• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • SanTan
    IdaVi skrev 2011-12-13 11:53:47 följande:
    Sara: Förstår dig... Och det är ju ingen brådska att testa heller. Man överlever ju utan ägg

Ida fick ju som sagt en reaktion igår efter att ha hjälpt maken att använda äggskäraren (heter det så). Hon fick nässelutslag över hela kroppen. Nån mer av era barn som reagerar på beröring? 
    Inte nu längre, men dottern gjorde när hon var mindre. Då räckte det att jag hade hållt i ett ägg och sen höll henne i armen, hon fick röda kliande utslag på det stället då!

Hon reagerade då även mot luftburet ägg. Stekte jag pannkakor hemma så fikc hon eksem. Men detta har blivit bättre och det ger mig stora förhoppningar om att hennes äggallergi kommer att växa bort helt. Det har det dock inte gjort än! (Hon blir 5 i februari)

Jag kan berätta en grej. När hon var så där 2 år skulle jag testa lite om hon även reagerad med kontaktallergi mot ägg-gula.
    Jag tog en skalad ägghalva och la den i min hand. Tog en sked och "gröpte" ur lite ägg-gula på skeden. La undan ägghalvan och tog tag i dotterns arm med den hand jag hållit ägget. Men andra handen "smetade" jag lite ägg-gula på hennes hand (ovansidan). Efter bara någon minut hade hon stora röda utslag där jag hade hållt min hand, men INTE på hennes hand där jag smetat ägg-gula!

Jag hade inte en tanke på att hon skulle reagera via andra-hands kontakt, men så var det!!! Men alltså ingen reaktion från ägg-gulan!
  • elinson
    SanTan skrev 2011-12-13 13:44:41 följande:
    Inte nu längre, men dottern gjorde när hon var mindre. Då räckte det att jag hade hållt i ett ägg och sen höll henne i armen, hon fick röda kliande utslag på det stället då!

Hon reagerade då även mot luftburet ägg. Stekte jag pannkakor hemma så fikc hon eksem. Men detta har blivit bättre och det ger mig stora förhoppningar om att hennes äggallergi kommer att växa bort helt. Det har det dock inte gjort än! (Hon blir 5 i februari)

Jag kan berätta en grej. När hon var så där 2 år skulle jag testa lite om hon även reagerad med kontaktallergi mot ägg-gula.
    Jag tog en skalad ägghalva och la den i min hand. Tog en sked och "gröpte" ur lite ägg-gula på skeden. La undan ägghalvan och tog tag i dotterns arm med den hand jag hållit ägget. Men andra handen "smetade" jag lite ägg-gula på hennes hand (ovansidan). Efter bara någon minut hade hon stora röda utslag där jag hade hållt min hand, men INTE på hennes hand där jag smetat ägg-gula!

Jag hade inte en tanke på att hon skulle reagera via andra-hands kontakt, men så var det!!! Men alltså ingen reaktion från ägg-gulan!
    Det är proteinet som man reagerar på vid allergi. I gulan så finns mest fett och väldigt lite protein iförhållande till vitan som är rent protein.
  • AAEV

Hoppar in här också med en snabb fråga :)

Dottern är allergisk mot ägg (bla.) och vi har inte provocerat mer än två gånger. En gång fick hon en liten bit äggvita som hon tuggade lite på o sen spottade ut, då fick hon eksem på ryggen. Andra gången strök vi lite rått ägg på hennes rygg och då fick hon också eksem.
    Idag har hon ätit med lussebullar på dagis, som både hade ägg i smeten och var penslade med ägg. (Detta var en medveten provocering från vår sida, så dagis har inte gjort fel)
    Hon åt detta vid tretiden.
    Nu vid halv åtta kräks hon ner hela sig och sängen. Typ allt maginnehåll på en och samma gång. Det luktar inte maginfluensa och hon har heller ingen feber. DEt går inte maginfluensa på dagis, men ett barn hade det för över en vecka sen.

Vad tror ni? Är det en "normal" reaktion på ägg? Hon har även börjat få små prickar i nacken och ut på ena armen... 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Gladhannapanna

Julias reaktion när hon hade ätit äggröra var just kräkning så det låter som reaktion på ägg för mig!

I övrigt får Julia exem och blir dålig i magen om hon fått i sig liten mängd. Vi har tex chansat på MAX's nuggets om friterats i samma olja som produkter med ägg i. Det funkar tyvärr inte även om det inte är ägg i nuggetsarna.

• AAEV

Eleonora har inte spytt något mer, hon ligger precis stilla i sängen som jag la henne för två timmar sen! Tror och hoppas det här var en reaktion på ägget! 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Sousafon
    AAEV skrev 2011-12-13 20:21:04 följande:
    Hoppar in här också med en snabb fråga :)

Dottern är allergisk mot ägg (bla.) och vi har inte provocerat mer än två gånger. En gång fick hon en liten bit äggvita som hon tuggade lite på o sen spottade ut, då fick hon eksem på ryggen. Andra gången strök vi lite rått ägg på hennes rygg och då fick hon också eksem.
    Idag har hon ätit med lussebullar på dagis, som både hade ägg i smeten och var penslade med ägg. (Detta var en medveten provocering från vår sida, så dagis har inte gjort fel)
    Hon åt detta vid tretiden.
    Nu vid halv åtta kräks hon ner hela sig och sängen. Typ allt maginnehåll på en och samma gång. Det luktar inte maginfluensa och hon har heller ingen feber. DEt går inte maginfluensa på dagis, men ett barn hade det för över en vecka sen.

Vad tror ni? Är det en "normal" reaktion på ägg? Hon har även börjat få små prickar i nacken och ut på ena armen... 
    Japp, det låter som en normal allergisk reaktion på ägg. Så reagerar min pojke också. Hoppas att hon mår bra igen idag!
  • IdaVi
    Tootoolah: Vilken experimenterare där! Skönt att det verkar försvinna. Min dotter är 3 år så jag räknar med att hennes allergi är kvar ett tag till tyvärr...

Läskigt med kräkningar av ägg. Då känner jag mig "lyckligt lottad" som har en dotter som bara får nässelutslag (om hon inte äter nötter då blir det värre ).

Hoppas era små mår bättre snart!  
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Karla79

Någon som kan tipsa om en god äggfri glasstrut som finns i flerpack i vanliga butiker som ICA Maxi? Ska bjuda på dagis nästa vecka...

• Twixie

De flesta glasstrutar är äggfria, iaf de jag har läst på. GLassbåtar, Hello Kitty, GB-storpack mm. Finns ju även storpack i strutar men kan inte märket

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Äggallergitråden