• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Sindyrella1983 skrev 2012-06-15 14:02:54 följande:
    Jag e skitsugen på att testa, men vet ju inte ens om jag haft ÄL eller när jag ska ha BIM... Men operationen är tre veckor sedan idag så om kroppen kom igång direkt då så har jag ändå minst en vecka till BIM. Obestämd
    För många tar det mer än en vanlig cykel efter operationen :/
    För mig tog det 38 dagar efter första blödningsdagen efter operationen. Och den kom några dagar efter operationen, så det tog 5½ vecka för mig att få första mensen. Vet inte om jag hade ägglossning för jag testade inte. Men det är ju ändå ganska många som blir gravida på en gång faktiskt.

Efter den mensen hade jag ägglossning som vanligt på dag 15 iallafal, så det var skönt!

Håller tummarna att du haft ägglossning och lyckats på första försöket efter operationen! :D

Nu brudar drar jag till Turkiet imorgon, så kommer inte skriva på 9 dagar! Vill se MASSA fina plus när jag kommer hem!

Själv har jag ägglossning på måndag och träffar maken sista gången på lördag runt lunch. Hoppas soldaterna lever till ägglossningen :)
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • AlexandraViberg

kanske 4a: skickar massa kramar!

Hör ni tjejer! jag har en undran, här där det är fler än mig som har en bortopererade äggledare.. Denna månad har jag känt väldigt mycket stickningar i nedre magen, runt kejsarsnitt ärret ungefär. Svårt att förklara exakt men det sticker på exakt samma punkt hela tiden känns det som. Det kom cirka 7 dagar efter beräknad äl och håller fortfarande på såhär 10 dagar efter äl.

Kan det vara så att det sticker där äggledaren brukade sitta? Någon som brukar känna såhär?!

• AlexandraViberg

Jag vet att ingen av er förmodligen har någon form utav koll på detta men ni vet hur tankarna snurrar i huvudet på någon som försökt få barn en längre tid. Och eftersom jag är i denna tråd så har jag ju haft ett utomkvedshavandeskap och av någon anledning fastnade ju ägget där.

I och med detta så funderar jag ju på VAD som kan ha gjort att min äggledare var dålig. Om den andra är det eller inte får jag veta i augusti. Åter till ämnet. Jag har tänkt och tänkt. Förut kom jag bara på att jag hade slidkatarr och en allvarlig urinvägsinfektion som jag åkte ambulans för och fick massa morfin osv. Jag tänkte då att detta kunde vara svaret på frågan, varför äggledaren var blockerad. Infektion kan innebära ärr i äggledare. Men UVI ska ju inte gå upp i äggledarna, kanske slidkatarren då.

Men ikväll kom jag på ÄNNU en sak, som är mycket mer logisk i så fall och tänkte höra om ni hört något liknande för någon. Jag födde dottern med kejsarsnitt och vi stannade på förlossningen/BB i TRE dagar. På den tredje dagen åkte jag hem. Den kvällen var det jätte varmt och svårt att somna, dottern kände av min oro och var skrikig hon med hela natten, till slut somnade vi och vaknade vid 12, svettades som fan och kände mig febrig. Klockan 3 låg jag på en brits på vårdcentralen. Läkaren sa "ligg kvar här så ringer jag ambulans"..

Åkte ambulans till sjukhuset 5 mil bort och låg inne där i fem dagar varav de första dagarna med dropp, dottern och min mamma var med på avdelningen och de fick lägga henne till mitt bröst för jag orkade inte hålla i henne, så illa däran var jag, de fick sätta mig på en rullstol och duscha av mig. De hittade aldrig orsaken till sjukdomen men sa "antingen så är det en infektion eller så är det blodförgiftning". Det känns så här i efterhand att det är den klara anledningen till om båda mina äggledare är rökta. Jag hade nog infektion där.

SÅ, NÅGON som varit med om eller hört om liknande händelse med "barnlöshet" till följd?!

• AlexandraViberg

Nä det känns så jävla jobbigt. Jag har testat mig för könssjukdomar på regelbunden basis innan jag träffade min make, inte för att jag låg runt så värst mycket utan för att jag är så JÄVLA nojjig. Så jag har inte haft någon sådan, så tankarna börjar ju gå, såklart. Eftersom dottern blev till så himla "enkelt". Känns oundvikligt att gå runt och fundera på och svin jobbigt att det är en månad kvar till spolning av äggledaren samt provsvar på utredningen. Man dalar mellan hopp och förtvivlan redan nu liksom. Och då går tankarna automatiskt på VARFÖR det kan ha blivit såhär, om det nu är stopp i även denna.. Suck. Är nog ingen mening, men är svårt att låta bli att tänka liksom..

• AlexandraViberg
    Sindyrella1983 skrev 2012-07-12 19:12:28 följande:
    Här försöker jag fortfarande förstå vad som hänt mig och min sambo, att på en ich en halv månad förlora båda äggledarna känns overkligt och jag är rätt arg och ledsen.
    Men vi har iallafall redan blivit kallade till första samtal med bm inför ivf. Vi ska dit den 27 augusti...
    Förstår att det känns konstigt! Det är okej att vara ledsen och gråta hur mycket man vill, faktiskt!
    Något gott i allt ont, försök att fokusera på nästa steg så kanske det är lättare att gå "vidare" från allt hemskt som hänt :/
  • AlexandraViberg
    petit skrev 2012-07-12 22:37:03 följande:
    det finns många okända orsaker till att man får x. Jag led av många uvi när jag var liten, det KAN ha spelat in. Annars inga sjukdomar såvitt jag kan komma ihåg. Däremot så läste jag min journal som jag fick hem igår att den senaste x-et satt samman med en cysta i vänster äggledare. Den var stor, så det måste ju ha varit hindret som avgjorde. Två månader innan så gjorde jag ju en spolning som visade fri passage, då fanns inte cystan där...
    Jag tror även att mina 3 mf kan ha blivit x om de inte skött sig själva. Båda x-en tog jag progesteron på, undrar om kroppen hade stött ut det själv om jag inte tagit det...?

Man kan grunna i evighet, men det ger inte tillbaka min förmåga att skaffa barn på naturlig väg. IVF är  det som gäller nu och jag hoppas att kunna få endel försäkringspengar för detta eftersom min sluga pappa struntade i att säga upp min försäkring hos trygghansa och fortsatte betala på den. Trodde att han sagt upp den innan förra operationen, men nu verkar det som om jag får för båda! Lite hjälp på vägen!
    Försäkringspengar är guld, speciellt om man ska in på ivf sen och måste betala själv, förutom det finansierade. Fick 65000 för min äggledare! Har en kvar, så ingen ivf var aktuell, löste lite lån och köpte en större bil.

Håller tummarna att det går vägen för er med IVF nu! :)
  • AlexandraViberg
    petit skrev 2012-07-12 22:47:01 följande:
    fick du så mycket för EN äggledare?! Var det nån superförsäkring? Jag har tryggvuxen tro jag det heter... Men förlorade ju båda äggledarna och har ju ingen funktion kvar liksom...
    Barnförsäkring eftersom jag är under 25 tror jag att det är? Så äggledaren anses väl vara värd mer när man är "barn" eftersom man har hela livet framför sig så att säga. Så uppfattade jag det iallafall. Man får tydligen mindre vid andra formers försäkringar. Jag trodde jag skulle få en 15.000 max, så ana min förvåning när jag loggade in på banken och skulle kolla om vi hade råd med allt vi skulle köpa sådär dagarna innan lön..

Vet inte alls hur det funkar när man förlorat båda, personligen och utan fakta tycker jag ju att man borde få mer eftersom man anses som steril om man inte har några äggledare. Bästa är iallafall att ringa och prata med dom och anmäla organförlust så fort som möjligt! Du kan få för dagarna du var inlagd också!
  • AlexandraViberg
    petit skrev 2012-07-12 23:25:55 följande:
    Ok, men snacka om glad överraskning!
    Jag har redan ringt och fått ersättning för båda sjukhusvistelserna, väntar nu på fullmakten jag ska skriva på så de får få igenom mina journaler. Fick själv hem en kopia på journalen på egen begäran när jag låg inne, skrämmande läsning! Hade 1,8 liter blod i magen när de opererade mig sist! Jag låg redan inne på observation när jag sprack som tur var, vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag varit hemma...
    Det var en glad dag! :)

Ja, bra att ta del av journalerna själv, försäkringsbolagen vill ju egentligen inte ge pengar så hittar de ett kryphål så tar dom det! Och de ger inget om det inte står att hela äggledaren togs bort. Ibland tar dom ju bara halva och då får man inget..  Ja fy, alltid läskigt att läsa sådant! Tur att du var inne och klarade dig bra, tycker jag! Klarar inte av att läsa min mer än den gången jag gjorde det. Inte kul att läsa om hjärtslag när de hittade vart den satt osv.. blä!

Nä, nu får det vända för alla detta har hänt! Nu ska det bli barn! Så det så!
  • AlexandraViberg
    kanske 4a skrev 2012-07-16 20:07:30 följande:
    Själv vet jag inte vad jag ska tro, älvärk och älflytningar i tre dagar nu. Tog både grav och ältest nyss och gravtestet är fortfarande svagt positivt, ältestet positivt. Men det kan ju reagera på hcg. Har googlat och det verkar som man inte kan ha äl innan hcg är noll. Men det känns verkligen som jag har det. Om tempen höjs så måste det vara så. Vi hade iaf mys i lördags och kanske det blir ikväll med. Vill så gärna bli gravid igen direkt.
    älvärk kan ju misstas som något annat, helt klart. Men äl flytningar? Det är ju unikt för ju ÄL. Jag har många gånger trott att jag hade äl flytningar men när jag väl fick en förra månaden så märkte jag att det inte var så. Så jag tror inte att kroppen ställer in sig på äl flytning utan anledning?

Många märker ju inte av dom, men märker du dom t.o.m så tycker jag att det verkar konstigt att inte kunna bli gravid, många som blir gravid inom en månad efter ex missfall och det tog iallafall för mig längre tid än så att få noll på hcg efter x.et.

Äl test skulle jag kanske dock inte lita på! Svårt att säga, har aldrig sett hur ett äl test ser ut vid graviditet, men många säger ju att det kan vara tok positivt vid grav också.. svårt, lika bra att gardera sig och skicka in några soldater! ;)

Det har vi gjort hela dagen (hahaha inte ordagrant) för vi har äl idag :D
  • AlexandraViberg
    kanske 4a skrev 2012-07-16 22:01:44 följande:
    Nej jag tycker inte jag borde ha sådan flytningar annars, det kan ju likna, ursäkta min frispråkighet nu :) men spermarester. Men vi hade ju mys i lördags och jag hade äl flytningar i fredagskväll med, med lite brunt i som jag brukar ha ca 2 dagar innan äl. Men åh andra sidan slutade jag inte blöda helt förrän 2 dagar före det (eller det var bara brunt sista två dagarna). Äl-testen litar jag inte på för jag har fåt positivt på de två gånger när jag varit gravid.  Äh jag blir knäpp av allt spekulerande, vi kör på och håller tummarna.
    Oj, tycker du? Jag tycker att sperma är mer vitt och min äl flytning är liksom genomskinlig, äggvite liknande på något vänster, alla andra flytningar jag har är vita. Men det är sak samma.

Eftersom det är svårt att veta skulle jag bara köra på och då borde ju en eventuell grav synas om 2 veckor och då tycker man ju att kvarvarande hcg från denna graviditet försvunnit, så då borde ett gravtest vara rättvisande.

Håller tummarna att det tar sig denna gång ;)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3