Inlägg från: Bubbis10 |Visa alla inlägg
  • Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

Elinnnn

tanken som slog mig ang navelsträngen, asså jag stressade upp mig sj igår kväll pga det....det e la inte såå vanligt att den sitter hårt åt, på min dotter satt den 2-3 varv löst runt om...

• Bubbis10
    den kära leken skrev 2010-04-13 12:28:43 följande:
    Pregga: Jag tar vanligtvis inte illa vid mig av så mycket men denn gång kände jag mig verkligen klappad på huvudet. Men ingen skada skedd. Du menade ju inte så eller något illa.
    ok, men givetvis så menade jag inget illa, å hade jag vetat att du skulle ta illa upp så hade jag uttryckt mig annorlunda.....
    SweetLilly skrev 2010-04-13 12:28:46 följande:
    bestämt..? jag ska ha snitt så jag får ryggbedövning oavsätt
    jaa just det ja, hihi så va det ju :)
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-04-13 12:38:41 följande:
    självklart. det jag skrivit är ju efter min egen smärta och min egen smärttröskel och erfarenheter. Vad andra bestämmer sig för att göra är deras val. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter, kanske kan dem hjälpa någon annan? Så tänker jag iaf.pregga: genom att andas rätt så slappnar kroppen av och man spänner inte sig lika mycket, om man inser att kroppen är fantastisk och att man klarar MYCKET mer än man kanske tror och att slappna av(i både kropp och själ) och lita på sig själv så kan faktiskt smärtan minskas. Det är väl känt att det gör ondare om kvinnan spänner sig och inte följer med vågorna av värkar utan spänner sig och motarbetar dem.
    *skratt* ja som sagt elinnnn vi alla är olika där. vissa har svårt å slappna av när man tror att man ska dö typ. jag har åxå  en mkt hög smärt tröskel.
    den kära leken skrev 2010-04-13 12:38:45 följande:
    Pregga: Bra, då var det ur världen :)
    ;)
    den kära leken skrev 2010-04-13 12:41:24 följande:
    För mig handlar det mycket om att jag och min man får tillfälle att förbereda oss tillsammans. Att bli ett team och läsa på lite om olika metoder så att vi kan prova lite olika när vi väl är där på förlossningen. Och så känns det bar att få göra det tillsammans, komma ännu närmare varandra.
    Den biten kan jag dock hålla med om, man delar det med sin partner å mannen ifråga får känna sig mer delaktig. å det är fint :)
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-04-13 12:44:33 följande:
    hehe. ja men det har ju funkat 3 ggr så jag litar på att det kommer funka denna gången också :D ja första förlossningen så var jag rädd så jag "överdoserade" och djupandades alldeles för mycket i masken. Det var inte klokt hur flamsig jag blev, dem var tvungna att hålla i masken så dem kunde kontrollera hur länge jag andades i den hahaha. efteråt tyckte jag det var såååå härligt att bara sitta i rullstoll och låta syrran köra mig. ja ni hör ju själva hur sjukt det låter. man ska vara glad över att man har ben som fungerar och att man kan ta sig runt med hjälp utav dem. men ja jag var 21 år då, som om det vore en ursäkt? jag har aldrig varit "full" men hög har jag uppenbarligen varit, under 1a förlossning haha
    som sagt, det funkar olika för alla, så e det ju. sen beror det nog mkt på hur man ser ut i sin kropp, jag är i mig själv mkt liten å späd....hade jag haft lite bredare höfter så kanske det hade vart lättare. hahahahaahaha men vadå 21 år å ursäckt? vad menar du? haha jag va 20 år, livrädd...skrattade som en galen pga lustgasen, iallafall i början. ja själv så dricker jag ingen alkohol längre men när jag gjorde det så kan det jämföras med en fylla typ....haha balansenvar ju 0. men det va sköönt just i den stunden.
    t0va skrev 2010-04-13 12:49:26 följande:
    och om man andas rätt och med magen så kan man inte spänna sig i resten av kroppen, det är en fysisk omöjlighet. Därför som andning är så viktigt vid avslappning, tror det kan hjälpa mycket vid en förlossning också. Har inte funderat så mycket på det själv, men vi ska gå föräldrakursen och läsa på massa själva, men det får bli lite senare. Vet inte om det kan bli ks får väl mer svar kring v. 32 om bebis inte ploppat ut då.
    jag vill inte vara negativ på ngt sätt vad det gäller er uppfattning om andningen, men jag har fött barn å jag vet av erfaremhet då jag gick en prolyfaxkurs innan att man kan glömma det totalt då man e såå focuserad på vad som händer i ens egen kropp. hade ni fått barn innan som elinnn å sagt samma sak så hade jag köpt detta, å för henne så funkade det. MEN det är väldigt olika. Alla tänker inte på sin andning trots otaliga kurser när du ligger å har ont, för det känns!
  • Bubbis10
    Ns mamma skrev 2010-04-13 12:56:30 följande:
    God dag allihopa,Ser att ni pratar förlossning..usch, jag vill inte ens tänka på min. Har så låg smärttröskel och fy f-n vad ont det gjorde för mig att föda sonen..Fick epidural, men tyckte att värkarbetet avstannade och att det drog ut på tiden så den här gången vill jag försöka klara mig enbart med lustgas..Hur det nu kommer gå när man väl ligger där :)
    godmiddag =)
    jo ungen sitter inte på utsidan å den som tror ngt annat anar inte.
    jag kommer inte heller ta epidural denna gng, hua...hjälpte nada...men det berodde nog mkt på min skolios tror jag.
    vad jag inte förstår är varför folk tar en förlossning som om det vore att man e hård i magen typ...det går ju inte ens å föreställa sig smärtan, å jag e inte negativ utan realist!
  • Bubbis10
    t0va skrev 2010-04-13 12:49:26 följande:
    och om man andas rätt och med magen så kan man inte spänna sig i resten av kroppen, det är en fysisk omöjlighet. Därför som andning är så viktigt vid avslappning, tror det kan hjälpa mycket vid en förlossning också. Har inte funderat så mycket på det själv, men vi ska gå föräldrakursen och läsa på massa själva, men det får bli lite senare. Vet inte om det kan bli ks får väl mer svar kring v. 32 om bebis inte ploppat ut då.
    föresten ska inte du ha KS?
  • Bubbis10
    puchelina88 skrev 2010-04-13 12:56:44 följande:
    Hejsan!!Faan vad jag sover dåligt funderar på att köpa en sådär gravidkudde har dom sånna hemma lr måste man beställa???tänkte åka in till linköping till babyproffsen och kolla får se om sambon orkar senare i dag för jag måst eha en sån ja är helt dödad i dag skit trött jag som vill sova på magen och det kanske går med en sådär!!!
    jag älskar min redan :) rek dig att köpa den...
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-04-13 13:08:28 följande:
    ns mamma: som jag sa, jag fick också ryggbedövning vid första och det gjorde att värkarbetet stannade av och fastän jag fick värkstimulerande dropp drog det ut på tiden. just därför struntade jag i det vid andra och tredje förlossningen och kommer även göra det denna gången. pregga: ang navelsträngen så har jag faktiskt ingen aning, men jag tror det är högst ovanligt att den skulle lägga sig så hårt runt medans bebisen fortfarande är i magen...tOva: ja precis. om man KAN koncentrera sig på andningen och inte på smärtan så hjälper det något enormt. det är iallafall min egna erfarenhet. dock inte sagt att man inte ska utnyttja bedövning om man har ont. alla är ju olika
    Ok, mja det kanske det är, hoppas det stämmer. kanske var det vid själva förlossningen det kan hända, en då finns ju hjälp på plats att få....
  • Bubbis10
    elinnnnn skrev 2010-04-13 13:12:00 följande:
    pregga: fast det är ju det som är olika för alla :) för mig är inte själva födandet det jobbiga. Känns bara mysko när typ huvet är på väg ut... men värst tycker jag är öppningsskedet. men det funkar bra att duscha då, bra smärtlindring :) för mig iallafall. intressant diskussion idag allihopa! nu kom min make hem så jag ska värma maten så vi kan äta...ses sen
    jo men där håller jag med dig, själva värkarbetet var HEMSKT, men sen när krystvärkarna kom så va det först då jag kunde koppla av, å kände att nu e det snart över....tyckte det va skönt när krystvärkarna kom..
  • Bubbis10
    SweetLilly skrev 2010-04-13 13:14:14 följande:
    Nu åker jag till MVC, återkommer med måtten
    Spännande ju :)
    puchelina88 skrev 2010-04-13 13:14:37 följande:
    Hmm jag har inte funderat på förlossningen en vill inte fundera;)är någ lite små nervös är ju mitt 1a barn ju!!!vet inte om ja ska ha något bedövningsform lr ej??PREGGA okej låter bra att den är bra;)ska tjata på sambon sen se om vi kan åka och handla en sån;)men den kostar 300 typ lr?
    jo asså det bästa köp jag gjort, jag kommer tom ha kvar den  efteråt, haha jo den kostar fr 300 kr å uppåt beroende på märke. Min ligger på 300 å e superbra:)
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10