• Fru O Mamma Kokkonen

Royal Canin (kattfoder)...

Torrfodret är ju rätt dyrt...

- men är det bäst?

Vart kan jag köpa billigaste Royal Canin, torrfoder till katterna?

Tar gärna emot tips på andra torrfodermärken, men inte dom som finns på ex; ICA... veterinärernas är bra med eller?

Om jag har Royal Canin torrfoder som dom äter som små minigrisar av, aldrig testat innan.. Men ska dom ha våtfoder i alla fall?

• Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...
  • mika2007
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-01-30 00:20:52 följande:
    Bara det är rått så är det jättebra...så naturligt som det kan bli för en katt :) Benen ger tuggmotstånd och kalcium. Kokta kycklingben däremot ska man inte ge.
    Jo precis, skrev det. Ej tillagade ben från fågel, fisk, fläsk. De tre Fn :)

TS, om katten tycker om att tugga ben är det jättebra! Förebygger även tandsten om inte katten tuggar så mycket annars..
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-29 23:14:23 följande:
    Men om man har ett riktigt bra torrfoder då har man bara blötfoder som komplement?Ska se om jag kan få prova på Orijen någonstans ifrån.. för det verkar bättre..
     Ja, det får man ju göra lite som man vill. Ha torrfoder som bas och blötmat som komplement. Eller blötmat som bas och torrfoder som komplement :)
    Om du vill se vad dina missar tycker om Olivers Petfood så kan du beställa hem gratis provpåsar på deras hemsida.. Bara ett tips om du inte har bestämt dig än :)
  • Fru O Mamma Kokkonen
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-01-30 00:20:52 följande:
    Bara det är rått så är det jättebra...så naturligt som det kan bli för en katt :) Benen ger tuggmotstånd och kalcium. Kokta kycklingben däremot ska man inte ge.

Hur ofta kan jag ge det?

Är jättetacksam för tips..

• M Hellin
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-30 10:31:35 följande:
    Vad kostar veterinärsbesiktning på katten om jag ska teckna en försäkring?
    Tecknade nyss försäkring hos agria och behövde inget intyg, om katten är äldre än 6 år behövdes det dock, nu är min äldre katt runt 16 år, och har kronisk njursvikt, så han skulle nog ändå inte bli godkänd.

Ni som köper mat i storpack och bara har en eller två katter, hur förvarar ni maten? Även torrfoder härsknar ju och oxiderar och tappar smak väldigt snabbt sen man öppnat påsen.

Själv köper jag Iams multicat och har 4 katter, 3 på multicat och en på Royals renal för njursjuka.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • DuBBeeL
    M Hellin skrev 2010-01-30 10:57:59 följande:
    Tecknade nyss försäkring hos agria och behövde inget intyg, om katten är äldre än 6 år behövdes det dock, nu är min äldre katt runt 16 år, och har kronisk njursvikt, så han skulle nog ändå inte bli godkänd. Ni som köper mat i storpack och bara har en eller två katter, hur förvarar ni maten? Även torrfoder härsknar ju och oxiderar och tappar smak väldigt snabbt sen man öppnat påsen. Själv köper jag Iams multicat och har 4 katter, 3 på multicat och en på Royals renal för njursjuka.
    Torrfoder håller sig bäst i frysen. Jag köper storsäck, delar upp i lagoma småpåsar och förvarar dom i frysen. Tar upp lite i taget sen, på så vis serveras torrfodret så färskt som möjligt. Ett tips från veterinären där jag köper kattmaten :)
  • vackrastarflow
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-30 18:56:58 följande:
    mika2007: Olivers Petfood, vad har dom för hemsida, ska tjuvkika in där M hellin: Whiskas är ju född 2001-01-01 och Siri 2005-07-07... så ena gick de å teckna på men inte andra..
    Min katt älskar Olivers! Och det är såååå skönt att de levererar hem till dörren gratis.
    Det hittar du på www.olivers-petfood.se och där kan du beställa provpåsarna. Det som också är så väldigt bra med Olivers är att de inte räds för att beskriva alla ingredienser i maten, man får en full innehållsdeklaration.
  • vackrastarflow
    DuBBeeL skrev 2010-01-30 18:59:28 följande:
    Torrfoder håller sig bäst i frysen. Jag köper storsäck, delar upp i lagoma småpåsar och förvarar dom i frysen. Tar upp lite i taget sen, på så vis serveras torrfodret så färskt som möjligt. Ett tips från veterinären där jag köper kattmaten :)
    smart!
  • Fru O Mamma Kokkonen
    vackrastarflow skrev 2010-01-30 19:14:32 följande:
    Min katt älskar Olivers! Och det är såååå skönt att de levererar hem till dörren gratis. Det hittar du på www.olivers-petfood.se och där kan du beställa provpåsarna. Det som också är så väldigt bra med Olivers är att de inte räds för att beskriva alla ingredienser i maten, man får en full innehållsdeklaration.
    Oj gratis frakt Ska kika in på sidan.. Tack
  • För blinda själar är alla katter
    Nuttans Mamma skrev 2010-01-30 10:30:25 följande:
    Hur ofta kan jag ge det?   Är jättetacksam för tips..
    Precis hur ofta du vill :) Inte säkert dock att kisse förstår riktigt hur det ska hanteras om han inte fått ben tidigare, men håll ut så kommer rovdjuret  i kisse snart fram :)
  • lennartsdotter

Undvik att ge våtfoder "bara som godis". Det är oerhört vanligt att katter som i regel bara knaprar torrisar får diarré den där lördagen man bjuder på blötmat. Det är bättre att ge ett mål blötmat per dag i sådana fall. Eventuellt att du ger kött eller ben istället för våtfoder då det inte har samma tendens att orsaka diarré.

Svar på tråden Royal Canin (kattfoder)...