• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Min läkare sa till mig när jag fick gå hem över helgen efter att ha haft ett hvg på drygt 800 att han aldrig skulle skicka hem mig om det fanns mer än 1 % risk att äggledaren sprack under helgen. Då skulle jag lagts in på en gång.

• Mmmbop
    ewaulrica skrev 2011-01-11 16:10:35 följande:
    fast jag tror inte att de enbart går på hcg nivån. De måste ju gå på "vad de ser också" (även om man kan tycka att det är lite vanskligt, tänk om de inte upptäcker det i tid? eller att det sitter illa till?) Hcg nivån kan i v 5-6 vara på 8000 trots att det är utomkveds... det talar ju inte om hur STORT X:et är utan hur mycket hormoner man har i kroppen. Jag hade bara under 500 i hcg som högst men mitt X var stort när de väl upptäckte det, så jag tror inte det är det enbart avgörande skälet till att de skickar hem någon eller inte. Men visst är det vanskligt ändå, man känner sig ju som en tickande bomb som bara går och väntar.
    Men x:et behöver ju inte sitta i äggledaren, det kan vara ute i bukhålan också. Och hcg borde ge en fingervisning om hur "livskraftigt" fostret är. Alltså att det fortsätter utvecklas, var det än sitter. Och ju mer det utvecklas desto större risk att "det ställer till det" var det än är. Eller? Är jag helt ute och cyklar?
  • Mmmbop
    Veronica1 skrev 2011-01-11 17:28:08 följande:
    Jag menade såklart att artikeln va ruggig
    Ja =) Det förstod jag!

Ja, det gör väldigt ont när man får blod i buken, även om det är lite. Jag hoppas verkligen dom hör av sig snart. Tycker fortfarande att det är lite sjukt att de skickat hem dig. Bor du nära sjukhuset?
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-11 20:13:29 följande:
    Det spelar ingen roll om man kollar med VUL varje månad efterom den motsatta äggledaren kan fånga upp ägget precis lika mkt.
    Det enda som hjälper är att operera bort den skadade äggledaren. Kräv att få en operation och sitter den i den vänstra så be dem operera bort den.
    Ni kan bli gravida lika bra trotts att den fattas.
    Fast är det verkligen sant att den andra äggledaren har lika stor sannolikhet att fånga ägget? Jag har hört betydligt mindre siffror. Ska kolla runt lite...
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-11 20:24:01 följande:
    När jag hade mitt X och efter spolningarna så sa överläkarna så både på huddinge sjukhuset samt i danderyd där jag går nu.
    Även på Octavia kliniken som är en privat klinik där man spolade mig första gången och min ena äggledare var helt blockerad så sa hon så.
    Vet ej om det stämmer men läkaren som sagt på octavia kliniken som jobbar inom utredning IVF samt två överläkare har  sagt samma sak till mig.
    Alla tre förklarade som att äggledarna fungerar som små dammsugare som båda kämpar med att fånga upp ägget därför är lika stor chans att man ägglossar från den högra äggstocken men att själva ägget fångas upp av den vänstra äggledaren.
    Läkaren sa till mig att skulle jag få ett nytt X så skulle den skadade äggledaren opereras bort, efter bara ett X skulle man inte göra ngt eftersom jag behandlades med Metrorexat.
    Nu har ju min blockerade äggledare öppnats upp av sig själv och det ska vara fri passage i båda.
    Gött att den gjorde det =) Men du är ju värd lite flyt kan man ju tycka!

Sitter och läser vetenskapliga artiklar om sånt nu... Skulle behöva en medicinsk ordbok tror jag... Ska sätta läkarstudent-lillebror på det tror jag när han kommer hem från Thailand. Han borde ju ha bättre databaser att leta i än jag (som typ kan leta i ingenjörsdatabaser =))
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-11 20:32:31 följande:
    Låter bra =), intressant om tre mycket kunniga personer inom gynekologi kan ha fel =)!
    Själv vet jag inget men litar konstigt nog på vad överläkare och utbildade säger =)!

På fredag ska jag till gyn, jag har så förbaskat ont i magen nuförtiden, har såna fruktansvärda smärtor och ilningar isamband med ÄL!
    Fick fullt utslag på ÄL testet i förrgår och igår fick jag sån smärta som kom som från en klarblåhimmel att jag låg dubbelvikt på soffan i tåv timmar och undrade vad f-n det var som händer.
    Hade det inte släppt hade jag åkt in men det gjorde det.
    Har fortfarande sjukt ont i hela tjejmagen och det ilnar åt alla håll.
    Suck alla dessa krämpor!
    Jag menar inte att dom har fel, men jag har hört andra påstå att deras (fertilitets)läkare påstått att man har mindre chans att bli gravid med en äggledare (och två äggstockar, en äggledare och en äggstock ska tydligen vara som att ha två av varje). Vilket får mig att tro att man kanske inte riktigt vet, alltså att forskningen inte visar på entydiga resultat. Detta är inte ovanligt, speciellt när det gäller kvinnosjukdomar.

Angående smärtan så låter det lite som när jag hade en ägglossning där ägget inte släppte, det utvecklades senare till en vattenfylld cysta. Då låg jag dubbelvikt i en halvtimme eller så. Kunde inte röra mig för det gjorde så ont. Men jag har å andra sidan hört folk som fått ont vid ägglossning utan att det varit något. Mika tex. Hoppas det inte är något!
  • Mmmbop
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-11 21:11:23 följande:
    Jaha är det därför man får cystor?
    Jag har nämligen haft ett antal år sedan en cysta som gick sönder, den smärtan var OBESKRIVLIG! Jag låg dubbelvikt och på sjukhuset såg de vätskan som liksom rann bakom som de sa och detta orsakade smärtan.
    Vet du hur långt efter ÄL dessa cystor uppkommer och hur länge tar de innan de går sönder?
    Ska bli spännande att höra vad läkaren säger på fredag.
    Jag kommer tyvärr inte ihåg, min upptäcktes av en slump hos min gynekolog på en rutinkoll. Då var den 5*6 cm stor. Då fick jag medicinera med p-piler som gjorde att den försvann av sig självt. Det var nog några veckor efter som hon upptäckte den. Men din gyn borde ju kunna se om det finns en "osläppt" äggblåsa på äggstocken isf. Hoppas inte som sagt!
  • Mmmbop
    Lappgeten skrev 2011-01-12 07:51:33 följande:
    Var igår in på sjukhuset och precis som jag trodde kunde det inte se något alls. Inge så konstigt för jag borde vara ungefär 4+4. Så det står mellan missfall, X och gravid vilket det sista nog tyvärr är ganska utslutet.
    Lämnade blodprov så de ska höra av sig idag med HCG värde och då beror det på värdet hur vi ska gå vidare.
    Blöder mycket lite och har inte ont men jag tror att HCG är väldigt lågt, känns som så.

Hur går det för dig Sunflower?
    Verkligen jobbigt med ovissheten! Jag hoppas du får besked snart!
  • Mmmbop
    Veronica1 skrev 2011-01-12 09:40:43 följande:
    Lappgeten: Hoppas att du får ett positivt svar idag!

Tack alla för att ni bryr er Glad Mår ganska bra idag trots allt, men frutansvärt ont i brösten, inte så kul att att ha graviditetssymtom när man vet att det inte är en vanlig graviditet. Får se hur jag känner mig senare idag om jag åker in eller hur jag gör. Jag tror nästan att läkaren har planerat för en operation på fredag, känns så eftersom vi ska tillbaka & då har dom några dagar på sig att planera, kan det inte va så???

KRAMAR
    Ring och fråga tycker jag. Så slipper du oroa dig över det också!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3