• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Skumboll

hur är det med vab och vårdbidrag? får man tex vabba när man ska till hab? eller är sådant medräknat i vårdbidraget? 

♥ Simon ♥
  • pcalma

det är olika, det beror på vad som står i beslutet!! Kolla i ditt beslut!

Jag vabbar vid alla sådana besök!

• Skumboll
    pcalma skrev 2010-02-07 21:28:57 följande:
    det är olika, det beror på vad som står i beslutet!! Kolla i ditt beslut! Jag vabbar vid alla sådana besök!
    Ante mig att det var olika. 
    Något beslut har jag ju inte fått, därför jag var så nyfiken.
    ♥ Simon ♥
  • malininorrköping
    Boel1 skrev 2010-02-07 18:47:07 följande:
    Sitter här och är helt slut efter en dag med skrikiga barn och en natt med mycket spring. Barnen är lite sjuka, särskilt treåringen är väldigt skrikig och grinig...fast det är hon nästan jämt men nu är det ännu mer. Hon har sånt humör också, arg nästan hela tiden, mer utbrott än storebror med autism. Jag blir helt slut och trött på henne! Och så blir jag ledsen på mig själv för att jag inte kan  ha tålamod med henne.  Ibland har jag undrat och hon också har någon diagnos, det är så svårt att prata med henne när hon blir arg. Men för det mesta så tror jag väl att hon bara har ett häftigt humör och är i en period där allt är så noga. Dessutom är hon öronbarn och hör väldigt dåligt periodvis... Men är det verkligen normalt att börja gråta för att kniv och gaffel inte har samma mönster, att havregrynen på yoghurten inte täcker precis all yoghurt, att maten måste ligga på ett exakt ställe  på tallriken, köttfärssåsen får inte nudda salladen för då blir det skrik...ja, listan kan göras ännu längre.  Är det normalt för en treåring eller ska jag vara orolig? Vet ju att barn kan vara olika, och jag vet att hon har humör, men var går gränsen...hjälp mig att fundera!! Ska kanske tillägga att det är mest hemma det är så, när det är folk runtomkring så blir hon distraherad och glömmer för det mesta bort att vara arg...så det är kanske inom det normala ändå. Har beställt en bok som heter "Explosiva barn" som jag längtar efter att få för att se om jag kan få tips och hjälp! 
    Låter som min son...han har ingen diagnos men utredd, vi ska dock jobba utifrån ett autistiskt perspektiv för de tycker han har drag.
    Häromdagen fick han ett  sammanbrott . han frågade ( 7 år) vad ett kollegieblock är. Jag sa att det är ett block man skriver? Vadå skriver i . Vad skriver man hur skriver man ....1000 frågor och han blev aldrig nöjd och fick spelet på grund av ett j-a (sorry men så kände jag då ) kollegieblock. ca 30 min....Är det normalt? Annars är det mkt kring maten. Inte nudda gaffeln, ingen mat ska nudda varandra, inte titta, ngt som skiljer sig ¨åt sen sist. SUCK!!!!
  • HappyMind

Hej! Hoppar in här. Jag har en son som väntar på utredning för AS. Har ni några bra tips på hur ni får vardagen att funka? Jag skulle gärna vilja ha det lite lugnare här hemma. Vi försöker att berätta allt i god tid och pratar om det mesta, men det blir ändå en del utbrott för hans del. Annars är det mest den sociala biten som är jobbig för honom. Han får dessutom panik av att duscha och klippa håret. Han är känslig för höga ljud. Han äter inte vad som helst heller. Jag hoppas vi får en utredning snabbt, för jag håller på att bli knäpp av alla funderingar.

• pcalma
    HappyMind skrev 2010-02-08 08:27:52 följande:
    Hej! Hoppar in här. Jag har en son som väntar på utredning för AS. Har ni några bra tips på hur ni får vardagen att funka? Jag skulle gärna vilja ha det lite lugnare här hemma. Vi försöker att berätta allt i god tid och pratar om det mesta, men det blir ändå en del utbrott för hans del. Annars är det mest den sociala biten som är jobbig för honom. Han får dessutom panik av att duscha och klippa håret. Han är känslig för höga ljud. Han äter inte vad som helst heller. Jag hoppas vi får en utredning snabbt, för jag håller på att bli knäpp av alla funderingar.
    Gör vardagen så förutsägbar som möjligt, genom ett visuellt schema (med bilder).
    Oftast bruka det funka bättre med att bada än duscha, testa?
    Vi har inget badkar, men jag köpte en stor balja som mina kryper ner i. Går locka med lite diskmedel i o sugrör att blåsa bubblor med;) Sen tar jag fajten efter att timstocken har larmat att badet är slut, o tvättar håret.
    Min M äter bara enstaka saker o hon får den mat hon äter hela tiden. Vi ger inget annat.
  • HappyMind
    pcalma skrev 2010-02-08 08:46:37 följande:
    Gör vardagen så förutsägbar som möjligt, genom ett visuellt schema (med bilder). Oftast bruka det funka bättre med att bada än duscha, testa? Vi har inget badkar, men jag köpte en stor balja som mina kryper ner i. Går locka med lite diskmedel i o sugrör att blåsa bubblor med;) Sen tar jag fajten efter att timstocken har larmat att badet är slut, o tvättar håret. Min M äter bara enstaka saker o hon får den mat hon äter hela tiden. Vi ger inget annat.
    Maten har vi slutat bråka om. Han får det han äter. Det känns inte som ett problem längre, inte hemma iaf. Lite svårare när man är bortbjuden eller på dagis.
    Balja var en bra idé! Vi har inte heller badkar. Finns det baljor som man kan få ner en kille på 130 cm? Det gör det kanske. Jag ska kolla.
    Har du någon bild på ert schema? Jag har funderat på det, men vill gärna se hur ni andra har gjort? Foton eller ritade bilder?
    Jag ska köpa hörselskydd också. Jag vet att Peltor har för små barn. De ska ta bort det skadliga ljudet samtidigt som de inte stänger ute normala ljud. Men passar dessa en kille i storlek med en 8-åring?
  • pcalma

Nej jag har ingen bild, men det är en whiteboard/magnettavla uppdelat i 7 fält med veckans färger,
    grön-måndag
    blå-tisdag
    vit-onsdag
    brun-torsdag
    gul-fredag
    rosa-lördag
    röd-söndag
    På platser har jag digitala bilder men de andra är som vi fått från hjälpmedelscentralen/habiliteringen. Innan dess så målade jag bilder till äldsta dottern, tandborste osv. Men använd digitalkameran om du har möjlighet.

Jag har en "tvättbalja" som jag köpt på ikea, inte jättestor så det är trångt men det går att komma i;) Dottern är 124 cm lång o sonen 120. Nu badar de var för sig men för inte så länge sedan fick de plats båda två:)

Jag vet inte om hörselskydd. Jag har tänkt att köpa trådlösa....hrmmm...nu hittar jag inte ordet.. vad heter det? Sådana som man kopplar in i tv:n så de hör det ljudet bara;)) Så kan man sätta henne vid tv:n när man dammsuger.

• HappyMind
    pcalma skrev 2010-02-08 11:09:55 följande:
    Nej jag har ingen bild, men det är en whiteboard/magnettavla uppdelat i 7 fält med veckans färger, grön-måndag blå-tisdag vit-onsdag brun-torsdag gul-fredag rosa-lördag röd-söndag På platser har jag digitala bilder men de andra är som vi fått från hjälpmedelscentralen/habiliteringen. Innan dess så målade jag bilder till äldsta dottern, tandborste osv. Men använd digitalkameran om du har möjlighet. Jag har en "tvättbalja" som jag köpt på ikea, inte jättestor så det är trångt men det går att komma i;) Dottern är 124 cm lång o sonen 120. Nu badar de var för sig men för inte så länge sedan fick de plats båda två:) Jag vet inte om hörselskydd. Jag har tänkt att köpa trådlösa....hrmmm...nu hittar jag inte ordet.. vad heter det? Sådana som man kopplar in i tv:n så de hör det ljudet bara;)) Så kan man sätta henne vid tv:n när man dammsuger.
    Ja, dammsugaren är ett bekymmer. Sådana lurar skulle vi kanske också behöva. Annars brukar han ta sin bärbara DVD och stänga in sig på sitt rum när jag städar. 
    Jag tänkte använda hörselskydden på tex bio eller konserter. Vi var och skulle titta på Mora Träsk för 1 år sedan. Han älskade Mora Träsk och tittade på dem dagligen. Han var jätteglad över att få se dem. Jag lämnade lillebror hos en kompis bara för att få lite egen tid med sonen. När vi kom in i idrottshallen där Mora Träsk skulle uppträda så kom tårarna. Vi satt kvar under två låtar, men när killen gråter hejdlöst och gömmer ansiktet mot min hals hela tiden så insåg jag att det inte skulle gå. Han pratar fortfarande om hur ont i öronen han hade då och hur läskigt det var den gången. Samtidigt så vill han gå på barnteater och jag har inte vågat prova igen. Så med hörselskydd som tar bort det onödigt höga ljudet skulle kanske göra att vi vågar prova igen.
Svar på tråden Autismtråd 10