• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Kämparpå: Man tar mycket sällan bort äggstocken om den inte är skadad. Det händer att man får utomkveds där ägget fastnar i äggstocken istället för äggledaren men det är ovanligt. Ring sjukhuset och be dem kolla journalen, men jag skulle nästan gissa att du har två äggstockar kvar!

• Mmmbop
    KämparPå skrev 2011-01-15 15:32:50 följande:
    Jag har journalen hemma. står bara att dom tagit bort vänstra äggledaren. Men vad gör den äggstocken för nytta utan äggledaren? Frågvis =)
    För det första producerar stimulerar den produktion av kvinnliga könshormon och utan äggstockar skulle du hamna i klimakteriet med allt vad det innebär av ökad risk för benskörhet, torra slemhinnor med mera. Därför brukar man spara båda eftersom det är bra att ha en "i reserv". Sedan kan den andra äggledaren plocka upp ägg från motsatt sida så även om du släpper ägg från din äggledarlösa sida kan motsatt äggledare plocka upp ägget och du kan bli gravid ändå.
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2011-01-15 16:30:00 följande:
    Till Kämparpå (inte kämparvidare som jag skrev förut :)) - Vill bara tillägga att man, förutom att motsatt äggledare faktiskt kan fånga upp ägg från motsatt äggstock, har större chans att lyckas med tex ivf om man har två äggstockar. Eftersom man när man får hormoner producerar äggblåsor i båda äggstockarna, som man sedan plockar ut och befruktar. Och ju fler ägg desto bättre odds :) Man brukar aldrig ta bort en äggstock om det inte är nödvändigt, så det har de nog inte gjort på dig heller.

Ikväll ska jag på dejt! :)
    Ooooh spännande =) Lycka till!! Hoppas du får supertrevligt!
  • Mmmbop
    RaraS skrev 2011-01-15 17:21:50 följande:
    Roligt att höra att det dejt ikväll! Lycka till och det låter superkul!

Själv håller jag också på att lämna det djupa träsket jag så länge har varit i! Inser först nu hur deprimerad jag faktiskt har varit efter X:et i höstas. Visst vill jag fortfarande väldigt gärna bli gravid...svårt att förklara skillnaden men jag känner mig mycket bättre psyktiskt helt plötsligt! Gladare, och jobbet känns inte längre som pest utan jätteroligt, och när jag hemma så behöver jag inte tvinga mig själv att ta tag i saker...allt känns lättare och roligare helt enkelt, och jag kan planera framåt, till annat än nästa ÄL och nästa BIM. 

Hoppas det inte beror på att min man stoppar lyckopiller i maten eller nåt, utan att det håller i sig! :)
    Jag har själv varit deprimerad i omgångar (dock inte pga x:et utan tidigare i livet) och jag tror du är på väg åt rätt håll! Jag känner verkligen igen känslan när det börjar lätta på riktigt =) Det är så skönt att bara kunna vara glad och njuta av de små sakerna i livet. Fortsätter du bara göra saker du tycker om och tar hand om dig själv så ska du se att det är början på en riktigt skön period i livet. Man njuter aldrig så mycket av att må bra som när man mått dåligt nyss!

Skönt att höra!
  • Mmmbop
    LitenMy skrev 2011-01-16 05:29:53 följande:
    Läste din historia i en tråd vi båda skrev i om nån som var orolig för X! Hur var dina hcg värden? Minns du? Jag har haft x och de misstänker det igen nu! Första vul 5/1 vissade hcg 1211 och säcken 7 mm andra vul 11/1 4282 och 9 mm säck. Tog sedan hcg igen 13/1 som var 5572 HOn trodde jag var i veckorn 5+0, 5+6 plus 6+1 när dessa tester togs. Ska in imorgon igen och är så ledssen!
    Hej, tråkigt att de misstänker x igen! Vilken mardröm! Vad menar du med säcken? Ser de en fostersäck i livmodern alltså? Eller har de hittat x:et i en äggledare?

Mina värden var inte alls lika höga som dina, dessutom pendlade mina lite fram och tillbaka. Men så här såg det ungefär ut för mig:
    25/11 (vecka 6+4) hcg ca 850, misstänkt x i vänster äffledare på 11 mm.
    27/11 (6+6) hcg ca 950 såg inget på VUL
    29/11 (7+1) hcg ca 400, såg inget på VUL
    1/12 (7+3) hcg ca 580, x vänster äggledare, ser fostersäck, dubbeleko och det är 15 mm stort. Får Metotrexatspruta.
    7/12 hcg 482
    14/12 hcg 141
    28/12 hcg icke mätbart

Men det finns några här inne som haft ex trots hcg-värden på flera tusen.
  • Mmmbop

By the way girls, jag tror jag håller på att få ägglossning!!! Klart starkare streck på ÄL-test idag även om det inte är starkare än kosntrollstrecket än. Dessutom haft stickningar och känningar mest till vänster (där x:et satt) men även till höger. Hade även en temp-minskning på 0,2 grader imorse. Har hört att det sjunker lite innan det stiger på för ÄL, stämmer det? Är det någon annan som tempar? Mika?

Förresten Mika, hur gick dejten??

• Mmmbop
    LitenMy skrev 2011-01-16 12:50:42 följande:
    Ja hinnesäcken gick från 7-9 mm och ligger i livmodern men de kan tydligen inte utesluta X ändå...detta är så snurrigt och jag vet inte alls vad som händer i min livmoder
    Mycket konstigt... Personligen tycker jag ju att det låter bra att de ser något i livmodern. För på mig såg dom ingenting alls, tunna slemhinnor och absolut inte en tillstymmelse till fostersäck inuti livmodern.

Kanske att dina hcg-värden inte riktigt stiger som de ska, men man har ju hört att vissa är långsammare. Varför misstänker dom ett utomkveds? Är det av fler anledningar än att dina hcg värden inte fördubblas varannan dag?
  • Mmmbop
    LitenMy skrev 2011-01-16 12:57:47 följande:
    Hcg ska fördubblas 48-72 timmar det gör ju inte mina. Men mest bekymmrad var hon för den dåliga tillväxten. Hon sa bara att hon inte kan utesluta att det är ett x igen?? Tycker det låter konstigt? Har inte ont, blöder inte, lite växtvärk som det ska vara ungefär.
    Låter så himla konstigt bara. Definitionen av ett x är väl att det sitter utanför livmodern (extrauterin graviditet). Förvisso kan den sitta i cervix men det är oerhört ovanligt. Hon menar inte att det kan vara risk för missfall då? Att den bara inte utvecklas som den ska? Eller menar hon att det kan sitta en tvilling någon annanstans (typ äggledare eller bukhåla)? Jag tycker du ska ringa henne och be henne förklara sig bättre. Ge dig inte förens hon förklarat så du förstår, för jag tycker det låter mysko...

Lider med dig! Måste vara jättejobbigt att inte veta!
  • Mmmbop
    LitenMy skrev 2011-01-16 13:39:12 följande:
    Hon trodde det var ett MA men sa bestämt att X inte kan uteslutas ännu! Jag ska dit igen imorgonbitti för ett tredje vul...jobbigt och pendla mellan hopp och förtvivlan heka tiden!
    Ja, jag förstår verkligen det! MA låter också konstigt eftersom den trots allt växer fortfarande även om det är för lite... Jag håller verkligen tummarna att du får någon form av besked imorgon!
  • Mmmbop
    Hemlighet skrev 2011-01-16 15:44:36 följande:
    Någon här som har fått komplikationer efter op och borttagande av äggledare?
    Är lite orlig för min mage har svullnat lite( op i torsdags). Det kanske är normalt? Jag har inte ont, ömm är jag bara.
    Efter bukoperationer kan tarmfunktionen bli lite rubbad och man kan få problem med förstoppning med mera. Har du gjort nummer två sedan op? Det du ska se upp med är feber. Får du feber åk in direkt.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3