• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • keya12
    Ann Lee skrev 2010-10-17 01:10:49 följande:
    Ser jättemumsig ut! Men man kommer bara till bilden när man klickar på länken. Har du även receptet utlagt på bloggen får du gärna länka till den också!
    Nej jag la bara in bilden. Men receptet är som följer:
    Skalet:
    300g digestive kex
    125g smör
    1-2 tsk vaniljsocker
    Man krossar digestivekexen och smälter smötek och häller i. Blanda in vaniljsockret. Tryck ut degen i en pajskal och lägg den i en förvärmd ugn på 175 grader i 10-15 minuter.

Fyllningen:
    1 burk kondenserad mjölk (sötad eller osötad)
    Om mjölken är osötad, blandar man i 2-4 msk florsocker
    4 äggulor
    4-5 lime fruket, skal och juice
    Man blandar ägg, mjölk och eventuellt socker och häller sedan i limeskal och juice. Då blir fyllningn lite tjockare i konsistensen. Man häller sedan smeten i pajskalet och gräddar det i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader.

Maräng:
    4 äggvitor
    5-6 msk strösocker
    Blanda ägg och socker och vispa den hård. Koka sedan marängen över varmvattenbad under omröring i ca 15 minuter. Spritsa marängen över pajen och grädda på ca 125 grader i ugnen. Lägg pajen i kylskåp eller frys över natten och garnera den med riven limeskal innan servering. Om man har den i frysen bör man ha den framme i rumstemperatur i 20 minuter före servering.

Den var väldigt uppskattad av både sambon och alla hans vänner, även om de normalt sätt inte gillar bakelser, eftersom den inte är så söt i smaken utan väldigt fräsch och lite syrlig.
  • Snuttjulla
    Längtan efter liten skrev 2010-10-16 10:44:10 följande:
    hej, sicken god tråd :)
    idag kanske jag ska våga mig på att göra en regnbågskaka... får se hur det blir :D
    Bubba80 skrev 2010-10-16 10:40:16 följande:
    Idag skall jag baka snickerskakor Tungan ute
    Recepten då? kan ju inte suktas sådär...! Regnbågskaka låter skoj, är det som den där läskiga amerikanske tårtliknande?
  • Ann Lee
    keya12 skrev 2010-10-17 21:51:50 följande:
    Nej jag la bara in bilden. Men receptet är som följer:
    Skalet:
    300g digestive kex
    125g smör
    1-2 tsk vaniljsocker
    Man krossar digestivekexen och smälter smötek och häller i. Blanda in vaniljsockret. Tryck ut degen i en pajskal och lägg den i en förvärmd ugn på 175 grader i 10-15 minuter.

Fyllningen:
    1 burk kondenserad mjölk (sötad eller osötad)
    Om mjölken är osötad, blandar man i 2-4 msk florsocker
    4 äggulor
    4-5 lime fruket, skal och juice
    Man blandar ägg, mjölk och eventuellt socker och häller sedan i limeskal och juice. Då blir fyllningn lite tjockare i konsistensen. Man häller sedan smeten i pajskalet och gräddar det i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader.

Maräng:
    4 äggvitor
    5-6 msk strösocker
    Blanda ägg och socker och vispa den hård. Koka sedan marängen över varmvattenbad under omröring i ca 15 minuter. Spritsa marängen över pajen och grädda på ca 125 grader i ugnen. Lägg pajen i kylskåp eller frys över natten och garnera den med riven limeskal innan servering. Om man har den i frysen bör man ha den framme i rumstemperatur i 20 minuter före servering.

Den var väldigt uppskattad av både sambon och alla hans vänner, även om de normalt sätt inte gillar bakelser, eftersom den inte är så söt i smaken utan väldigt fräsch och lite syrlig.
    Tack!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Yabbadabbadoo

Har fått en förfrågan om att göra en trisslott-tårta till fars dag =)
    Så idag gjorde jag en testtårta för att se om jag fixade det.

Kolla in resultaten bland mina bilder
    och kommentera gärna om ni tycker det är någorlunda likt osv.

Med skavanker o allt blev jag ändå rätt nöjd,med tanke på att jag stressgjorde den.
    Har ju mer tid och koncentration till den riktiga tårtan sen  =)

Fyllde den med det jag hade färdig hemma. Nutellsfluff,och spacklad med Chokladsmörkräm,täckt och dekorerad med SP.

• Längtan efter liten
    ..Snuttjulla skrev 2010-10-18 14:56:03 följande:
    Bubba80 skrev 2010-10-16 10:40:16 följande:
    Idag skall jag baka snickerskakor Tungan ute
    Recepten då? kan ju inte suktas sådär...! Regnbågskaka låter skoj, är det som den där läskiga amerikanske tårtliknande?
    ha ha ja den med massa olika färger :) super fin blev den.
    Här kommer receptet
    http://www.kokaihop.se/recept/regnbagskaka-2
    Längtan efter liten är stor
  • Candis

Någon som bakar ngt särskilt inför halloween?

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Ann Lee
    Candis skrev 2010-10-19 18:19:55 följande:
    Någon som bakar ngt särskilt inför halloween?
    Vi firar inte halloween men på hösten brukar jag baka någon amerikansk-typisk kaka/skördekaka. Det kan bli morotstårta, rödbetskaka eller zucchinikaka... alla med philadelphiaglasyr.
Svar på tråden För oss som bakar