• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Yosa

Idag kom Elin hem med en egengjord marsipangris från skolan. Kan det vara ägg i den tror ni? Ska fråga läraren imorgon

• lillasysteryster

Någon som har nåt förslag på vad man kan garnera pepparkakshuset med istället för det där vita med ägg i som man brukar ha...

• Soffifi

Hallojs!

Ska göra egen rödbetssallad bl.a. som då ska vara majonnäs i. Läste att man kunde ta äggfri majonnäs och letade efter det idag på ICA Maxi. De hade säkert 10-15 olika men ingen äggfri. Vet nån var man hittar det? Står de på nån särskild hylla?

Tack! 

• lo g

Hej!
    Har aldrig skrivit här tidigare men lästa ganska mycket av tråden!
    Har en dotter på 1.5 år som jag misstänker inte tål ägg.
    När jag bröjade med ägg så fick hon ingen stor reaktion men då var det ju tilllagat ägg vi använde. Provade bara 2-3gånger. Glömde som bort det eftersom hon hade så problem med magen att allt annat blev oviktigt!

Men för en vecka sedan så åt vi ute och hon fick lite hamburgedressing på kinden och näsan. När vi senare tårkade bort det så var hon alldeles röd när dressinging varit. Fick tipset i mjölktråden att det kunde vara ägg som hon reagerade på eftersom det ofta är rått i det. Dagen efter hade upphöjnaden och rådnaden försvunnit. Men tycker ju inte att hon skulle fått utslag av det om hon tålde allt i den!?

Kan de reagera så olika i grad på ägg. Eller måste de reagera även när det är i maten! Nu hållre vi på att provocera med gluten och hon har mycket eksem på kroppen så det är svårt att veta vad som är vad. Vi äter sällan mat med ägg hemma. Och eftersom hon är kroniskt förstoppad så är det svårt att veta om hon reagaerar på något via maten och det skulle synas i avföringen!

Hon har alltid haft torra och röda kinder med prickar (nästan som nässelutslag) sedan vi började med vanlig mat. Men har alltid trott att det beror på att hon bara är torr. men kan det vara allergi eksem? Eller måste det visa sig på hela kroppen?

Nu blev det många frågor men hoppas att någon kan svara på nån! Ska försöka få en remiss till barnmottagningen för pricktest men vårt BVC är allt annat än medgörliga!

• Gladhannapanna

Välkommen hit: äggallergi yttrar sig olika på olika barn. Vissa är hyperkänsliga och andra är inte så känsliga. Att reagera när det kommer på huden är ganska vanligt!

Idag har jag griljerat vår skinka. Tog en tsk noegg med en msk vatten samt senap. Blev riktigt bra!

• SanTan

lo g:
    Välkommen!

Mitt första tips:
    Kolla om hon reagerar om du stryker ett kokt skalat ägg mot hennes arm. Gör hon det är hon helt klart allergisk mot ägg.

Om hon alltid har haft eksemig hud så kan det mycket väl vara från ägg. Min dotter hade "bara" eksem och vid 1.5 års ålder ringde jag själv till allergimottagningen för att pricktesta. Och hon hade äggallergi. Vi plockade bort ägget ur hennes kost och hennes eksem försvann! Fram tills vi konstaterade äggallergi hade vi fått rådet från BVC att smörja med hydrokortison. "En del barn är eksembarn", "Det är bara att smörja, smörja och smörja" var dom råd vi fick!

Vi kunde ta bort hydrokortisonen helt då vi plockade bort äggen.

När hon var mindre fick hon även eksem av luftburet ägg, men det har försvunnit nu.

Så mitt råd:
    Testa med kokt ägg enligt ovan
    Om hon visar positivt, ta bort ALL ägg ur hennes kost och allt som innehåller ägg. Testa i 4 veckor (det behövs rätt lång tid för att se resultat, framförallt om reaktionen är eksem).
    Se om hon blir bättre!

OCh så klart, ring och få en tid för pricktest!!!

Lycka till!

• lo g
    SanTan skrev 2011-12-21 15:06:36 följande:
    lo g:
    Välkommen!

Mitt första tips:
    Kolla om hon reagerar om du stryker ett kokt skalat ägg mot hennes arm. Gör hon det är hon helt klart allergisk mot ägg.

Om hon alltid har haft eksemig hud så kan det mycket väl vara från ägg. Min dotter hade "bara" eksem och vid 1.5 års ålder ringde jag själv till allergimottagningen för att pricktesta. Och hon hade äggallergi. Vi plockade bort ägget ur hennes kost och hennes eksem försvann! Fram tills vi konstaterade äggallergi hade vi fått rådet från BVC att smörja med hydrokortison. "En del barn är eksembarn", "Det är bara att smörja, smörja och smörja" var dom råd vi fick!

Vi kunde ta bort hydrokortisonen helt då vi plockade bort äggen.

När hon var mindre fick hon även eksem av luftburet ägg, men det har försvunnit nu.

Så mitt råd:
    Testa med kokt ägg enligt ovan
    Om hon visar positivt, ta bort ALL ägg ur hennes kost och allt som innehåller ägg. Testa i 4 veckor (det behövs rätt lång tid för att se resultat, framförallt om reaktionen är eksem).
    Se om hon blir bättre!

OCh så klart, ring och få en tid för pricktest!!!

Lycka till!
    Tack för tipset. Ska prova nu under jul när det äts mycket ägg och se om hon reagerar!

Vi har ju också fått höra att hon är ett såkallat prickbarn som behöver smörjas! Men jag har alltid tyckt att året runt ska man ju inte ha torr och irreterad hy. Visst under vinter är de flesta lite känslig och lätt blir torr och narig men under hela året då borde det ju vara något annat!

Om det inte visar sig något när vi själv testar så kommer jag nog ändå vilja göra pricktest!
    De kollar ju så mycket annat också! Jag är själv astmatiker och har hösnuva bla och hon har lätt att bli rosslig i luftvägarna som sitter i länge.

Kan äggallergi även visa sig så att de blir slemmiga i bröstet? Som ex mjölkallergi.

Så det tar så länge som 4 veckor innan det går helt ur kroppen? För när vi började provocera när hon fick smakisar så skulle vi bara utesluta viss mat i några dagar för att se om det var det hon reagerade på! Men eftersom eksemen inte försvann så kunde vi ju inte säga att det var pga något födoämne!

Tack så mycket för alla råd!
    Och God Jul till alla!
  • Kavat

Ja, när det är eksem och mage brukar man säga en månad. Det tar två veckor innan det är helt ur kroppen och ytterligare tid innan kroppen läkt på rätt kost. Tänk dig ett sår som ska läka och börja räkna från när honnör helt fri från maten. Tarmen kan ju bra påverkad och det ser man ju inte.

Ammar man lägger man på två veckor.
    Man brukar säga minst 2 veckor om man inte ammar och 4 om man ammar.
    Men som sagt så ska det läkas också, både hud och i mage. Och sen ska ni helst se hur hon mår ett tag på kosten också. Så var inte för snabb.

Min son slutade spy två månader efter jag slutat ge honom allt han inte tålde. Det blev sakta bättre.

Svar på tråden Äggallergitråden