Ängslig: Om du som jag inte har körkort är det bra att kolla på transportmöjligheter också. Jag är som sagt uppvuxen i de västra delarna av Göteborg och har rätt bra koll på kommunaltrafiken, iaf på hur den var för några år sedan. Jag bor fortfarande i de västra delarna men åker inte till vare sig Långedrag eller Fiskebäck längre.
Från
Näset går det 2 linjer (92, 94) och de går båda två 2 ggr i timman. Samma från
Åkered som är längs med samma väg. Ibland går även en tredje linje (93) men vet inte exakt hur ofta.
Om man bor i
Tynnered så beror det lite på var i Tynnered man bor då det är stort. Bor man i närheten av Opaltorget kan man ta spårvagn 1 och 7 och de går var 10-20 min, hela tiden bortsett från natten. Om man bor i andra delar av Tynnered är det buss som gäller, kanske 50 (?) och någon mer.
När det gäller
Kaverös så går där spårvagnslinje 1,7 och 8.
I
Önnered går det bussar, 90 och 94 tex. I
Fiskebäck går 90 och 97 (tror jag).
Långedrag är jag lite osäker på. Tror att det går spårvagn där, kanske 11:an (lita inte på mig, jag chansar nu

) och bussar har jag ingen aning om faktiskt.
Om man bor i
Askim så går det dels småbussar som 58:an som går på lite mindre vägar eller längst med stora leden 158:an går 80, 84, Blå express, 58 och 158.
Om man tittar endast på hur ofta kommunaltrafiken går så skulle jag rekommendera Askim, Kaverös och Tynnered. Av dessa områden skulle jag säga att Kaverös och Askim är bra, skulle aldrig bo i Tynnered.