• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • Emeli
    Majsan70 skrev 2010-01-23 12:56:12 följande:
     Tynnered innebär även fiskebäck om jag inte missminner mig samt områdena bort till gränsen mot Påvelund..så det är STORT!
    Fiskebäck och Påvelund hör till Älvsborg. Eftersom det är villaområden är det knappast intressant för TS. I SDN Älvsborg finns bostadsrätter vid Toredammen. Det är jättefina hus, trevliga lägenheter där många har utsikt över hamnen. Tyvärr är de nog för dyra för TS.

Jag älskar också Haga, helt ljuvlig miljö, lugnt och centralt, men dyyyyrt. Tyvärr. Du får nog räkna med att bo lite utanför de centrala delarna om du har en budget på 900 000, men en tvåa eller en liten trea i trevlig förort bör du kunna komma över. Har du kollat in Ruddalen? HSB-husen på Gitarrgatan och Fiolgatan är mycket fina, välskötta och lugna. Förskola finns i närheten och det är hyfsat nära till spårvagnen. Friluftsområde och isbana i närheten. Bra lekplatser och plan mark.

De västra stadsdelarna har ju den stora fördelen att det är nära till havet. Det är lätt att åka ut och bada, och det känns inte lika varmt och instängt på sommaren. Askimsbadet är långgrunt, har sandstrand och bra bussförbindelser. Hovåsbadet och Amundön är trevligare badplatser (inte lika mkt folk, mer klippbad) men det är längre att gå från bussen. Trevliga områden med lägenheter i väster som samtidigt har bra kommunikationer är förutom Ruddalen, det mesta i SDN Högsbo t.ex. Kapplandsgatan, Kaverös, Järnbrott. Guldringen och Beryllgatan i SDN Tynnered är bra områden. I SDN Askim finns bostadsrätter på Vita Fläcken och hyresrätter i Pilegården och Kobbegården, också bra.

Dissa inte hela Hisingen! Jag bor själv i väster och har haft förutfattade meningar om Hisingen, men efter att flera vänner har köpt bostäder på Norra Älvstranden har jag ändrat mig. Närheten till kajerna är dock inte den bästa miljön för småbarnsfamiljer. Skolor och förskolor finns väl knappt ännu, och det skulle göra mig nervös att passa ett livligt barn så det inte ramlar i vattnet. Lundby skulle däremot kunna vara ett alternativ. Hisingen är en stor ö, och det gäller att inte komma för långt bort från allmänna kommunikationer. Alla bostadsområden på Hisingen är definitivt inte trevliga.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:15:32 följande:
    Det är ingen som säger att du behöver välja majonrna men fråga ts ställer är vart det är bäst att bo med barn i göteborg och ett av alternativen är majorna.
    Vilket jag inte håller med om och därför meddelar TS det. 
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:06:37 följande:
    Annars är Utby ett bra ställe att bo på med barn.
    A k a "Snutby".
  • Pernilla75

Om du kan tänka dig att bo lite utanför Göteborg så vill jag varmt rekommendera Kungsbacka.

• Kickanwiden

Kungsbacka kan jag också varmt rekommendera ..

• Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 14:19:29 följande:
    A k a "Snutby".
    ??? Förklara!
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 14:19:29 följande:
    A k a "Snutby".
    Har jag aldrig hört talas om.
  • Molson Canadian
    Ungmamma83 skrev 2010-01-23 14:23:21 följande:
    ??? Förklara!
    Det är ganska många poliser som bor i Utby, därav har det smeknamnet uppkommit.
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 14:26:43 följande:
    Det är ganska många poliser som bor i Utby, därav har det smeknamnet uppkommit.
    Nope, stämmer inte det heller. Finns ungefär 5st polispar i hela utby.
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?