• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • fallingstar

Jag har slutat med kaffe och te, och kompenserar det med att dricka ett glas cola varannan vecka..och nån chokladbit :) Vet inte hur farligt/dåligt det är, jag har hört så olika. För mycket cola är aldrig bra, vare sig man är gravid eller inte. Om man är överviktig och äter osunt så kan den vanan lätt föras över till bebisen..men eftersom jag är normalviktig ser jag det som en kryphål..

• Jennifer69

Drack massor med cola under förra graviditeten och har nu en två åring som är tokig i cola... Vilket hon då inte får, men hon vet vad det är och älskar det om hon lyckas komma över något glas. Åt också mycket onyttigt och hon ÄLSKAR godis. Så jag får gömma allt onyttigt.
    Mitt första barn drack jag ingen cola med och åt bara nyttigt. Hon är tonåring nu och har aldrig varit speciellt förtjust i varken det ena onyttiga än det andra.

Undrar lite om det kan vara så att jag påverkat deras smak genom vad jag åt när de låg i magen?

• plumselina78

jag har druckit coca cola hela tiden till och från men just nu har jag fått dille på det {#lang_emotions_wink}är nu i v28+1

• Wilmas mamma

Jag dricker cola ibland... tror inte barnet tar någon skada av det. Man kanske inte ska dricka mängder, men det ska man väl inte göra av något {#lang_emotions_wink} Drack cola när jag väntade dottern också o hon kom ut frisk!

• Syster Bettan

Jag dricker cola. Tycker det är gott. Dricker man i normala mängder och du mår bra av det så mår även barnet bra....

• Trynträ
    Nintendo skrev 2010-01-28 11:20:01 följande:
    Nej jag dricker inte Coca Cola men det gör jag inte annars heller. Jag dricker aldrig läsk, det är för sötsliskigt för min smak. Det enda som jag kan dricka är jul/påskmust men då dricker jag bara några glas i veckan om ens det.Skulle jag gilla Coca Cola hade jag försökt att dricka så lite som möjligt pga koffeinet. Själv dricker jag två koppar te om dagen och där får man också i sig lite koffein, men det är så små mängder att det inte utgör någon fara.
    Oj must som är så sött. Det är ju t o m sötare än cola.
  • jumpdog

Jaaa, jag dricker coca-cola för det är smaskens! :)

• Tarjah

Jag visste inte ens att det var farligt!!! {#lang_emotions_surprised}

• Rocktroll

Jag kunde dricka en burk/flaska cola om dagen när jag var gravid för det var mitt craving och ut kom en frisk flicka :) man ska ju inte dricka flera flaskor tex  men att dricka cola i normal mängd är ju inte farligt. Läste någonstans att det behövs flera liter för att komma upp i koffeinmängden som finns i 3 koppar kaffe som räknas som maxgräns.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Minika
    xoxonathalie skrev 2010-01-27 18:06:05 följande:
    Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå. Vad kan egentligen hända? Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska. Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?
    Jag dricker det men har dragit ner på det.
    Det är ju som de andra säger onyttigt men gott! ;)
    Det är ju koffeinet som kan vara farligt i för stor mängd, men oroa dig inte.:)
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?