• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-06 10:25:33 följande:
    Minkärlek: nja, jag ska ju kunna bli gravid trots att de var tvugna att ta bort en liten bit av livmodern vid op, de sa att det inte ska påverka. Men mitt problem är att jag alltid får ägglossning från den sidan (vänster) där jag saknar en äggledare. Så därför ska jag börja med hormoner (pergotime) om några dagar - för att förhoppningsvis producera äggblåsor i båda äggstockarna.

Det verkar som att mensen är på g nu, ett antal dagar för sent. Ska alltså börja med pergotime om ca 5 dagar, men jag har julbord + en till fest inplanerad i veckan och undrar hur jag ska göra med alkohol.. Kan jag dricka lite och ändå inseminera om ca 2 veckor om pergotime funkar som jag hoppas? Och sedan är jag lite orolig för att hormonerna kommer ge mig humörsvängningar, kanske inte så lyckat när man ska på fest.
    Jag tror inte det är någon fara att dricka, alkohol går ju ur kroppen på direkten. Det verkar heller inte som Pergotime och alkohol har några biverkningar av varandra (enligt FASS). Men som du själv säger kanske humöret är ostabilt ändå, så att ta det lugnt är nog en bra idé =)

Är det någon här inne som fått Metotrexat och som sedan matsmältningssystemet pajjat på? Min mage är helt förstörd! Jag får svinont när jag äter, har liksom ont i tarmarna, det bubblar och har sig och jag tror jag håller på att bli förstoppad för första gången i hela mitt liv? Är det vanlig biverkan? Vad har ni isf gjort för att göra det bättre?
  • Virrpirr

Det är snart ett år sedan mitt X och det är en sak jag funderat på som jag inte gjort innan.

Vi planerer att börja försöka skaffa ett syskon till sonen som är 2,5 år.

Jag kom ju in med brusten äggledere. Men de tog inte bort hela utan lappade ihop den och sparade det som gick att spara. När man läser runt lite så verkar de ju ta bort ägglederan på de flesta så det inte ska hända igen.

Det känns ju som att risken är rätt stor för mig att det händer igen för mig, med tanke på hur skadad äggledaren lär vara.

• Mmmbop
    Virrpirr skrev 2010-12-06 14:43:01 följande:
    Det är snart ett år sedan mitt X och det är en sak jag funderat på som jag inte gjort innan.

Vi planerer att börja försöka skaffa ett syskon till sonen som är 2,5 år.

Jag kom ju in med brusten äggledere. Men de tog inte bort hela utan lappade ihop den och sparade det som gick att spara. När man läser runt lite så verkar de ju ta bort ägglederan på de flesta så det inte ska hända igen.

Det känns ju som att risken är rätt stor för mig att det händer igen för mig, med tanke på hur skadad äggledaren lär vara.
    Ja, risken är större efter en ingrepp. Det du skulle kunna göra är ju att be om att få kosntraströntga äggledarena för att se om det blivit några sammanväxningar alternativt att du går och får ultraljud innan ägglossning så ni bara försöker när det släpper ägg från "rätt" sida.

Det går ju att chansa också, men var noga med att få komma på tidiga VUL så att de ser att en eventuell graviditet hamnat rätt!

Lycka till!
  • Virrpirr
    Mmmbop skrev 2010-12-06 14:46:35 följande:
    Ja, risken är större efter en ingrepp. Det du skulle kunna göra är ju att be om att få kosntraströntga äggledarena för att se om det blivit några sammanväxningar alternativt att du går och får ultraljud innan ägglossning så ni bara försöker när det släpper ägg från "rätt" sida.

Det går ju att chansa också, men var noga med att få komma på tidiga VUL så att de ser att en eventuell graviditet hamnat rätt!

Lycka till!
    Det infon jag fick när jag åkte hem, var väl typ att ring så fort du plussar nästa gång. Man nämnde aldrig nåt om nån kontraströntgen (är väl för dyrt antagligen Tyst)

Hade de tagit bort den helt hade ju inte ägget fastnat iaf, och vad jag förstått så styr kroppen över till den friska ägglededaren..
  • Mmmbop
    Virrpirr skrev 2010-12-06 14:50:38 följande:
    Det infon jag fick när jag åkte hem, var väl typ att ring så fort du plussar nästa gång. Man nämnde aldrig nåt om nån kontraströntgen (är väl för dyrt antagligen Tyst)

Hade de tagit bort den helt hade ju inte ägget fastnat iaf, och vad jag förstått så styr kroppen över till den friska ägglededaren..
    Inte alltid, men fertiliteten sjunker inte till 50 %. Jag har sett siffror i området att den skulle sjunka med 25 % men det har jag inga vetenskapliga bevis för.

Däremot har jag en kompis som blev till trots att hennes mamma opererat bort BÅDA äggledarna efter X... Det ni =)
  • ewaulrica
    Mmmbop skrev 2010-12-06 15:39:24 följande:
    Inte alltid, men fertiliteten sjunker inte till 50 %. Jag har sett siffror i området att den skulle sjunka med 25 % men det har jag inga vetenskapliga bevis för.

Däremot har jag en kompis som blev till trots att hennes mamma opererat bort BÅDA äggledarna efter X... Det ni =)
    ehhh...hur är det ens möjligt?! (utan IVF?)
  • Mika1980

Precis, hur är det möjligt?? *skratt*

Att den friska äggledaren "tar över" är relativt ovanligt, som min gyn sa: "det har funnits fall där motsatt äggledare tar över, men det händer inte särskilt ofta". Det är nog många läkare som försöker lugna genom att tala om dessa som lyckats trots äl på fel sida. Hur många procents chans man har är helt individuellt och beror på om man har en eller två äggledare, egen ägglossning och isf ägglossning från "rätt sida", varför man fick utomkveds (om man har endometrios eller inte tex) osv osv. Jag har tex. uppskattningsvis ca 20 - 30 % chans att kunna bli gravid utan ivf pga ägglossning på fel sida - men jag borde rimligtvis få äl på rätt sida ett par ggr per år..hoppas jag (har haft det en gång på ett år som jag vet).

Hoppas att det är ok att dricka lite vin eller öl någon vecka innan ev. insemination, är bara rädd att det ska skada äggen, kanske fånigt..

• RaraS
    Mika1980 skrev 2010-12-06 10:25:33 följande:
    Det verkar som att mensen är på g nu, ett antal dagar för sent. Ska alltså börja med pergotime om ca 5 dagar, men jag har julbord + en till fest inplanerad i veckan och undrar hur jag ska göra med alkohol.. Kan jag dricka lite och ändå inseminera om ca 2 veckor om pergotime funkar som jag hoppas? Och sedan är jag lite orolig för att hormonerna kommer ge mig humörsvängningar, kanske inte så lyckat när man ska på fest.

Är det pga av pergotime som du inte vill dricka? Eller har jag missuppfattat något, trodde det var ok med alkohol fram till ägget fastnade i livmodern? Såklart...mängder med alkohol är väl aldrig bra men 1-2 glas vin trodde jag inte spelade någon roll, före ÄL...eller? Någon som vet bättre?

Svårt det här med alkohol i dessa försöker-tider. Det är ju alltid två helger från ÄL till och med mens och det är börjar redan bli svårt med att hitta på ursäkter, efter endast två veckor :) Har ju ÄL vid jul igen och jag bävar redan för nyårsfesten...
    De flesta känner ju till mitt X och ibland känns det som att folk bara går och väntar på att jag ska bli gravid igen. Jag har faktiskt ljugit för en del och sagt att läkaren sagt att man ska vänta några månader innan man föröker igen, så magen får läka ihop ordentligt först...

En helt annan sak. Äter ni något speciellt för att hjälpa naturen på traven?
    Jag äter apotekets Kvinna-vitaminer. Men funderar på om man ska börja med något mer...jag har ju aldrig var gravid med mer än med mitt X, så jag vet egentligen inte hur lätt jag har för att bli gravid. Den gången gick det på första försöket. Ägget hann ju aldrig ner till livmodern, så jag vet inte hur lätt ägget har för att fastna där. Jag har läst att en del äter Glandin-25 för att få ägget att fastna bättre? (ger tjockare slemhinna tror jag det var, mjukare att fastna) Någon som har testat? Men det kanske bara är dumt att börja stoppa i sig saker innan man vet om kroppen funkar eller ej...är lite kluven...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Mmmbop

Ingen som vet hur det gick till när hon utan äggledare blev gravid, var typ ett mirakel mer eller mindre. Men det hände iaf =) Min polare är ju beviset!

Ingen som vet något om metotrexat och havererad mage?

Jag ska också testa Glandin nästa sväng, skadar ju inte att prova =) Ligger redan i köksskåpet och väntar

• RaraS
    Mmmbop skrev 2010-12-06 19:09:34 följande:
    Jag ska också testa Glandin nästa sväng, skadar ju inte att prova =) Ligger redan i köksskåpet och väntar
    Aha, ska du!?! Det är det jag undrar, om det kan skada att prova? Jag har lite svårt att hitta "riktig" information om det...mest bara info från trådar som denna....och vår tråd är ju pålitlig, men litar inte helt på andra trådar Glad
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3