• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:48:59 följande:
    Ett barn har känsel från ca v 12. "Barnets första reaktion på beröring är att dra sig undan. Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det. Signalen på beröring går till ryggmärgen som direkt sänder signaler till armens muskler att dra armen bort från beröringen. "
    Jo men det betyder inte att de har en hjärna nog att förstå. Sen kan ju även jag anse att man faktiskt kan göra abort tidigare än så, om man har någorlunda koll.
  • Jenny S
    TS:

Jag respekterar dina åsikter men jag upplever nog att du lever i en drömvärld.
    Allt är inte svart eller vitt.

Hur gammal är du & ffa, hur många barn har du?

Det är lätt att dömma andra människor för deras val men det är bra mkt svårare att sätta sig in i deras situation. Döm inte förrän du själv har varit där...
    Fråga till supporten: Var sitter den där controlaltdelete knappen?
  • Fru U

Jag håller inte med om att det skulle handla om sexmoral. Varför får man inte lov att tycka att allt liv är heligt? Varför är det så tabu?

Svaren bor i hjärtat
  • Miot

fööör sånna här trådar har man aldrig sett förut...

• Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:50:01 följande:
    Hade jag vart i den situationen hade jag behållt barnet.
    bullshit. man står sig själv närmast. Isf är du VÄLDIGT ovanlig, för de flesta vill faktiskt mest av allt och främst av allt överleva.
  • colera
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 19:49:00 följande:
    Du blir gravid.. planerat. Under graviditeten får du reda på att du aldrig kan gå graviditeten ut, för om du gör det så kommer du att dö, men barnet kan klara sig. Frågan är.. hur gör du då? En bekant till mig var med om detta... Abortera och starta behandling, eller föd och dö. Vad gör du?
    Jag hade fött barnet. Jag anser att det barnet är lika mycket värt som jag är. klart man väljer sitt barn.
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 19:50:01 följande:
    Hade jag vart i den situationen hade jag behållt barnet.
    Jaha Fast då hade jag dött och det ville jag inte. Tycker du inte att det är svårt att avgöra vems liv som är minst värt? Varför är mitt liv mindre värt än celldelningen som pågår?
  • shopahollic
    colera skrev 2010-01-22 19:47:04 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar, men jag anser att de som gjort abort har mördat en annan människa. Ja, det gö jag. Hur gör det mig till en ehmsk människa?
    har man mördat en människa så hamnar man i fängelse eller hur, tycker du att alla som någonsin gjort abort ska sitta i fängelse då eller?

och hur kan det på något sätt påverka dig om jag gör en abort eller inte? :O
    majbebis08.blogg.se Dotter född 21/5-08 & Lillebror BF 26/1- 10
  • nollåtta
    Fru U skrev 2010-01-22 19:50:36 följande:
    Jag håller inte med om att det skulle handla om sexmoral. Varför får man inte lov att tycka att allt liv är heligt? Varför är det så tabu?
    Vems liv är det man värnar om? Kvinnans kan det ju knappast vara.

Det handlar inte heller om abort eller inte. Det handlar om legala aborter eller illegala aborter. Kvinnor har i alla tider på ett eller annat sätt försökt abortera foster, du borde ju inse vad konsekvenserna av detta blir.
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 19:48:59 följande:
    Ett barn har känsel från ca v 12. "Barnets första reaktion på beröring är att dra sig undan. Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det. Signalen på beröring går till ryggmärgen som direkt sänder signaler till armens muskler att dra armen bort från beröringen. "
    Reflexer ja,men signalerna når aldrig hjärnan.  Den delen är inte utvecklad sa tidigt. Att nervtradar finns i kroppen paverkar inte detta faktum.

http://www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-fetus-may-feel-pain.html
Svar på tråden Abort