• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Angi07

vilka idioter kan finnas hos Fk ibland, man fattar inte hur de tänker, men jag ska tänka på det. Jag har precis gjort en anmälan till FK pga av detta , vi får se  vad de säger, jag har en intyg från psykologen från hablitering.

• Angi07

kanske bättre säga att barnet är magsjuk i stället eller hur?

• SaramedM
    Angi07 skrev 2010-02-07 11:12:04 följande:
    vilka idioter kan finnas hos Fk ibland, man fattar inte hur de tänker, men jag ska tänka på det. Jag har precis gjort en anmälan till FK pga av detta , vi får se  vad de säger, jag har en intyg från psykologen från hablitering.
    då kan det nog gå bättre, vi gjorde det utan intyg

jag tänker att det är inte de som jobbar med det som satt regelverket
  • Angi07

De har säkert gamla regler som inte har ändras på 50 år, där det inte fanns så mycket kunskaper om autism som nu . Det är bara hoppas att detta förändras med tiden.

• Boel1

Sitter här och är helt slut efter en dag med skrikiga barn och en natt med mycket spring. Barnen är lite sjuka, särskilt treåringen är väldigt skrikig och grinig...fast det är hon nästan jämt men nu är det ännu mer.
     Hon har sånt humör också, arg nästan hela tiden, mer utbrott än storebror med autism. Jag blir helt slut och trött på henne! Och så blir jag ledsen på mig själv för att jag inte kan  ha tålamod med henne.
     Ibland har jag undrat och hon också har någon diagnos, det är så svårt att prata med henne när hon blir arg. Men för det mesta så tror jag väl att hon bara har ett häftigt humör och är i en period där allt är så noga. Dessutom är hon öronbarn och hör väldigt dåligt periodvis...
     Men är det verkligen normalt att börja gråta för att kniv och gaffel inte har samma mönster, att havregrynen på yoghurten inte täcker precis all yoghurt, att maten måste ligga på ett exakt ställe  på tallriken, köttfärssåsen får inte nudda salladen för då blir det skrik...ja, listan kan göras ännu längre.
     Är det normalt för en treåring eller ska jag vara orolig? Vet ju att barn kan vara olika, och jag vet att hon har humör, men var går gränsen...hjälp mig att fundera!!
     Ska kanske tillägga att det är mest hemma det är så, när det är folk runtomkring så blir hon distraherad och glömmer för det mesta bort att vara arg...så det är kanske inom det normala ändå.
     Har beställt en bok som heter "Explosiva barn" som jag längtar efter att få för att se om jag kan få tips och hjälp! 

• Angels with silverwings

explosiva barn är strålande, den ger nya infallsvinklar och ideer.

• Boel1

Ska bli spännande att läsa! Har beställt en virkbok också som jag ser lika mycket fram emot...fast den ju mest är nöje och inte så mycket nytta med, mer än avkoppling för mig som ju i och för sig är mycket välbehövligt!

• cruz

Boel min icke autistiska tre-åring är också sådan. Om vi häller upp juicen på fel sätt så måste vi börja om från början igen etc. Han har också häftiga vredesutbrott. Men för övrigt så är han helt normal så jag tror inte han kommer i närheten av en diagnos.

• Boel1

Tror väl egentligen inte heller att hon skulle ha någon diagnos, men man blir väl lite "nojjig" när man har en med diagnos...
     Jag borde ju veta hur barn kan vara som har fyra stycken, sex yngre syskon och dessutom är förskollärare. Men jag har aldrig träffat på en sån sort som min treåring, så man är nog aldrig expert hur mycket barn man än har haft hand om!
     Jag älskar henne som hon är, men jag blir så trött på alla utbrott!

• pcalma

Ang VAB: Vi har med problem när förskolan slår ihop avdelningar o bara håller öppet på EN förskola på orten o det inte är samma som hennes ordinarie. Dessutom annan personal o andra barn osv.
    Jag tog upp detta med vår kontakt på BUP som sa att jag skulle kolla med FK om vad som gällde o vilka intyg som krävdes för att få vabba vid sådana tillfällen. Gäller ju hela jullovet o 7 veckor på semestern, samt även en del andra klämdagar osv. BUP skulle ordna det intyg som krävdes!!!
    Jag ringde FK o de sa att jag fick ansöka, det var nu denna julen. Jag sa att jag måste ha besked innan OM jag får eller inte får vabba, då jag annars blir utan ersättning o jag har inte råd att ta leidigt utan betalning!!
    Efter en dag rinde det sk expert på området o sa att vab är lika med sjukt barn o därför har jag inte rätt till vab oavsett vilket intyg jag har på barnet (om denne inte är sjuk!!) Jag sa att hon har ju ett funktionshinder o bla bla förklarade vad det innebär för henne.
    Denne menade på att det är kommunens skyldighet att ordna barnomsorg till henne även under ledighetstider mm.
    jag sa att det är ju inte så att de nekar henne att komma dit, det är JAG som nekar till lämna henne där. För att JAG måste veta att HON har det bra o mår bra, o det gör hon inte om hon lämnas på ett helt nytt ställe med helt andra fröknar o barn. INGEN mår ju bra av det, o jag kan inte utsätta mitt barn för detta! Skulle jag säga: Hej här är hon! Ha en bra dag o gå??? Finns ju inte på kartan, men han menade på att det samma för ett barn på 1 år som är nyinskolat!! Också en jämförelse!!!
    Hur eller hur så fick jag inte igenom detta!!
    Hade turen att kunna ta kompledigt hela julen istället. Det visste jag ju isf att jag hade timmar till, men jag hade behövt de bättre vid andra tillfällen, samt att det också kändes som en principsak!!
    Inte klokt!

Svar på tråden Autismtråd 10