• Fru O Mamma Kokkonen

Royal Canin (kattfoder)...

Torrfodret är ju rätt dyrt...

- men är det bäst?

Vart kan jag köpa billigaste Royal Canin, torrfoder till katterna?

Tar gärna emot tips på andra torrfodermärken, men inte dom som finns på ex; ICA... veterinärernas är bra med eller?

Om jag har Royal Canin torrfoder som dom äter som små minigrisar av, aldrig testat innan.. Men ska dom ha våtfoder i alla fall?

• Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...
  • snuttP

Vart i landet bor du? Så kan jag ta fram en återförsäljare till dig! Dom kan skicka hem till dig också om du har långt till närmaste återförsäljare.

• Fru O Mamma Kokkonen

Nu har jag bestämt..

Bara torrfoder och vatten, tillgång till färskt vatten hela tiden..

Sen på helgerna ska dom ju få lite godis, blötfoder och sånt.. eller vad tror ni??? För dom dricker mkt mkt vatten nu när dom ratar blötfodret och äter Royal Canin.. men vill som sagt testa Orijen.. om ngn vill kanske skicka hem lite till mig? 400 gram? Betalar givetvis maten och frakt??

snuttP: Bor i Skövde..

• mika2007

Hej!
    Vi ger våra katter RC maine coonfoder.. Men det är bara för att jag inte har hittat annat foder med tillräckligt stora bitar att de verkligen tuggar maten. Annars håller jag nog med den som sa att RC inte är en av de bästa av de dyrare fodrena. Och deras innehållsförteckning är lite missvisande då de buntar ihop animaliska proteiner med vegetabiliska proteiner. Skulle det inte vara för storleken på bitarna hade jag nog provat Orijen, James Wellbeloved eller olivers petfood. Dessa är de jag har hört mycket gott om.

Någon skrev om Nutra nuggets. har ingen koll på det. Ville bara säga att vi alltid har fått smakgaranti på alla foder vi provat. RC (katterna) RC, Nutra Nuggets, Robur (hunden). Så jag vet inte om just det säger så mycket.

Tips om du vill ge rå kyckling. Vi ger dels lite småbitar när vi ändå lagar kyckling till oss själva. Sen brukar vi köpa påsar med kycklingvingar som de får en då och då. Det älskar våra, och då får de använda tänderna och tugga också.
    Man ska inte ge tillagade ben från fågel, fisk eller fläsk till katter.

• mika2007
    02Smulan skrev 2010-01-29 19:10:43 följande:
    Kollade lite på Icas utbud nu... Whiskas, mjau mfl är alltså inte bra grejer?
    Oftast är det inte så bra innehåll i dessa. De flesta är väl eniga om att Mjau är bäst av det du kan hitta i mataffären.
  • mika2007
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-29 13:12:41 följande:
    Jag har bara rådfrågat veterinären, dom sa att det antagligen var brist på något och sa jag skulle byta torrfoder och testa och se om hon gick upp i vikt.. Att det förmodligen är brist på animaliska produkter.. Så om det inte bli bättre så får jag åka med henne till veterinären.. Hon har ätit dåligt med, men det är nog för jag för en månad sedan bytte torrforder och hon äter inte så mkt av den, mest våtfoder och det är ju typ 80% vatten, SKIT.. jag tror verkligen hon kommer komma i balans med fodret, hon är gladeligen nu..Har mer koll när jag häller upp, ser så hon äter.. för jag har två katter och andra är ju mer glad i ALLT.. så har inte tänkt på vem som ätit vad..
    Fördelen med blötfoder (även om det är mycket vatten) är att det inte innehåller massa kolhydrater och annat som katten inte har nån nytta av.. Katter är ju köttätare :) Våra får blötmat varje kväll som komplement till torrfodret :)
  • För blinda själar är alla katter

Det mest naturliga för katter som ju i grund och botten är rovdjur är ju att äta kött. Blötmat liknar ju den naturliga födan mer än torrfoder så det är ju inte fel att ge så ofta man bara kan.
    Här hemma använder vi James Wellbeloved torrfoder till våra 5 katter (4 innekatter & 1 ute/innekatt) då de har bra protein och fettinnehåll och inte så stor andel spannmål. Dessutom innehåller det inga  onaturliga tillsatser och konserveringsmedel.
    Vet inte hur det ligger i pris mot RC (var så länge sedan jag köpte Royal Canins foder) men våra katter mår bättre av detta foder och utekatten har dessutom blivit av med sin foderallergi sedan vi började med JW.

Hade jag inte varit så lat och haft lite färre katter så hade jag nog bara gett dem blötmat, men torrfoder är ju så smidigt då det kanstå framme hela dagarna...

• Fru O Mamma Kokkonen
    mika2007 skrev 2010-01-29 22:23:40 följande:
    Hej! Vi ger våra katter RC maine coonfoder.. Men det är bara för att jag inte har hittat annat foder med tillräckligt stora bitar att de verkligen tuggar maten. Annars håller jag nog med den som sa att RC inte är en av de bästa av de dyrare fodrena. Och deras innehållsförteckning är lite missvisande då de buntar ihop animaliska proteiner med vegetabiliska proteiner. Skulle det inte vara för storleken på bitarna hade jag nog provat Orijen, James Wellbeloved eller olivers petfood. Dessa är de jag har hört mycket gott om. Någon skrev om Nutra nuggets. har ingen koll på det. Ville bara säga att vi alltid har fått smakgaranti på alla foder vi provat. RC (katterna) RC, Nutra Nuggets, Robur (hunden). Så jag vet inte om just det säger så mycket. Tips om du vill ge rå kyckling. Vi ger dels lite småbitar när vi ändå lagar kyckling till oss själva. Sen brukar vi köpa påsar med kycklingvingar som de får en då och då. Det älskar våra, och då får de använda tänderna och tugga också. Man ska inte ge tillagade ben från fågel, fisk eller fläsk till katter.
    Oj får man ge kycklingvingar, alltså kan man ge benet, alltihop? {#lang_emotions_embarassed}
  • Tassens syskon

Har inte läst igenom tråden...
    Jag gav mina katter typ whiskas, kittkatt...osv... förut...
    Tills min ena katt fick njursten och nästan dog från en dag till den andra...usch...Riktigt obehagligt!!!
    Han gick  bara runt o skrek stackaren:( Vi fick åka akut till vetrinären som fick tömma honom på MASSA stenar...Måste gjort jätte ont!
    Vi blev då ordinerade att ge dyrare mat speciellt inriktat på urinvägarna, så vi gjorde det men fortsatte även att ge tonfisk varje kväll...Skulle vi inte gjort...Efter ½- 1 år blev han jätte dålig igen men klarade sig som tur är även då!!!
    Men efter det har vi bara gett typ bilanx sterilized ca(125:- för 2.5kg) och liknande.
    Tonfisk får han bara ca 3ggr per år:( Men han mår jätte bra numera och har inte fått tillbaks sina urinproblem än:)

Kan även lägga till att en på zoo affären sa att hon skulle sluta ta in RC eftersom att det blivit så fruktansvärt dyrt numera och inte är värt sitt pris längre...Hon sa att d e för alla reklamkostnader..och liknade... (samma sak med hills)Men att det finns andra minst lika bra foder betydligt billigare!
    Så jag tycker att du ska höra med en zooaffär el vetrinär el liknande!!
     vad långt d blev...hihi

• För blinda själar är alla katter
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-29 23:12:44 följande:
    Oj får man ge kycklingvingar, alltså kan man ge benet, alltihop?
    Bara det är rått så är det jättebra...så naturligt som det kan bli för en katt :) Benen ger tuggmotstånd och kalcium.
     Kokta kycklingben däremot ska man inte ge.
Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...