• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • Mimmi P

Jag dricker cola och oroar mig inte för koffeinet. Det ska till ganska stora mängder cola för att komma upp i de rekommenderade maxmängderna koffein. Jag tror att du måste dricka ett par liter cola för att komma upp i en koffeinmängd motsvarande tre koppar kaffe.

Visst, socker är dåligt men det skiter jag i... Äter och dricker ung samma nu som sist jag var gravid och ut kom en normalstor, alldeles perfekt liten kille.

Sen beror det ju på, för mig innebär inte att jag dricker cola att jag dricker det varje dag. Kanske en gång i veckan. Nån vecka kanske fler gånger, andra ingen alls. Mängden varierar ju från person till person också. Jag dricker kanske motsvarande en burk (33 cl) när jag dricker, ibland mer, men sällan mer än 0,5 liter vid ett tillfälle.

Andra som dricker cola kanske dricker 1 liter om dan, då måste man ju fundera.

Jag tillhör de som anser att man kan äta och dricka allt, bara inte hela tiden och hur mycket som helst. (Givetvis undantaget det man inte får äta som gravid).

• avocadomacka

dricker cola flera gånger i veckan... är i v. 35

• vitvåonågratill

Jepp, det gör jag! Men inte flera liter!

• Leo1977

Jag gjorde det under min graviditet, men cirka ett glas i veckan. :) Jag tycker det är bätre att dricka färskpressad juice från Brämhults

• JCW71

Om jag gör det så blir det koffeinfri cola. Dricker också koffeinfritt kaffe och inget svart te.

Förra gången jag var gravid åt jag massa choklad. När jag klagade hos läkaren över hjärtklappning så frågade han om jag åt massa choklad. Jaaaa  sa jag lite skamset (vid tillfället tjock som en flodhäst). Sluta med det ska du se det bli bättre, sa han.

Så det visade sig att choklad också innehåller mkt små mängder koffein, vilket jag inte hade en aning om.

Koffein inneh ållet i en vanlig 40 grams choklad kaka är mellan 2-23 milligram, och i 227 gram mjölkchoklad 2-7 milligram, vilket motsvarar en kopp koffeinfritt kaffe. En 28 grams mörk chokladkaka inneh åller 5-35 milligram koffein, vilket är klart under de ca 75 respektive 140 milligram koffein som finns i en 227 grams kopp snabbkaffe respektive bryggkaffe

• Dakine

Det sägs att man inte ska dricka mer än 300 ml koffein/dag, vilket motsvarar ca 4 koppar kaffe. I Coca cola är det betydligt mindre koffein, vilket innebär att du måste dricka ca 3 L cola/dag för att det ska vara skadligt :) Så det är nog lugnt!

• UpsyDaisy

Jag älskar kaffe men när jag var gravid fick jag total avsmak för kaffe, te och läsk...kunde helt enkelt inte dricka det! Tyckte det smakade piss!

Men nu kan jag njuta av en kopp kaffe igen ;)

• idakristensen

Min Barnmorska rekommenderade mig att dricka cola!

I början för att jag mådde så illa och sen nu i slutet för att få i mig mer socker och därmed extra energi :)
  • Erizajo

Jag är i v 24 och dricker cola då och då. Tror inte att det kan påverka barnet särskillt mycket, så när jag känner för det så dricker jag, tycker allt sånt där är ganska löjligt, man känner nog själv vad som inte är bra.

Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?