• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Ela

Jag håller med om att det är svårt när man inte vet hur svår en reaktion skulle bli. Min sjumånaders har aldrig ätit ägg själv men fått i sig genom amning och då fått eksem. Han reagerade omedelbart och kraftigt på pricktest. Han har inte reagerat när andra ätit ägg eller vi har tillagat ägg och han varit i samma rum. När vi var hos svärföräldrarna här tidigare började svärmor dock att pilla med hans rån som han skulle äta efter att hon hade skalat och ätit ägg och jag hindrade henne förstås. Det kändes som att hon tyckte att jag överdrev men jag vill verkligen inte riskera en reaktion på så sätt. När han ska börja på dagis så småningom kommer vi nog att känna oss rätt trygga ändå. På det dagis som hans storasystrar går på är de vana vid multiallergiska barn och en i personalen är f.d. barnsjuksköterska. De vet ju redan nu att lillebror är äggallergiker också.

• Yosa

Sjunker RAST-resultatet ju äldre barnet blir om allergin minskar? Tar man RAST genom blodprov? Vår Elin va ca 8-9 månader när RAST gjordes och då hade hon tio gånger mer på ägg än på mjölkprotein och ordinerades mjölkproteinfri kost och äggfri kost. Mjölk växte sedan bort medan ägg finns kvar (har vi märkt några gånger tyvärr). Nu är hon drygt 6 år.

Kan man göra om RAST?
    Kan värdet sjunka på RAST? 

• Yosa

Har en anteckning om att hon hade 2.1 på mjölkprotein oich 21 på ägg. kan den siffran stämma?

• Billabong

Vi har inte gjort ngt RAST och när jag läst om allt ni skrivit här så verkar det heller inte nödvändigt vid nästa kontroll på barnallergimottagningen eftersom det är klart o tydligt konstaterat att han är äggallergiker. Stämmer det? Min pojke fick en rejäl allergireaktion när han åt lite "rent ägg" strax innan sin 1-årsdag. Svullnade upp i hela ansiktet, blev knallröd i skinnet på hela kroppen ändå ut mot låren och armveckan, det kliade. Men det satte sig inte alls på andningen.
    Jag kontaktade läkarna där innan fsk-starten i januari för att få info och intyg. Var bl.a. orolig för att han skulle få andningsbesvär vid en ny allergireaktion men läkaren lugnade mig och sa att nästan alla barn får samma reaktion varje gång de drabbas. Kändes bra. Hon berättade också att allergisjuksköterskorna som är knutna till barnallergimottagningen gärna kommer ut till fsk och pratar med pedagogerna och bespisningspersonalen för att informera om allergier av detta slag. Kändes jätteproffsigt och bra att de ställer upp på sådant. Nu behövdes det inte då de alla kände att de hade koll på det.

Vi gjorde som sagt inte RAST utan pricktest ca 1,5 månad efter allergichocken. Barnsjuksköterskan konstaterade att allergin är kraftig och att det var en 4, på vad jag uppfattar det som en 5-gradig skala. Ni andra, har ni också fått skalor på pricktestet eller bara på RAST?

Här görs nog pricktestet om nu i början av hösten. Det ska göras årligen, men de sa att sannolikt har det inte hänt så mkt, barnen brukar behöva bli lite äldre innan äggallergin minskar. Hur stämmer det med era erfarenheter? När har era barns äggallergi minskat eller rent av försvunnit helt?
    Och, vid vilken skapa på prick-testet har man genomfört provokation på barnallergimottagningen? Det sker i form av att äta sockerkaka under observation här.   

• Gladhannapanna

Sara: Julia hade en trea på första pricktestet och en fyra på andra ett år senare. Jag känner inte heller något behov av ett RAST test. Försöker ibland tänka på att alla tester och prover kostar ganska mycket pengar och vården kan behöva dem till andra saker än tester som inte behövs. Dock ska jag fråga om medicin nästa gång vi är där.

• SanTan

Sara:
    Vi har inte tagit något RAST test gällande dotterns äggallergi. Vi vet att hon reagerade kraftigt när hon var 1.5 år. Efter det gör dom en pricktests kontroll en gång per år. Nu är hennes prick mycket mindre (har aldrig fått någon skala) men fortfarande ganska stor. Och hon reagerar inte längre vid kontakt eller luftburet, vilket hon gjorde när hon var mindre. Så storleken på pricken stämmer med hur vi upplever det!
    Nu är hon 4.5 år. Hon  har en kompis på dagis som blev fyra nu i juni och hans äggallergi har redan vuxit bort! Tyvärr har han fått rätt kraftig pollenallergi istället, vilket vad jag har förstått, är ganska vanligt.
    Men han var rätt tidig med att ägget försvan och pollen började....

Dom säger att ägg-allergin brukar växa bort i skolåldern, om den nu växer bort. Och jag har för mig att 80-90% av alla barn med äggallergi blir fria från det senare.

Jag håller med dig, finns ingen anledning till RAST för att få en siffra på hennes äggallergi!

Däremot gjorde dom det för hennes nötallergi. Dom tog pricktest först och hon visade utslag för jordnöt och hasselnöt. Efter det tog hon blodprov med "nöt-panel" för att kolla flera nötter och för att få en siffra på hur hög allergi hon har mot de som gav utslag på pricktestet. Här kändes det dock mer relevant!

• Billabong

Tack för era svar, Pyttis och Tootoolah.

Pyttis. Ah! Attans att allergin blivit värre mellan första o andra pricktestet.
    Ja Betapred o antihistamin av ngt slag tycker jag att både ni och fsk bör vara utrustade med.  

Tootoolah: Ja, att det gjordes RAST vid nötallergin förstår jag helt och fullt mtp att just nötallergi ofta kan ge mkt svåra besvär. 

• Twixie

Vi har inte tagit något test på tre år. Vi tog sista testet när sonen var drygt 1,5 år. Då var det egentligen mest för att han skulle börja på ny förskola som vlle ha läkarintyg och vi gjorde ett pricktest för att säkerställa att han fortfarande var allergisk. Läkaren menade sedan på att då han fortfarande var allergisk så var det ingen idé att testa sonen igen förrän i 5-års åldern eftersom det är ovanligt att allergin växer bort mellan dem åren. Enligt honom så är det att allergin antingen växer bort under första levnadsåret eller så är nästa "vanliga" fas i skolåldern...

Vi har testat lite hemma med ägg på armen och det har gett utslag. Har testat med kokt ägg, tänkte att när/om han klarar det så kan jag testa med rått på armen. Men så länge han reagerar på kokt kommer han också reagera på rått. Känner inget behov av att testa på mottagningen så länge jag ser att han reagerar hemma. Vi har fått nya läkarintyg efter det sista provet, de har frågat om jag tror att han fortfarande är allergisk och det har jag sagt att han är.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Nenna B

Hej!

Jag har en pojk som inte tål ägg (inte allergisk, men överkänslig) och vi har nu uteslutit ägg i allt vi kommit åt sen ett halvår tillbaka. Han är 2,5 år ungefär.

Vi gjorde ett allergitest för en månad sen ungefär där det konstaterades att han inte var allergisk, men jag fick sen höra på sidovägar att man endast testar äggvita. Vet ni om det stämmer? Och kan man be om ett allergitest på äggula i sånna fall?

Jag tror inte att han är allergisk utan mer överkänslig ändå, han reagerar inte med utslag eller andra typiska allergiska reaktioner. Utan med magont, diarre och han blir allmänt ledsen och tjurig (kommer troligtvis från magontet). Äter han ägg vet vi att vi räkna med minst en sömnlös natt med massor av gråt.      

• LokesMammi
    Nenna B skrev 2011-08-14 08:03:17 följande:
    Hej!

Jag har en pojk som inte tål ägg (inte allergisk, men överkänslig) och vi har nu uteslutit ägg i allt vi kommit åt sen ett halvår tillbaka. Han är 2,5 år ungefär.

Vi gjorde ett allergitest för en månad sen ungefär där det konstaterades att han inte var allergisk, men jag fick sen höra på sidovägar att man endast testar äggvita. Vet ni om det stämmer? Och kan man be om ett allergitest på äggula i sånna fall?

Jag tror inte att han är allergisk utan mer överkänslig ändå, han reagerar inte med utslag eller andra typiska allergiska reaktioner. Utan med magont, diarre och han blir allmänt ledsen och tjurig (kommer troligtvis från magontet). Äter han ägg vet vi att vi räkna med minst en sömnlös natt med massor av gråt.      
    Jag själv är allergisk mot ägg. Jag kan äta pannkaka o sockerkaka, men inte stek/kokt ägg eller omelett t.ex. På pricktestet dom tog på mig så var det otydligt så då fick jag äta ett kokt ägg på sjukhuset. Jag fick enast äta gulan. Började klia i halsen och fick blåsor på läpparna. När vi sen gick därifrån så började jag få svårt o andas så vi gick tillbaka och jag fick medicin. Jag var då 18 år. Läkarna sa att anledningen till att jag bara fick äta gulan var för att reagerar man på gulan så reagerar man på vitan. Vitan är mera allergiframkallande än gulan.
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Äggallergitråden