• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • Majsan70
    trolltriss skrev 2010-01-22 23:53:00 följande:
    TYCKER inte du skall satsa på staden göteborg utan hellre städerna runt,,, som KUNGÄLV, PARTILLE, KUNGSBACKA, LERUM,,, för att omma in i gröten,,, nja det är ingen höjdare med barn,,,
    HIHI! O för mig vore det drömmen att få flytta tillbaka in till mitt i smeten där jag är uppvuxen. Hade jag inte trivts så bra där jag bor nu o barnen varit rotade hade jag flyttat tillbaka ögonaböj.

Summasummarum...på den här frågan kan man få HUR många svar som helst. Det finns alltid fördelar o nackdelar med ALLA områden o ALLA städer hur stora eller små de än är.
  • Ungmamma83

Majorna/Mastugget/Linne är bra områden för barnfamiljer.

• Majsan70
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 00:11:12 följande:
    Majorna/Mastugget/Linne är bra områden för barnfamiljer.
    Underbara! Är själv uppvuxen där!
  • Emeli

Det beror på vad du är ute efter för typ av bostad (villa? radhus? lägenhet?), hur mycket du har råd att betala och i vilken miljö du vill bo. Nära havet (t.ex. delar av Torslanda, Långedrag, Fiskebäck,Önnered, Näset, Askim, Hovås och Billdal) och centralt (områdena runt Slottskogen, dock inte Majorna och Kungsladugård, Örgryte, Guldheden, Centrum, Linnéstaden, Vasastan) är generellt dyrast.  Alla de stadsdelarna som jag räknade upp är trevliga. Vilken man väljer hänger mer på tycke, smak och plånbok. Ska det dessutom vara vacker utsikt, över havet eller hamnen eller t.ex. någon park blir det dyrare.

Västra Frölunda är postadress för både SDN Älvsborg, dit t.ex. Långedrag hör, och SDN Tynnered, dit Näset hör.

Man kan mycket väl hitta trevligt boende på Hisingen, men det gäller att välja kräset. Torslanda, speciellt Hjuvik och Hällsvik, Eriksberg, Lindholmen och vissa delar av Lundby är trevliga.

Hur många barn har ni och hur gamla är de? Det är viktigt att kolla in hur skolorna är i området. Lilla Edets kommun skulle jag undvika eftersom de tillhör de kommuner i Sverige som satsar allra minst resurser på skolan. Bland kranskommunerna skulle jag absolut vilja hålla fram Kungsbacka, en välmående kommun med bra skolor. Här finns många trevliga bostadsområden nära havet, t.ex. Särö, Kullavik, Onsala och Kungsabacka tätort. Pendeltåg går till Göteborg. Lerum är också trevligt, men ligger inåt landet. Har pendeltåg till Göteborg och bra skolor.

• Emeli

Lilla Edets kommun platsar som sagt bland de sämsta i Sverige när det gäller att satsa resurser på skolan. Detsamma gäller Ale kommun. Betydligt bättre är det i kranskommunerna Öckerö, Lerum, Partille, Mölndal, Kungsbacka och Kungälv. I Göteborg fördelas resurserna olika i de olika stadsdelarna, beroende på t.ex. andelen invandrarelever men också andra faktorer som förldrarnas utbildning, andelen ensamstående föräldrar, föräldrarnas inkomster osv.

Mamma och son skrev 2010-01-21 15:40:23 följande:
    Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Det byggs just nu för fullt runt Frölunda Torg, + att torget har byggts ut rejält. Det mesta finns att handla där, det finns sjukhus, bibliotek, simhall osv.  Det går flera spårvagnslinjer och många busslinjer till Frölunda Torg.

Det finns mest lägenheter i Frölunda. Lugnast är det i områdena med bostadsrätter. De kommunala skolorna i stadsdelen har tyvärr inte det bästa rykte, men det finns en mycket populär friskola i närheten, på vägen mot Järnbrott. Järnbrott ligger på ett stenkasts avstånd från Frölunda, men jag tror det hör till Högsbo SDN (lite osäker på det). Det är en betydligt lugnare miljö än kvarteren runt Frölunda Torg. Lite småmysiga låga hus, lägenheter med radhuskänsla, ca 5-10 minuter på bussen till Askimsbadet, ungefär detsamma till Frölunda Torg. Trevligt utan att vara lyxigt. Bra bussförbindelser, och som sagt närheten till friskolan Ebba Petterssons Privaskola gör det till ett attraktivt alternativ som inte behöver kosta en halv förmögenhet.

Masthugget, Majorna och Kungsladugård är liksom Haga en mycket speciell och göteborgsk miljö, med gamla bevarade landshövdingehus osv. Haga är klart charmigast och mest idylliskt av dessa. I dessa stadsdelar bor en hel del lite mer "bohemiska" typer, många studenter, många ensamstående förldrar, många är vänstersympatisörer. Majorna är de branta backarnas stadsdel. Om du ska köra barnvagn är det något att tänka på.

Lycka till!

• Molson Canadian

I Majorna är det hyfsat mycket knark i omlopp... 

• trolltriss
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 01:28:32 följande:
    I Majorna är det hyfsat mycket knark i omlopp... 
    snark!!! det finns det överallt i stora staden,,,
  • Stormorsan
    Majsan70 skrev 2010-01-22 23:33:22 följande:
    Hmm....Önnered och Näset tillhör faktiskt Tynnered! Där jag för övrigt själv bor o är hemskt nöjd med att bo. Bor man inte mitt i de "sämre" bostadsområdena är det lugnt o skönt o nära havet o man har nära till frölunda torg och även till stan.
    Javisst men de som bor i Önnered och Näset säger inte att de bor i Tynnered eller hur?

Med Tynnered menar man oftast områdena i närheten av Frölunda Torg.
  • Mamma och son
    Va mycket svar jag har fått Va kul ska kolla igenom allas svar noggrant och sen åka till områdena och se vad jag tycker om dom.

Molson Canadian skrev 2010-01-22 21:22:49 följande:
    Vi har valt att bo i Hindås istället för Göteborg (är från Göteborg). Dels pga våra resp. jobb och dels för att jag är snål. Skämt åsido, så tycker jag att man får för lite för pengarna och för min del är det meningslöst att köpa hus som har en minimal tomt och granne 4 meter från husknuten. Vi kommer alltid att ha åtminstone två hundar och med vår hundidioti så vill vi ha mycket skog och mark att träna i/på. Om jag skulle välja ett område i Göteborg, helt utan att tänka på pendelavstånd, så hade jag valt Säve. Där finns fortfarande stora ytor och "landsbygd", även om det har byggts mycket där på senare år. Har vänner som bor i Eklanda också som är mycket nöjda med det.  Är det hus eller lägenhet ni letar efter?
    Nja skulle väl vara kul med radhus men tror inte ekonomin tillåter kollar mest på lägenheter. Jag vill liksom ha ett lungt område med bra lekplats men även bra skolor och bra lokaltrafiks möjligheter att ta sej in till stan.
    TheSunset skrev 2010-01-22 21:14:25 följande:
    Lerum säger jag... ligger ju 2 mil utanför gbg.Lätt att ta sig med pendel in till stan och alingsås.
    Det hade jag faktiskt inte ens tänkt på
    Hmm ska kolla vad det är för ställe
  • gumsalumsaa

Jag har precis flyttat från Göteborg då jag hitta kärleken 60 mil bort på internet. Men jag har växt upp mina ynka 19 år uppe vid "Kaverös".
    Hade jag bott kvar i Göteborg hade jag valt att bo där med mina barn.
    Nära till 3 olika dagis med mellan 2-7 min gångavstånd. Låg-mellanstadieskolan ligger med ca 5 min gångavstånd. Högstadiet ca 10 min.
    Finns ett litet litet centrum med en mataffär, pizzeria och en kiosk.
    Jag vet iallafall att som barn har jag alltid trivts där. Mycket barn i området så det har alltid funnits folk att leka med.
    Kolla upp det iallafall tycker jag! :)

Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?