• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Klättermusen

Skumboll, är det inte det ena så är det det andra. Vår situation är det omvända. Vi har lyckats få kommunen med oss ang avlösning (assistans) och de vill verkligen att förskolorna accepterar de tränare vi har funnit men den förskola som finns i nuläget kan inte anställa dem eftersom att de inte är förskolelärare (trots att de har jobbat med autistiska barn och ungdommar och varit resurs på andra ställen). Det är någon slags "regel" de inte kan bryta emot.
    Herregud, man undrar om det finns någon som fått i arbete för att trassla till det så mycket som möjligt.
    För oss ser det ut som att vi kommer att få skjuta till en hel del pengar själva för att ro iland med de tränare vi har så det blir väl till att äta makaroner och ketchup under en bra tid framöver..
    Och tanken att sälja sig själv är du inte ensam om att ha yttrat!

• HappyMind

Jag har precis klippt håret på min helt hysteriska son. Hemskt jobbigt för alla inblandade. Sonen skriker som en stucken gris att det gör ont. Man skulle kunna tro att jag klipper honom i huden. Det slutade som vanligt med att mannen fick sitta och hålla i honom. Hur gör ni andra vars barn får ont av att klippa håret?

• amomentlikethis

Hur gör ni andra med maten, ni som har barn som har svårt för mat?

sonen har börjat vägra äta, inget duger!

Han älskar grönsaker, men ärligt, det kan man varken leva enbart på och dessutom är det hutlöst dyrt och inget jag har råd att servera till både frukost, middag, kvällsmat 7 dagar i veckan året runt.

Hur gör ni andra, ger vad barnet äter eller trugar ni i annat med?

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • kjempekul

Just nu äter vår son massor av plättar, men de går att variera med ägg och avokado, ägg och päron, ägg och kyckling eller vad som helst,,,,
    Vi tycker det är bättre att han äter och man försöker variera det han äter än att han inte äter alls! Men många misstycker säkert till plättar varje dag!

• Förväntansfull0406

Hej alla...... Hoppas en förtvivlad mamma får vara med här? Min son är snart fyra år och fick sin diagnos i dec.

Det mesta e kaos här hemma, men det blir väl bättre med hjälp.

Jag har MASSOR med frågor, men får nog ta en del med HAB, men bra att jag hittat hit iaf, så man kan få lite stöd från andra föräldrar.

En sak som egentligen inte rör sonen men som verkligen bekymrar mig jätte mycket just nu är om autism är ärftligt? Ni som har fått barn efter detta barn ni har med autsim, har de med autism? Detta har aldrig bekymrat mig innan, men nu gör det av någon anledning, vi väntar nämligen syskon till sommaren.

Som sagt, tur man hitta hit!

Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100801
  • Förväntansfull0406

år jag fråga hur vårdbidraget funkar? VAD ska det gå till?? är det jobbigt att ansöka??

Julia 040827 Albin 060320 Bebis Bf 100801
  • 060810

Förväntansfull:
    Ja autism och närliggande diagnoser har en viss ärftligbet. Vi har en del i min släkt och nu ska ju sonen utredas för det. Jag bekymrar mig med för min "Mini" som jag även tror att du gör.

Jag läser er tråd ibland för att få lite tips och tankar på hur saker kan ses för min lille plutt. Han är bara snart 2 år och genomgår just nu en miniutredning hos en bvc psykolog.

• pcalma

Förväntasnfull: Välkommen hit!
    Det finns info om VB på FKs hemsida o även en sk lathund för hur man ansöker.

VB grundrar sig på det merarbete du har med sonen i förhållande till vad man har för "standardbarnet" i motsvarande ålder.
    Du skriver utförligt ner allt merarbete du har med sonen o skickar med läkarintyg för vårdbidrag som styrker barnet svårigheter.
    Du kan även i samma ansökan ansöka om merkostnder.

Försök att få in din asnökan redan i feb så får du retroaktivt från fen mån. Har du inget läkarintyg då så skriver du bara att du kompletterar med det"!

• pcalma

Ang matproblem.. Min dotter på snart 6 år är också snäv i sitt matintag o är mager som en sticka.
    Hon äter kokt ägg till frukost (men det måste vara exakt perfekt gula) o så äter hon tacos (mjukt bröd, gurka, färs o majs) farmor små runda kringlor funkar också o även "gula" chips (med bearnaiessmak)
    Hon får det hon äter här hemma! Brukar gå i perioder på ca 3 mån o pang bom så hatar hon plötsligt något o ska ha nåt helt annat. Innan tacos var det plättor tex o det har varit fiskpinnar, vit sås, majs o potatis.

Hon äter också bättre om övriga familjen lämnat bordet o det blir lugn o ro. Hon har inte det sociala behover som vi andra har, utan upplever det som ett jobbigt krav (tror jag) Därför så låter vi henne löpa när hon lämnar bordet i skrik efter några sek (eller mikrodels sekunder;)) o tar henne till bordet när hon lugnat sig o övriga har ätit klart.

• malininorrköping
    pcalma skrev 2010-02-09 22:00:38 följande:
    Ang matproblem.. Min dotter på snart 6 år är också snäv i sitt matintag o är mager som en sticka.Hon äter kokt ägg till frukost (men det måste vara exakt perfekt gula) o så äter hon tacos (mjukt bröd, gurka, färs o majs) farmor små runda kringlor funkar också o även "gula" chips (med bearnaiessmak)Hon får det hon äter här hemma! Brukar gå i perioder på ca 3 mån o pang bom så hatar hon plötsligt något o ska ha nåt helt annat. Innan tacos var det plättor tex o det har varit fiskpinnar, vit sås, majs o potatis.Hon äter också bättre om övriga familjen lämnat bordet o det blir lugn o ro. Hon har inte det sociala behover som vi andra har, utan upplever det som ett jobbigt krav (tror jag) Därför så låter vi henne löpa när hon lämnar bordet i skrik efter några sek (eller mikrodels sekunder;)) o tar henne till bordet när hon lugnat sig o övriga har ätit klart.
    Här är det samma sak. Sonen äter bäst i lugn och ro....känns tråkigt men vad ska man göra.
Svar på tråden Autismtråd 10