För oss som bakar
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Vad ska du baka idag/ har bakat idag??
Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.
Idag bjuds det på Chocolate Marshmallows Cupcakes med Chokladglaze på i bloggen
---> vardagsbak.blogspot.com/
Hej. Jag bara en fråga till som bakar mycket hemma. Jag är själv konditor o brukar att hata o ställa mig att baka när jag kommer hem. Men nu är jag mamma ledig o det börjar suga i 'baktarmen' (ej att missuppfattas, det lät ju knasigt) men ni fattar... Men jag är så trött på elvispen!! Tänkte nu köpa en kitchen aid. Den går ju liksom inte gämföra med den maskin jag har på jobbet givetvis... Men vad har ni? Är den värd pengarna? Hittade en på en sida för 3300 o tyckte priset var ok. Eller har ni ngt annat tips?
Senaste blev en sats med "förenklade" ciabatta på surdeg
http://louisespis.blogspot.com/2010/11/ciabatta-pa-surdeg.html
AnnLee: den kanske man skulle kika på då. Men den är inte slö eller så?
Tack för ditt snabba svar'
Ja, att det blir lite för tungt för den ibland. En som har en kitchen aid nämnde något om att hon tyckte det var så. När hon körde bröd degar exempelvis.
Jag bakade nog den godaste kladdkakan jag ätit, nu i helgen. Åh, så god, det vattnas i munnen när jag tänker på den, den var så god att det liksom drog ihop sig i smaklökarna och det "krullades" i munnen. Nåt bildbevis finns dock inte, den var för god för att hinnas med att fotas, detta trots att den fick vila en natt i kylen.
4 ägg,
3 1/2 dl socker
en dutt vaniljsocker
7 msk kakao
1/2 dl sirap
3 1/2 dl mjöl och
125 g smält smör
1/2 tsk grovs salt eller halvsalt (kanske hade lite mer..)
Jag glömde bakpulvret, och jag vet inte om dte var det som gjorde det, har provat recept förrut med både bakpulver och utan, så det är ju inget måste. En större saltmängd var nog det lilla extra också.
Sen är det tråkiga att jag aldrig mäter mina ingredienser exakt, så jag kommer aldrig kunna baka lika god kaka igen.
Men detta är ungefär, och hade jag haft smör hemma skulle jag provbakat för att se om det blev lika.