• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • SweetLilly
    Liselottang skrev 2010-01-27 20:14:07 följande:
    Nej, var har du läst det? Jag googlade nyss och fick fram 10 bitar= 33 cl coca cola. Ska dubbelkolla.Duh, just det, då borde 1 l rimligtvis innehålla 22-24 sockerbitar, right? *gravidtrög*
    ja så en liter är ju då uppåt 30 eller hur?
  • SweetLilly
    SweetLilly skrev 2010-01-27 20:15:30 följande:
    ja så en liter är ju då uppåt 30 eller hur?
    heeh såg att du räknade själv Det är läskigt mycket..
  • Liselottang
    SweetLilly skrev 2010-01-27 20:16:05 följande:
    heeh såg att du räknade själv Det är läskigt mycket..
    Jag kan ju fortfarande inte räkna. Min trovärdighet lär ju vara jäkligt hög efter det här. Ja, det blir väl tom över 30 bitar? (alltså inte 12 och inte 22-24). Nuså.
  • SweetLilly
    Liselottang skrev 2010-01-27 20:20:12 följande:
    Jag kan ju fortfarande inte räkna. Min trovärdighet lär ju vara jäkligt hög efter det här. Ja, det blir väl tom över 30 bitar? (alltså inte 12 och inte 22-24). Nuså.
    ja jo precis 3x33 är ju 99.. så det är ju drygt 30st då..
  • Harlow

Jag har aldrig varit förtjust i läsk och bara druckit vid speciella tillfällen. Ogillar kolsyran.
    När jag blev gravid blev jag plötsligt JÄTTEsugen på allt med kolsyra, både kolsyrat vatten och läsk. Kunde dricka läsk lite närsomhelst. Försökte väl hålla igen lite, men det blev rätt mycket faktiskt.

Nu, efter graviditeten, är det samma som innan. Dricker vid speciella tillfällen.

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Harlow

...såg nu att det handlade just om colan, och koffeinet. Det var mest cola jag drack, och nej; jag oroade mig inte för koffeinet. :0)

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • LillaFlingan

jag drack mycket cola i december.. och fick sluta för jag blev helt speedad av det..
    skitskumt!!!! skakade som ett asplöv!:S

(dricker inte kaffe heller..) och det är ju inte mycket koffein i cola...
    så jag antar att det berodde på sockerhalten.. ;)

• Fruity
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:52:49 följande:
    Kroppen behöver socker. Naturligt socker, till exemel det som finns i frukt. Har mycket svårt att tro att man som gravid ska undvika fruktsocker pga de anledningar som nämnts tidigare i tråden, alltså risken att få ett för stort barn, ett sockerberoende barn osv.
    Socker är det enda av "näringsämnena" som vi som människor faktiskt inte alls behöver, vi klarar oss precis lika bra (och antagloigen bättre) utan detta. Varken fruktsocker eller vårt klassiska strösocker är något som behövs i kroppen.  
  • Samsmamma

Jag dricker läsk otroligt sällan normalt sett, men de 2 sista månaderna av graviditeten har jag ökat konsumtionen av coca-cola något enormt (för att vara jag). Varenda chans jag fått, vid middagar ute eller när man jag "måste" köpa något att dricka, har jag köpt coca-cola. Normalt sett skulle jag druckit vatten.

Tror inte att det är någon fara. Visst ska man hålla sockerintaget under kontroll även under graviditeten, men i  måttlig mängd (eller om du bara dricker cola och inte äter godis eller annat socker) så är det ingen fara.

Koffeinet bör man väl hålla koll på, men inte innehåller coca-cola ens hälften så mycket som en kaffe?

• Limpan1234

Jag dricker Coca-cola kanske en gång i veckan, men ganska mycket annan läsk... Försöker hålla mig till 1-2 koppar kaffe om dagen, men jag har nästan hälften mjölk så det kanske blir ungefär 1 kopp "rent" kaffe :D

Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?