elinnnnn skrev 2010-04-13 15:55:15 följande:
jag förstår vad du menar, fast å andra sidan kan det öka på ens oro. ja det är svårt att veta hur eller på vad man ska ställa in sig på. jag kommer ihåg när jag väntade mitt första barn, och det jag var mest rädd för var att jag inte visste hur ont det skulle göra. helt onödigt att vara rädd för att man inte vet :) sen att läsa om olika smärtlindringar och metoder, ställningar osv det tycker jag är jättebra, särskilt som förstföderskor för då riktar man sina tankar på annat håll. man kan ändå inte lära sig hur det kommer kännas rent fysiskt men man kan ju läsa på om allt annat. jag tror på psykisk förberedelse. det där kan ge en ett lugn inför förlossningen som kan vara till stor hjälp. om man vet mer om själva förlossningsförloppet, förlossningsställningar och bedövningar kommer man iallafall känna att man har mer koll på läget, för vissa är det så att dem MÅSTE ha det. Jag tex är en planerings och förberedelse människa och hatar allt spontant(typ ;)) så för mig är det jätteviktigt att just rent mentalt veta vad som kan hända och vilka valmöjligheter jag har. sen ska man ju också vara medveten om att det kan ju gå ett helt annat håll och man kanske inte ens får en vaginal förlossning pga det ena eller det andra, eller det planerade kejsarsnittet kanske blir ett akut sådant osv. Men att vara förberedd och påläst är bara bra. Fast att berätta om skräckhistorier för första gångsföderskor tycker jag är onödigt. jag menar inte att du eller någon annan här inne gjort det, men du skrev något om att ingenting ändå kommer funka o att förberedelse är onödigt och det kommer man ändå glömma bort när man ligger där och hoppas att man inte dör... Typ. för alla kommer inte känna så :) det känns det gör det, det är ändå en bebis som föds :) ur våra kroppar. men det finns ingen anledning att oroa sig inför smärtan tycker jag, bara onödigt. bebisen ska ut och ju mindre du oroar dig och ju mer du slappnar av desto mindre ont kommer det göra(så länge förlossningen är utan komplikationer såklart) blir det komplikationer så får man ju lita på att barnmorskorna vet vad dem gör.oj det blev VÄLDIGT långt det dära haha. men jag hoppas du förstår mig med. det blir så lätt missförstånd när man skriver såhär på nätet. lite synd
Fast att berätta om skräckhistorier för första gångsföderskor tycker jag är onödigt. jag menar inte att du eller någon annan här inne gjort det, men du skrev något om att ingenting ändå kommer funka o att förberedelse är onödigt och det kommer man ändå glömma bort när man ligger där och hoppas att man inte dör... Typ. för alla kommer inte känna så :) det känns det gör det, det är ändå en bebis som föds :)
Öh, jag sa verkeligen inte att det inyte hjälper ändå, jag sa att man kan lätt glömma av vad man lärt sig innan när man befinner sig i situationen, en viss skillnad.
skräckhistorier? jag berättade om min förlossning å du om din, inte mer eller mindre. Klart att inte alla kommer känna som varken dig eller mig, å alla hanterar en sådan siuation olika.
carohl skrev 2010-04-13 15:56:43 följande:
Ja det var så vi menade synd att det togs på fel sätt men men som Pregga sa så släpper vi nog det där nu då det blev turbulens i tråden...Pregga gumman va du är go som förstod vad jag menade.
jo men gumman, jag förstår inte hur man kan undvika å förstå vad du menar om man inte vill missuppfatta det, kram
SweetLilly skrev 2010-04-13 15:57:13 följande:
ja mitt värde hade ju sjunkit sist och var på 123, men nu på 140! det jag gör är att jag dricker alltid juice till kött tex, och sen äter jag en hel del grönsaker och fullkornsbröd.
juice, ok..hm det ska jag nog gå å köpa då, för kött har jag jätesvårt för just nu...blir mkt kyckling, mja köttfärs då.å fisk...men inte rent kött, har tappat lusten för det, var dagen innan julafton som jag å lillan gick på resturang å jag beställde in entrecoe me sås å klyftpotatis....blev matförgiftad å satt med en påse framför mig på toa med röva långt nere i dass samtidigt, hahaha vilken syn asså...efter det så tappade jag lusten för kött...men grönsaker äter jag, dock inte grovt bröd...hm..kanske skulle börja med det då..