• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Fru U

Jag förstår synsättet att allt liv är heligt och förr trumfade det allt (för mig) men idag anser jag att den rätten (eller heligheten) inte överstiger kvinnans rätt till sin kropp och barnets rätt att födas önskat.

Svaren bor i hjärtat
  • colera
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 19:42:23 följande:
    Jo men då dödar du ju en vuxen människa? En levande sådan.. Om du inte förstår skillnaden i moral och lag när det gäller en (utanför livmodern) levande människa och en samling celler i livmodern.. så... Då är du lika illa som de som aborterar. Du bara "tror" att du är en bättre människa för att du har såna starka åsikter om något.
    Nu förstår jag inte vad du menar, men jag anser att de som gjort abort har mördat en annan människa. Ja, det gö jag. Hur gör det mig till en ehmsk människa?
  • Mariohn
    Tygtiiger skrev 2010-01-22 19:47:41 följande:
    Är det ingen mer än jag som får FLASHBACKS av sådana här trådar??
    haha jo i allra högsta grad :´)
  • nollåtta

Jag tycker alla patetiska abortmotståndare kan flytta till valfritt land som inte har legala aborter. Prata med befolkningen och se vad konsekvenserna av att inte ha fria aborter blir istället för att sitta här och förfasa er över att jag och andra kvinnor vill ha rätt till våra egna kroppar. Sexualmoralister (det är ALLTID det abortfrågan bottnar i) kan rent ut sagt dra åt helvete.

• colera
    siamusen skrev 2010-01-22 19:44:54 följande:
    Ja,men jag talar om alla foster inom gränsen för vad som är lagligt i Sverige.
    Ett barn har känsel från ca v 12. "Barnets första reaktion på beröring är att dra sig undan. Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det. Signalen på beröring går till ryggmärgen som direkt sänder signaler till armens muskler att dra armen bort från beröringen. "
  • Gravid2010
    colera skrev 2010-01-22 19:47:04 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar, men jag anser att de som gjort abort har mördat en annan människa. Ja, det gö jag. Hur gör det mig till en ehmsk människa?
    Du blir gravid.. planerat. Under graviditeten får du reda på att du aldrig kan gå graviditeten ut, för om du gör det så kommer du att dö, men barnet kan klara sig.

Frågan är.. hur gör du då?

En bekant till mig var med om detta... Abortera och starta behandling, eller föd och dö.

Vad gör du?
  • siamusen
    Tygtiiger skrev 2010-01-22 19:47:41 följande:
    Är det ingen mer än jag som får FLASHBACKS av sådana här trådar??
    Absolut
  • Vronka

Tycker att det är upp till var och en.
    Och att det inte finns någon bra anledning?
    Jag gjorde abort i v 7 pga att jag ätit mediciner som skadar fostret så att det förmodligen aldrig skulle utvecklas. Dvs, antingen göra abort, få missfall eller förlösa ett dött barn eller ett barn som dör kort efter förlossning..
    Vad gör man?

Åt för övrigt ppiller när jag blev gravid den gången.

Vad gör man om man skyddar sig, blir gravid ändå, och känner att man inte kan eller vill ta hand om ett barn?
    Att förbjuda abort är för mig otänkbart.. Skulle inte göra samhället något gott..

• colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 19:43:09 följande:
    Hade jag vart i den situationen hade jag behållt barnet.
Svar på tråden Abort