• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • Frila2
    Ängslig: Om du som jag inte har körkort är det bra att kolla på transportmöjligheter också. Jag är som sagt uppvuxen i de västra delarna av Göteborg och har rätt bra koll på kommunaltrafiken, iaf på hur den var för några år sedan. Jag bor fortfarande i de västra delarna men åker inte till vare sig Långedrag eller Fiskebäck längre. 

Från Näset går det 2 linjer (92, 94) och de går båda två 2 ggr i timman. Samma från Åkered som är längs med samma väg. Ibland går även en tredje linje (93) men vet inte exakt hur ofta.
    Om man bor i Tynnered så beror det lite på var i Tynnered man bor då det är stort. Bor man i närheten av Opaltorget kan man ta spårvagn 1 och 7 och de går var 10-20 min, hela tiden bortsett från natten. Om man bor i andra delar av Tynnered är det buss som gäller, kanske 50 (?) och någon mer. 
    När det gäller Kaverös så går där spårvagnslinje 1,7 och 8.

I Önnered går det bussar, 90 och 94 tex. I Fiskebäck går 90 och 97 (tror jag).
    Långedrag är jag lite osäker på. Tror att det går spårvagn där, kanske 11:an (lita inte på mig, jag chansar nu ) och bussar har jag ingen aning om faktiskt.

Om man bor i Askim så går det dels småbussar som 58:an som går på lite mindre vägar eller längst med stora leden 158:an går 80, 84, Blå express, 58 och 158.

Om man tittar endast på hur ofta kommunaltrafiken går så skulle jag rekommendera Askim, Kaverös och Tynnered. Av dessa områden skulle jag säga att Kaverös och Askim är bra, skulle aldrig bo i Tynnered.
  • Stormorsan
    charmmiss skrev 2010-01-22 21:03:51 följande:
    har aldrig hört att järnbrott ska vara ett sämre område, konstigt att radhusen och bostadsrätterna där är så dyra då.
    Men jag menade inte dåligt. Bara att det är liite skillnad på priserna i t ex Långedrag och t ex Järnbrott.
  • Majsan70
    Stormorsan skrev 2010-01-22 10:48:44 följande:
    Men Frölunda är ju ett för vitt begrepp. I Frölunda (eg Västra Frölunda) ingår såväl Långedrag, Fiskebäck, Önnered m fl som är "fina" områden som Tynnered, Kaverös, Järnbrott m fl som är lite "sämre" områden.   
    Hmm....Önnered och Näset tillhör faktiskt Tynnered! Där jag för övrigt själv bor o är hemskt nöjd med att bo. Bor man inte mitt i de "sämre" bostadsområdena är det lugnt o skönt o nära havet o man har nära till frölunda torg och även till stan.
  • Frila2
    Majsan70 skrev 2010-01-22 23:33:22 följande:
    Hmm....Önnered och Näset tillhör faktiskt Tynnered! Där jag för övrigt själv bor o är hemskt nöjd med att bo. Bor man inte mitt i de "sämre" bostadsområdena är det lugnt o skönt o nära havet o man har nära till frölunda torg och även till stan.
    Men postadressen är Västra Frölunda
  • Majsan70
    Frila2 skrev 2010-01-22 23:35:55 följande:
    Men postadressen är Västra Frölunda
    Just det men det räknades upp Önnered OCH Tynnered...vilket ju inte är riktigt korrekt eftersom Önnered med tex. Näset ligger i Tynnereds stadsdel som i sin tur tillhör förorten Frölunda.
  • Siisa

Lite utanför är mkt bättre. Kungälv eller ale rekomenderar jag. Ale har verkligen börjat rusta upp sig, kommer pendel inom kort och bra billiga priser :)

• Frila2
    Majsan70 skrev 2010-01-22 23:41:12 följande:
    Just det men det räknades upp Önnered OCH Tynnered...vilket ju inte är riktigt korrekt eftersom Önnered med tex. Näset ligger i Tynnereds stadsdel som i sin tur tillhör förorten Frölunda.
    Näset tillhör ju inte Önnered :) Men jag förstår vad du menar.
  • trolltriss

TYCKER inte du skall satsa på staden göteborg utan hellre städerna runt,,, som KUNGÄLV, PARTILLE, KUNGSBACKA, LERUM,,, för att omma in i gröten,,, nja det är ingen höjdare med barn,,,

• trolltriss

PArtille har underbar funkande lokaltrafik,,, men all service finns inte där,, nära dock eftersom stan ligger 12 min bort,,, var tionde minut,,,
    Kungsbacka är en helt komplett stad i sej,,,
    Kungälv är en liten idyll... inte lika stressigt som de andra två. KANSKE mest lik Trollhättan. Buss till gbg city ca 20 minuter varje halv timme....

Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?