• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • édes80

Jag har dragit ner på colan och dricker numera 1-2 glas i veckan. Drack  alltid Pepsi Max innan men har slutat med det eftersom det innehåller aspartam, dricker ist vanlig Coca Cola. Kaffe har jag aldrig druckit och te dricker jag ca 1 kopp i veckan, inte för att det är farligt utan för att jag inte är sugen oftare. Blir oftast grönt te.
    (är i v 22)

• S0lsken

Ja, jag dricker cola och har inte haft en tanke på att låta bli!
    Som det mesta handlar det nog om att dricka rimliga mängder.

• Hanniz84

jag drack sjukt mkt coca cola när jag va gravid!.. gav upp det typ när jag fick veta att jag va gravid, men lkunde inte låta bli.. sen blev det bara mer o mer

fick ett fullt normalt barn , som vägde 3290g på bf+11

BF 22juli *Längtar*
  • frk Carlsson

Jag drack jättemkt cola (light) när jag mådde som sämst med mitt första barn; v 6-14.
    När illamåendet gått över så drog jag ner på konsumtionen, men drack väl en cola light lite då och då. Mest för att jag inte gillar att dricka läsk så ofta - blir uppblåst i magen.

Med tvåan och nu med trean har det väl blivit ngn då och då, kanske 2 i månaden.

Dricker dock kaffe - ca 3-4 koppar/dag och enl bm så är det ok.

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • Love4U

Jag drack coca cola light hela graviditeten med första barnet. Nu är jag i vecka 26 med andra och dricker coca cola varje dag

♥ 100512 ♥
  • TvåTrollsMamma

jag dricker också varje dag, fast det är inte lika gott som förra gången då drack jag ännu mera och fick en liten kille på 3440g och 52cm lång

• sara1981
    Nintendo skrev 2010-01-28 11:20:01 följande:
    Nej jag dricker inte Coca Cola men det gör jag inte annars heller. Jag dricker aldrig läsk, det är för sötsliskigt för min smak. Det enda som jag kan dricka är jul/påskmust men då dricker jag bara några glas i veckan om ens det.Skulle jag gilla Coca Cola hade jag försökt att dricka så lite som möjligt pga koffeinet. Själv dricker jag två koppar te om dagen och där får man också i sig lite koffein, men det är så små mängder att det inte utgör någon fara.

The innehåller mer koffein än cola..
    Amilia 2006 Max 2008
  • theek

Som några har skrivit så måste du dricka 2,7 liter coca cola per dag för att komma upp i "skadlig" mängd koffein (motsvarar 3-4 koppar kaffe)...
    Det jag har läst är att högt koffeinintag kan orsaka är missfall och låg födelsevikt (om du inte får graviditetsdiabetes då av sockret för då kan det bli tvärtom att barnet väger mycket)
    Men dricker du t.ex för mycket kaffe kan barnet få en låg födelsevikt...
    Men eftersom att 2,7 liter coca cola är "säkert" så gör det nog inget om man dricker 3 liter coca cola om dagen heller...

• Krake

Nej, vare sig Coca Cola eller andra produkter från denna tillverkare. Jag vill ge mitt barn en värld utan USA-kapitalistisk imperialism.

• zigzig

Jag drack inget koffein när jag var gravid men jag kunde inte sluta med choklad så lite koffein fick mina barn i sej men de verkar ha klarat det.

• älskarfindus

jag drack inte cola eller kaffe innan vecka 13 pga. missfallsrisken. men nu dricker jag som vanligt kanske två liter i veckan.

• Hoppy

Drack väldigt mycket Pepsi Max och Cola Zero innan jag blev gravid, men slutade med det samtidigt som jag plussade. Tyckte inte det kändes bra att dricka läsk med sötningsmedel och eftersom jag inte tycker om smaken på vanlig cola eller Pepsi så blir det inget av det heller. 

Eller förresten, har varit ute på restaurang någon gång och faktiskt druckit lite Pepsi Max då. Bestämde att det var bättre med sötningsmeden än alkohol

• hannis

Ja jag dricker cola. Däremot inte kaffe eftersom det inte är gott.

• FrökenSwe

Jag dricker coca cola light varje dag!

• Fru Orange

Inget koffein över huvud taget... Sparar det till de huvudvärkstabletter jag tar som är baserade på koffein, då vet jag att jag inte riskerar att överdosera. Varför riskera MF om man inte behöver - det är ju så kort tid av sitt liv man är gravid.

(¯`°?.¸♥Nu vågar jag börja hoppas på allvar♥¸.?°´¯)
  • Trynträ
    Fru Orange skrev 2010-01-29 16:36:04 följande:
    Inget koffein över huvud taget... Sparar det till de huvudvärkstabletter jag tar som är baserade på koffein, då vet jag att jag inte riskerar att överdosera. Varför riskera MF om man inte behöver - det är ju så kort tid av sitt liv man är gravid.
    Fast varför ta huvudvärkstabletter med koffein i när det finns såna utan?
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?