Emeli skrev 2010-01-23 00:13:55 följande:
Det beror på vad du är ute efter för typ av bostad (villa? radhus? lägenhet?), hur mycket du har råd att betala och i vilken miljö du vill bo. Nära havet (t.ex. delar av Torslanda, Långedrag, Fiskebäck,Önnered, Näset, Askim, Hovås och Billdal) och centralt (områdena runt Slottskogen, dock inte Majorna och Kungsladugård, Örgryte, Guldheden, Centrum, Linnéstaden, Vasastan) är generellt dyrast. Alla de stadsdelarna som jag räknade upp är trevliga. Vilken man väljer hänger mer på tycke, smak och plånbok. Ska det dessutom vara vacker utsikt, över havet eller hamnen eller t.ex. någon park blir det dyrare.Västra Frölunda är postadress för både SDN Älvsborg, dit t.ex. Långedrag hör, och SDN Tynnered, dit Näset hör. Man kan mycket väl hitta trevligt boende på Hisingen, men det gäller att välja kräset. Torslanda, speciellt Hjuvik och Hällsvik, Eriksberg, Lindholmen och vissa delar av Lundby är trevliga. Hur många barn har ni och hur gamla är de? Det är viktigt att kolla in hur skolorna är i området. Lilla Edets kommun skulle jag undvika eftersom de tillhör de kommuner i Sverige som satsar allra minst resurser på skolan. Bland kranskommunerna skulle jag absolut vilja hålla fram Kungsbacka, en välmående kommun med bra skolor. Här finns många trevliga bostadsområden nära havet, t.ex. Särö, Kullavik, Onsala och Kungsabacka tätort. Pendeltåg går till Göteborg. Lerum är också trevligt, men ligger inåt landet. Har pendeltåg till Göteborg och bra skolor.
Tack för otroligt givande svar
Alltså mest intresserad i ett boende som är lungt stabilt å en bra investering samtidigt som det ska vara barnvänligt och vi ska kunna trivas att bo där länge.
Ekonomiskt sett har jag inte råd att bo i hus, det får bli lägenhet tills vidare.
Familjen består utav pojken som är under året och sen jag.
Emeli skrev 2010-01-23 01:22:39 följande:
Lilla Edets kommun platsar som sagt bland de sämsta i Sverige när det gäller att satsa resurser på skolan. Detsamma gäller Ale kommun. Betydligt bättre är det i kranskommunerna Öckerö, Lerum, Partille, Mölndal, Kungsbacka och Kungälv. I Göteborg fördelas resurserna olika i de olika stadsdelarna, beroende på t.ex. andelen invandrarelever men också andra faktorer som förldrarnas utbildning, andelen ensamstående föräldrar, föräldrarnas inkomster osv. Det byggs just nu för fullt runt Frölunda Torg, + att torget har byggts ut rejält. Det mesta finns att handla där, det finns sjukhus, bibliotek, simhall osv. Det går flera spårvagnslinjer och många busslinjer till Frölunda Torg.Det finns mest lägenheter i Frölunda. Lugnast är det i områdena med bostadsrätter. De kommunala skolorna i stadsdelen har tyvärr inte det bästa rykte, men det finns en mycket populär friskola i närheten, på vägen mot Järnbrott. Järnbrott ligger på ett stenkasts avstånd från Frölunda, men jag tror det hör till Högsbo SDN (lite osäker på det). Det är en betydligt lugnare miljö än kvarteren runt Frölunda Torg. Lite småmysiga låga hus, lägenheter med radhuskänsla, ca 5-10 minuter på bussen till Askimsbadet, ungefär detsamma till Frölunda Torg. Trevligt utan att vara lyxigt. Bra bussförbindelser, och som sagt närheten till friskolan Ebba Petterssons Privaskola gör det till ett attraktivt alternativ som inte behöver kosta en halv förmögenhet. Masthugget, Majorna och Kungsladugård är liksom Haga en mycket speciell och göteborgsk miljö, med gamla bevarade landshövdingehus osv. Haga är klart charmigast och mest idylliskt av dessa. I dessa stadsdelar bor en hel del lite mer "bohemiska" typer, många studenter, många ensamstående förldrar, många är vänstersympatisörer. Majorna är de branta backarnas stadsdel. Om du ska köra barnvagn är det något att tänka på. Lycka till!
Just frönlunda och främst västra frölunda är ganska populärt för mej för tillfället en vännina som bor där har just dom argumenten som du gav.
Jag älskar haga men har verkligen inte råd med dom min prisgräns går nog vid 900 000 tror jag

Annars hade haga varit det självklara valet så otroligt fina bygnader å otroligt fina lägenheter, nära till allt men ändå lungt å mysigt område.