• Mamma och son

Vart är bästa området att bo med barn i GBG?

Vet inte riktigt om detta är bästa stället att ställa denna frågan på.
    Men som titeln var är bästa området att köpa en bostad i Göteborg ifall man har barn?
    Då tänker jag både på att området ska vara barnvänligt, lättillgängligt med lokaltrafik men också att det ska vara en bra investering att köpa i.

Som ganska nyinflyttad så är det svårt att förstå vilka områden som är bra eller inte. Har hört att frölunda ska vara ett av de ställen som kommer att bli populära därmed kommer prisena att öka där.

Behöver tips då jag ska börja leta efter ett bra boende till vår lilla familj.

Snälla hjälp till å kom med bra tips å förslag

• Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?
  • rednose

Vi bor i Lunden just på gränsen till Örgryte. Tycker det verkar helt ok. Kommer dock flytta utanför stan innan vår knodd fyller tre.

• 3november08

Vi bodde tidigare vid Munkebäck men när vi kände att det var dags för större lgh samt dags att börja planera familj så åkte vi runt och promenerade runt i olika delar av stan och kranskommunerna. Pratade lite med folk som bodde där och kände in oss lite. Vi fastnade dock snabbt för Björndammen i Partille då det var nära till allt, bra kommunikationer, bra priser (hyra) samt en mycket rik och omtänksam kommun när det gäller barn och barnfamiljer! Vi har nu bott här i 4 år och jag skulle nog ha svårt att se vår dotter få en bättre uppväxt än här.
    Hoppas att du hittar någonstans där det känns rätt! {#lang_emotions_sunny}

• Molson Canadian
    Frila2 skrev 2010-01-23 11:54:39 följande:
    Absolut men de flesta kanske inte  vet att knarket flödar även i de "fina" områderna som Hovås, Näset, Långedrag och Fiskebäck. Inte lika öppet, inte samma droger men ändå droger.
    Nej, och de flesta verkar antingen inte veta eller glömmer bort att Majorna är ett väldigt utsatt område vad gäller just knark. Vilket är intressant, eftersom Majorna ofta uppfattas som ett "bra" område där många vill bo. Det är betydligt mindre knark i flera av de områden som uppfattas som "dåliga", t ex Bergsjön, Angered etc. 
  • rednose
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 12:01:52 följande:
    Nej, och de flesta verkar antingen inte veta eller glömmer bort att Majorna är ett väldigt utsatt område vad gäller just knark. Vilket är intressant, eftersom Majorna ofta uppfattas som ett "bra" område där många vill bo. Det är betydligt mindre knark i flera av de områden som uppfattas som "dåliga", t ex Bergsjön, Angered etc. 
    Precis. Och man bor nog hellre i ett område där det, om det nu finns, sköts på ett prydligare sätt än att folk ligger på gatorna på vardagskvällarna. Vill man se det med egna ögon kan man ju ta vagnen förbi Stigbergstorget eller Chapmans Torg o kolla själv. Sorgligt.
  • Molson Canadian
    rednose skrev 2010-01-23 12:05:51 följande:
    Precis. Och man bor nog hellre i ett område där det, om det nu finns, sköts på ett prydligare sätt än att folk ligger på gatorna på vardagskvällarna. Vill man se det med egna ögon kan man ju ta vagnen förbi Stigbergstorget eller Chapmans Torg o kolla själv. Sorgligt.
    Det är väl inte heller en slump att det ligger ett AA (eller är det NA nu?) på Chapmans Torg? 
  • rednose
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 12:10:14 följande:
    Ja, nåt av dem är det iaf.
    Det finns även boenden runt Stigbergstorget och Stadsmissionen.
  • Sooli2

Området där jag själv bor, Gerrebacka, är supertrevligt. Lugnt område nära naturen med närhet till Kärra centrum där allt som man behöver finns, affär, bra vårdcentral, apotek, skolor etc. Tar ca 30 min med buss till stan vilket är minus dock, men för övrigt är det ett trevligt område.

• Majsan70
    Stormorsan skrev 2010-01-23 09:27:13 följande:
    Javisst men de som bor i Önnered och Näset säger inte att de bor i Tynnered eller hur?Med Tynnered menar man oftast områdena i närheten av Frölunda Torg.
    Jag bor i Näset faktiskt, men säger Tynnered eftersom det är dit jag tillhör.
    Faktum är att man kan inte räkna upp Önnered, Näset och Tynnered som områden då det blir helt missvisande. Tynnered innebär även fiskebäck om jag inte missminner mig samt områdena bort till gränsen mot Påvelund..så det är STORT!

I övrigt kan jag i skolväg säga att Tynnered har Vättnedalsskolan, och Önnered som är riktigt bra skolor samt även friskolan Drakberg.

Men som jag redan sagt...det finns tusen svar på vart man kan o inte kan bo. Själv skulle jag aldrig någonsin bosätta mig på Hisingen tex.
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 01:28:32 följande:
    I Majorna är det hyfsat mycket knark i omlopp... 
    Finns lika mycket knark i hela Göteborg, ingenstans där det är mera knark. (min bror jobbar på narkotikaroteln i Göteborg)
  • Ungmamma83
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 11:53:40 följande:
    Fast i somliga områden finns det mer än i andra. 
    Om man ska säga att det finns mest knark i någon del av Göteborg så är inte Majorna i närheten ens. Mest knark finns i de finnare områderna, Långedrag, Hovås, Näset, Fiskbäck, Frölunda (frölunda torg).
Svar på tråden Vart är bästa området att bo med barn i GBG?