• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • gudrunberit
    jennie1980 skrev 2010-10-15 18:22:37 följande:
    Här kommer receptet på dumle kladdkaka
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (200g)
    2 ägg
    1½dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    Smält smöret och dumlekolorna så dom också smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad (bröa med kokos eller ströbröd) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min.
    Jag undrar om man verkligen ska vispa ägg och socker pösigt? Blir det en kladdig kladdkaka då? När jag vispat tidigare när jag gjort kladdkakor så har de blivit mer sockerkaksliknande, till skillnad mot när man bara rör ihop socker och ägg.

Jag är precis i bakartagen och tänkte prova kakan! Mums! 
  • Snuttjulla
    gudrunberit skrev 2010-10-20 15:05:54 följande:
    Jag undrar om man verkligen ska vispa ägg och socker pösigt? Blir det en kladdig kladdkaka då? När jag vispat tidigare när jag gjort kladdkakor så har de blivit mer sockerkaksliknande, till skillnad mot när man bara rör ihop socker och ägg.

Jag är precis i bakartagen och tänkte prova kakan! Mums! 
    jag har också alltid rört mina kladdkakor, men det recept jag har nu ska vispas, och blir alltid perfekt...
  • gudrunberit

Tack för svar! Jag har precis tagit ut kladdisen ur ugnen nu så vi får se hur det blev...jag gjorde en halvkompromiss och vispade mycket snabbt och rörde sedan Flört. Doftar ljuvligt!!

• Bubba80
    gudrunberit skrev 2010-10-20 16:22:04 följande:
    Tack för svar! Jag har precis tagit ut kladdisen ur ugnen nu så vi får se hur det blev...jag gjorde en halvkompromiss och vispade mycket snabbt och rörde sedan Flört. Doftar ljuvligt!!
    MUMS Tungan ute Ska oxå testa en till helgen. Uppdatera gärna om hur den smakade oxå:)
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Snuttjulla

ska förresten säga att jag gjorde kladdkaksmuffins, med dumle fyllning, inspirerad av receptet ovan. Visserligen inte dumlekola, utan chokladkakan dumle, la en bit i varje muffins. Blev vääääldigt sött, faktiskt för sött för min smak. Det var gott, men för sött. Barnen gillade det dock.

• gudrunberit
    Bubba80 skrev 2010-10-20 17:17:47 följande:
    MUMS Tungan ute Ska oxå testa en till helgen. Uppdatera gärna om hur den smakade oxå:)
    Den var supergod!!!! Mycket mäktig så fastän jag mer än gärna vill ha en bit till så får jag inte ner en smula till. Jag får vänta ett par timmar Flört. Jag kommer definitivt att göra den igen.
  • jennie1980

Jo jag vispade faktiskt ägg och socker pösigt och den blev kladdig ändå. Och jo den blir väldigt söt så en liten bit räcker men det gör mig inget!!

• Candis
    Ann Lee skrev 2010-10-19 21:11:08 följande:
    Vi firar inte halloween men på hösten brukar jag baka någon amerikansk-typisk kaka/skördekaka. Det kan bli morotstårta, rödbetskaka eller zucchinikaka... alla med philadelphiaglasyr.
    Vi firar inte heller det
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Hanniken

Hej! =)
    Kan nån här svara på VARFÖR mina muffins alltid blir brända i botten!?!?
    Har skummat igenom tråden och att frågan kommit upp men utan svar.
    Ställer formar på en plåt. Blir det bättre med med muffinsplåt?
     Nån som testat silikonform?

Svar på tråden För oss som bakar