se

Finns ju radhus under miljonen...
    Sätt ditt max pris och sen området du kan tänka dig så ser du ju om det finns..
    fanns 2 i lerums kommun.
    Sen beror ju det på hur det ser ut oxå...det tittade jag aldrig...

Men det e ju ett tips att titta runt...kanske hittar det ni söker..
    ★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★ Bebis Bf Juli-10 ★
  • rednose
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 14:13:58 följande:
    Det står dig fritt att tycka det. Jag skulle, som sagt, aldrig frivilligt välja Majorna. 
    inte vi heller! Huvva! ;)
  • rednose
    nobivac skrev 2010-01-23 19:21:29 följande:
    Är Kärra trevligt? Är det inte alldeles fruktansvärt trist? Brr....
  • rednose
    M Y L F skrev 2010-01-23 15:40:26 följande:
    Priserna i Västra Frölunda kommer nog att höjas inom en snar framtid då dom bygger ut, rustar upp och bygger nytt runt Frölunda Torg. Sedan har hela Sisjön blivit ett stort köpcentra så man behöver inte åka in till stan eller längre bort för att handla. Jag hade aldrig köpt något runt eller nära Frölunda Torg. Men Ruddalen, Högsbo, Flatås, Järnbrott och Askim skulle jag kunna tänka mig. Det man skall tänka på är att skolorna försämras i en del områden i Frölunda. Dom lägger ner små skolor. Dom mindre barnen får längre att gå till skolan och det det blir försämring för att dom kommer att komma till en stor skola istället. Det finns 2 friskolor som är bra Ebba Petterssons privat skola och Drakbergs skolan. Jag hade försökt att bosätta mig någonstans i närheten där så att jag hade haft en chans att få in mina barn där. Det kanske finns några fler som jag inte känner till. men dom här två har bra rykte. Sedan är Hisings Kärra ganska trevligt. Mycket skog och natur och en bra skola vad jag hört.
    Ebba Petterssons har ju även väldigt trevliga lokaler.... hmm...
  • Movie Freak
    xolma skrev 2010-01-23 17:38:31 följande:
    Var finns det hyreslägenheter i grimmered och nya varvet? Ligger de ner mot själva varvet, eller mot nya varvets skola? Menar inget illa alltså, är bara nyfiken då jag själv är uppvuxen i grimmered :)
    jag har bott på tordeamm ligger precis ovanför gamla regementet vid nya varvets skolan.

sedan grimmered jag tror det ligger i grimmered där bortanför brandstationen precis mitt emot film tajm. vet inte vad gatan heter tyvärr.

o även beryllgatan är ju inte grimmered men vissa delar av beryllgatan går också anna.
    Bridget Jones wanted sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • chafor

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan har föreslagit Krokslätt, Mölndal.
    Låga priser på lägenheter.
    Då det ligger på gränsen till Göteborg så åker man på Göteborgskortet.
    Nära spårvagn och flera bussar.
    Bra skola F-6, intill skogen.
    Det kommer att byggas en hel del lägenheter i området inom några år, så proserna kommer troligen att öka.

• levelivia

Kungsladugård är toppen för barnfamiljer. Många förskolor i området och nära till Slottsskogen, kolonistugeområdet  och även vattnet vid Röda sten. Sommartid finns "plaskis" där det kryllar av barnfamiljer alla varma dagar. Man promenerar till Brunnsparken på drygt 40minuter eller åker spårvagn dit på 15minuter.
    Dessutom finns det många mysiga caféer och vlll man ha mer av city är det snabbt att ta sig till Linnégatan och Haga.

Angående knark så har jag inte sett mer av det här än på andra platser och a-lagarna hänger utanför systembolaget på Karl Johansgatan precis som i alla andra stadsdelar med systembolag. 

• Jackie85

Inte läst alla inlägg, men jag antar att du vill bo i Göteborg och inte utanför som dom flesta föreslår.
    Jag bor i Majorna precis vid hamnen och trivs kanon. Bott på lite olika ställen i Majorna i runt 12 år sammanlagt. Förutom det har jag bott i Landala som ligger rakt ovanför Vasastan och det är också ett trevligt ställe, dock kanske inte optimalt ifall man har småbarn. Just med tanke på att du har barn skulle jag rekommendera Majorna, Linnestaden, Kungsladugård, Haga och eventuellt ifall du orkar med lite extra ressträcka till city även Torslanda.

• sarsparis

Har inte läst allt ts, men helt ärligt finns det "problem" i alla områden. Själv har vi valt att bosätta oss i Torslanda, bor nu i hyresrätt men ska flytta till radhus. Anledningen är att vi tycker att området är lungt, nära havet, på landet men ändå nära stan. Det finns allt man behöver, ica maxi, lindex,eurosko, hemtex, iem, bageri mm. Sen är det problom med droger bland ungdomar, men alla stadsdelar har problem. Områden där jag inte skulle bostätta mig i är Backa och Angered.

Hålll utskik på boplats, vår lägenhet kommer upp där om några dagar, 3 km till lillebybadet, nybyggdlägenhet, perfekt för barnfamiljer ;) I toeslanda finns både bostadsrätter, radhusområden, villaområden samt hyresrätter, dock inte så många. Om du vil ha uppgifter vilka bostadsbolag det finns så säg till så kan jag hjälpa dig.

Sen kan du alltid kolla på Kungälv, bussen går snabbt till centralen, allt finns där och priserna okej för ett enkelt radhus.

• Malinita

Spännande tråd! Vi bor i hyresrätt i Pilegården i Askim, ägs av Stena Fastigheter. Det är kanonbra för barn, lekplatser på varje gård och 4 dagis inom 7 minuters gångavstånd. Lugnt område med mest barnfamiljer, medelsvenssons. Kanske lite dyrare hyror än liknande bostäder i "sämre" delar av stan. 6200:- för en trea från
    -69. Men det är värt det. Nära hur mkt affärer som helst, 11 min till Linnéplatsen, 20 till centrum. Havsbad en barnvagnspromenad bort. Platt cykelväg in till havet, slottis och centrum. Väldigt trivsamt.

Men jag antar att TS har hittat en bostad nu? Vore kul att höra vad det blev till sist? 

• xenastina

Har läst igenom här... och är nyfiken nu, har du köpt något i göteborg än?

Jag bor i en 31 kvadrats etta i ruddalen (fagottgatan) och trivs kanonbra!!! Skönt luftigt område nära naturen i ruddalen.... bor mest pensionärer här och är väldigt lugnt trots att det är STORA hus med mycket folk i.

Nu är jag gravid och kommer vara jag och en bäbis inom ett år. På sikt måste jag ju flytta men har inte en jättegod ekonomi då jag är ensam. Är uppvuxen ute på styrsö i villa, men har nu vant mig vid lägenhet och tycker det är helt ok! Mina föräldrar har kvar huset på styrsö så har tillgång till det om jag känner mig "instängd"... men man har nog sina favorit delar i staden. jag vill bo i väster... skulle kännas fel att flytta åt något annat håll.

Har nu börjat titta på 2or. Funderar på Kaverös eller Järnbrott (Gillar verkligen Antenngatan med dess radhuskänsla.. men så dyra hyror på bostadsrätterna).     Tror att jag vill bo i ett lägre hus med färre lägenheter per trappuppgång. Känner att med 12 våningar och 6 lägenheter per våning vet jag inte alls vilka som hör till mitt hus och inte av de som rör sig här. Vill ha lite "mindre" när jag får barn. 
    tips? Kaverös vs järnbrott?       

Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?