-
På min bvc så sa dom att barnen går ungefär upp mellan 70-100g i veckan vid 3-4 månader. Min son ligger lite högre men det är också helt ok.elinnnnn skrev 2010-12-09 08:23:36 följande:förresten hur mkt går era bebisar upp i vikt nu? genomsnitt i veckan -
Appropå sovitider så gillar min son att sova
Men är vaken ungefär i 2-3h i stöten dagtid (han är 3mån) Sover lite bätre på natten men vaknar fortfarande mycket.
Han suger fortfarande på fingrarna och när vantarna är på så grymtar han och ta dom istället.. -
Men borde inte det vara någon form av rekord?Regnbågslycka skrev 2010-12-26 23:21:59 följande:Vår plutt har även rest sig upp, jo det stämmer från sittande till stående. Min bror blev hel paff....han sa:
"Men meeen men han är ju bara 4 månader" Jo jag blev ju lika paff jag oxå såklart hehe.
-
Någon som upplever svartsjuka bland dom större syskonen? Min 3åring ville ju från början inte ens ta i babyn men nu har han inge problem att tex ge han en leksak och övervakar att man gör rätt vid tex blöjbyten
(övervakade kompisens blöjbyte med) Men han vill att jag ska ha han i knät när jag ammar lilla babyn, inte helt lätt..
3åringen har börjat "bäbisgråta" mer när han inte får som han vill och tyvärr är det ganska ofta då han är en sån som just nu stöter på alla regler man han, om och om igen.. Tycker faktiskt synd om han. Men BVC säger att vi ska bestämma 75% och låta han vinna 25% så vi försöker köra efter den regeln så gott det går. Nu när jag hade senaste mjölkstockningen så har man inget tålamod och jag går omkring med konstant dåligt samvete för att jag inte går ut och hittar på saker som 3åringen blir glad över.
Min mans barn som är här varannan helg har reagerat med agressivitet och då särskilt mot 3åringen.. Det börjar bli jävligt jobbigt då jag får ett blodtryck som går upp i 300 och jag måste övervaka så han inte råkar illa ut.. Saken är den att min 3åring också är i den åldern då man som jag skrev innan stötet på alla regler och det gäller även dom.. Men dom driver det för långt så han får inte låta, vara, leka exister i deras närhet och jag har ledsnat.. (De är snart 8 och 12) Dvs man kan prata med dom.. Men inget fungerar liksom.. Suck..
Jag menar snart kommer min lille baby också börja låta, röra på sig... Ska de vara lika mot han med? Han kommer ju dessutom inte förstå varför de är så..
Någon som har något liknande med sig i bagaget eller har nått bra tips vad man kan göra? -
Jag ammar nog ungefär samma som du.. Om inte mer.. Lillkillen äter mer på kvällarna än på dagarna.. Men det blir lite mer en slurk och sen vila en 30-60 min för att sen ta en slurk till.elinnnnn skrev 2011-01-08 13:34:18 följande:till er som ammar!
jag läste nånstans att vid 4månaders ålder så är bebisarnas magar större och att dem ska kunna hålla sig till 4-5 mål per dag (bröstmjölk alltså)
hur många gånger ammar ni per dygn??
jag räknade nån dag och fick det till 9 gånger! visserligen är hon inte vrålhungrig en enda av dem gångerna, jag erbjuder ju bröstet så fort hon gnäller typ :P hon tar ju inte napp så bröstet får hon ju när hon vill sova, vill ha tröst osv och då äter hon litegrann också. -
Jag har pratat med honom och han försöker väl försvara sina barns beteende till viss mån men han säger även till dom att inte göra så.. Han menar liksom att min 3åring är också skyldig till att det blir bråk. Han har sagt att han ska kolla dom nästa gång dom kommer för han sa till den ena på skarpen sist och det funkade i 1dag.. Sen var det samma igen..Bubbis10 skrev 2011-01-07 20:21:10 följande:jag lämnade!!! sen ville han ha barn med mig vilket jag verkeligen inte ville så det var åxå en anl till uppbrottet.
Nu när jag fått lilleman så märker jag liiite svartsjuka hos min egen dotter,men hon älskar sin bror mest av allt,men känner väl att han tar all min tid...men hon är snäll,jättesnäll å som sagt älskar han mest av allt, hon e ju 12 år nu i feb men man märker ändå lite svartsjuka..typ kommentarer som-du har inte tid för mig, eller han e mkt sötare än mig osv. men det e väl det enda åxå, INGET utåtagerande.
tycker du ska ta dig ett allvarligt snack med din man, din/er lille på 3 år är fortfarande så liten å ett barn, dom låter,tjoar,busar osv å det tillhör det e ju så det ska vara! håll ögonen öppna så han inte råkar ut för olyckor så som min dotter. Fy fasiken säjer jag bara! att 3 åringen blir sotis på bebis e ju inte alls konstigt,skulle vara mer märkligt om den inte blev det. Sen får du ju hålla lite koll som sagt-å ta ett snack med din man om hans 2!!
Lycka till, det lär du nog behöva. kram
Ja jag håller ögonen på dom.. Det har ju varit en del snubblingar på min lille och alltid har det stått en av de andra grabbarna där.. Då jag jag inte kunna säga något då jag inte sett vad som hänt. Men det jag har sett har jag sagt till om.. Till de här grabbarnas förtret är ju att han har börjat få ett språk så han kan säga vad som hänt..
Just nu så är ju min 3åring lyckligt ovetande vad som händer.. Han är liksom en glad kille som gillar andra barn.. Men snart kommer ju förståndet ikapp och då tror jag han kommer bli ledsen om vi inte kommer runt det här på nåt sätt. -
Det måste ju finnas regler för sånt där. Någon utomstående borde få upp ögonen på honom. Om han är så "korkad" så borde det visa sig i familjerätt m.m Egentligen borde du ha någon där (som inte är familj) när han har umgänge med sin son som kan stryka hur det är för er lille pojk.Bubbis10 skrev 2011-01-10 14:47:05 följande:Ska vara väldigt tydlig med det åxå att anl till att umgänget stoppas är pga min lille son blir orolig så fort mitt x har varit här å träffat honom, antar att han känner av stämningen för när han gått mitt x så klamrar sig lilleman fast vid mig å släpper inte taget å ska jag då sätta ner han så blir han ledsen :( så nu e det ohållbart med umgänge...
Sen en rolig sak, hehe lilleman har börjat å pussas :) hahaha han öppnar munnen helt,siktar in sig på munnen å lutar sig framåt...å hans ögon fladdrar ju närmare han kommer å sen SMACK en blöt stor puss, hahahaha underbart :) man blir så glad å varm i kroppen hehe
Du däremot borde börja föra en "dagbok" över hans beteende.. När var hur osv.. Spara även sms som han skrivit som är av vikt för dig och ditt barn. Det gäller liksom att ligga ett steg före.
Åh.. Pussar.. Vad mysigt
-
Det var ett himla bra tips.. Det ska jag testa nästa gång min lille får sprutaBubbis10 skrev 2011-01-20 15:38:31 följande:Nu kom jag hem fr bvc å har vaccinerat min litte-ett tips till er som inmte gjortd et än, jag bad att få isbitar å kyla ner hans goa lår lite innan å det hjälpte oerhört bra. Idag ska han få äta potatis,broccoli å ris puree :) ska bli kul å se vad han tycker om det å sen blir det lite katrinplommon på det ..:)
-
Jag har beställt en teatime matstol (www.barabus.se/produkt125/52_/akta_graco_-_matstol_tea_time_high_chair_grazia.html) från babyproffsen för ca 700:- . Hade en sån till hans storebror men eftersom jag inte skulle ha fler barn så sålde jag den.
Känns väl sådär att köpa en igen... Jag hade köpt en antilop om jag inte hade en 3åring som gillar att springa osv. Vågar inte ha den då antlopstolen är väldigt lätt även om man får ett litet band att förankra stolen i tex bord.
Har också precis börjat med smakisar och en del går hem och en del går mindre bra. Gröt var gott, potatis sådär.. Idag börjar vi med avokado..
Han har börjat visa humör och "säger till" att han vill till mig tex.. Dessutom har han börjat bli lite blyg, kommer folk för nära och för fort så vänder han sig om eller kryper ihop i famnen med ansiktet inåt. -
Avokado är ju inte gott alls.. Skulle skrapa ut lite "kött" ur en avokado och skulle sen mixa den.. Gick knappt att mosa och fick för mig att smaka lite själv.. Det smakar ju bittert och inte gott alls
Vems idé var det att man skulle ge bebisar det? Lika brilliant som att ge citron till en bebis... Min lille kille "slapp" avokado och fick god majs istället..
Mumma i jämförelse